Los bericht bekijken
Oud 19 juni 2010, 08:21
Jo1978's avatar
Jo1978 Jo1978 is offline
Vip Member

Standaard Re: Tot het einde doorgaan met de MMM? Of stoppen en kiezen voor adoptie?

Hoi hoi,

Ik kan niet beoordelen hoe het voelt om een punctie zonder narcose (maar met een roesje) te doen. Ik vond het in ieder geval doodeng klinken en dat was eigenlijk het enige waar ik echt tegenop zag als we IVF moesten gaan doen.
De verhalen op Internet helpen over het algemeen ook niet, ook al zijn er best mensen die het mee vinden vallen... Ik vond 't in ieder geval doodeng.
Dusseldorf kwam min of meer toevallig op ons pad omdat de wachtlijsten in Zwolle zo lang waren. Anders waren we wsl. gewoon in Zwolle begonnen. Nu konden we het combineren met een privékliniek, waar we alle echo's, medicijnen etc doen en krijgen en hoeven we alleen voor de punctie en de terugplaatsing naar Duitsland. De gesprekken kunnen daar in het Nederlands omdat er een nederlandse arts en assistente zitten, dus dat maakt 't een stuk eenvoudiger! Alleen de anesthesist bijvoorbeeld of de operatie-assistente spreken alleen maar duits, maar ach, uitleggen dat je je moet uitkleden en moet gaan liggen is nog wel te doen .
Nu ik trouwens in DD ben, zie ik wel meer voordelen van naar DD gaan. Ze zijn wat minder strikt dan in Nederland en zijn wel bereid eens iets anders te proberen als het standaardwerk niet lukt. Ook qua terugplaatsen is het daar mogelijk om te kiezen voor 1, 2 of 3, terwijl Zwolle aangaf echt max 1 terug te plaatsen. Daarmee duurt het gewoon allemaal nog langer en kregen wij een beter gevoel bij DD. Ook het beoordelen van de kwaliteit van embryo's / cryo's is anders, in NL gooien ze matige embryo's weg, terwijl ze in DD vinden dat je ook van een matig embryo zwanger kunt worden.
Maar goed, duidelijk nadeel is dat je veel meer zelf moet betalen. De zorgverzekeraars vergoeden maar een deel van de behandeling in het buitenland, dus dat is wel erg jammer.

En vraag gerust hoor, ik zat ook vol vragen toen ik de MMM instapte en doorwandelde...