Hoi Lien,
Natuurlijk wil ik je ons verhaal van de MMM ook wel vertellen. Wij zijn in juni 2006 gestopt met de pil en na 1 jaar niet zwanger te zijn geworden naar de HA gegaan. Zij adviseerde ons het nog een jaar te proberen, we waren tenslotte nog jong vond zij (28 en 31). Na weer een half jaar kregen we een doorverwijzing naar de gyn, daar hebben we de eerste onderzoeken gedaan, waar niets uitkwam. Alles zag er prima uit. Advies: toch nog maar een halfjaartje zelf proberen. Achteraf gezien zou ik dat niet geaccepteerd hebben, maar toen in mijn onwetendheid dus wel.
In augustus 2008 terug naar het ZH en zijn we begonnen met IUI. Na 3 IUI-pogingen (wel gestimuleerd) maar zonder resultaat hebben we een kijkoperatie gehad, ook daar kwam niks uit. Na nog 3 IUI's hebben we ons in laten schrijven voor IVF in Zwolle. Daar bleek de wachtlijst ruim 8 maanden (terwijl we al 3 maanden gewacht hadden op het gesprek) en dat duurde ons te lang. We zijn gaan zoeken en kwamen terecht bij het Barrahus in Wirdum (dat helaas gaat sluiten deze week) en hebben daar nog 2x IUI (in combinatie met flush gedaan) en zijn toen overgestapt naar IVF in Dusseldorf maar in samenwerking met het Barrahus.
Voor de IVF moest ik dezelfde hormonen spuiten als voor IUI en daar heb ik gelukkig erg weinig last van, dus wat dat betreft vond ik IVF niet zwaarder dan IUI. De punctie is wel vervelend natuurlijk, alhoewel ze dat aanprikken in DD gelukkig onder narcose doen en je dus alleen met pijn in je buik wakker wordt. Ik had overstimulatie waardoor ik toch wel een week ziek geweest ben, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Door de overstimulatie hadden wij wel 10 bevruchte eicellen die goed genoeg waren om in te vriezen. Inmiddels hebben wij 7 eitjes teruggeplaatst gekregen en er nog 2 in de vriezer. (Eéntje sneuvelde bij het ontdooien

).
Het vervelendste aan IVF vind ik zelf weer het wachten en de onzekerheid. Eigenlijk is dat niet anders dan bij IUI, alleen weet je dat IVF je absolute eindstation is. Hierna ben je uitbehandeld en dat maakt 't moeilijk. Maar er zijn ook veel meiden die toch erg veel last van de verschillende hormonen hebben die je moet spuiten of in moet brengen, dus dat is blijkbaar per persoon verschillend.
Tjonge, wat een verhaal

, ik houd snel op!
Fijne avond!!