'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Nav het topic versnelde kinderen open ik maar een nieuw topic.
    In dat topic wordt gesproken over kinderen die daadwerkelijk versneld zijn. Naast deze groep zijn er ook verschillende kinderen waarbij over versnellen gesproken wordt of over verdiepen, verbreden, gedeeltelijk versnellen etc.

    Misschien is het handig om alle vragen, opmerkingen en tips in een apart topic te plaatsen. Dit om frustraties uit het andere topic hopelijk te verminderen.

    Dus ik zou zeggen, brand los :)
     
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ah fijn ik kom meepraten.
    Mijn oudste dochter is in stof 2 jaar versneld maar op haar huidige school zitten ze niet in jaargroepen verdeeld.
    Mijn jongste zit in groep 1 en lijkt ook een voorsprong te hebben.
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Hier ook een dochter die voorloopt, maar voor zover we weten niet met alles. Ze laat het op school ook niet zien, terwijl ze thuis bijv. tafels oefent (grote zus zit in groep 4) en haarzelf leert lezen. Juf weet het wel maar doet er niet echt iets mee. Hier is het dus ook afwachten hoe het zich dit jaar ontwikkeld. Gaat ze ineens weer een grote sprong maken, dan komt ze nog verder voor te liggen en bestaat de kans dat groep 2 niet meer interessant is.
     
  4. Jale

    Jale Fanatiek lid

    8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hier eigenlijk het zelfde Bonnie. Hier laat ze op school ook niet zien wat ze thuis kan/doet. En is ze op school het lieve brave meisje dat iedereen wil helpen en heel geïnteresseerd is... terwijl ze thuis alle driftbuien en huilbuien er uit komen. Contact gehad met de POH van de GGZ en die contact met school gehad, maar school en ib-er zien geen aanleiding om iets te doen, terwijl ze blijft aangeven dat school saai en stom is en dat ze niemand leuk vind in de klas...

    Ik hoop voor haar dat ze dit jaar meer op school gaat laten zien, zodat ze weer met een leuk gevoel naar school gaat... Ze zit trouwens in groep 3.
     
  5. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik lees ook mee. Mijn oudste zit in groep 3 en leest als enige van de klas al vlot op AVI-4 niveau. Ook met rekenen schijnt ze voor te lopen maar we wachten nog op de cito-uitslagen van vorige week. Op zich heb ik niet het idee dat ze er onder 'lijdt' want het is een leuke klas en sociaal-emotioneel loopt ze zeker niet voor en zit ze er goed op haar plek. Maar omdat de leerkracht het ook al had over 'groep 4 stof rekenen' ben ik een beetje bang dat er straks in groep 4 ook niets nieuws meer is. Misschien valt het mee, ligt er ook een beetje aan hoe flexibel de methodes zijn. Ik vind het lastig in te schatten.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Hier een zoon hb getest, niet versneld. Mijn dochter komt op mij net zo pienter over, maar is gewoon een rustig meisje in de klas, sociaal, niet erg opvallend. Heeft wel levelwerk.
    Ondanks dat ze zich op school haast exact hetzelfde ontwikkelen met rekenen, taal etc., gedragen ze zich totaal anders.
    Mijn zoon maakt veel ruzie, kan kinderen en leerkrachten echt uitdagen, probeert in discussie te gaan, weigert soms werk te doen, ga zo maar door.
    Op de kleuterschool na, waarbij hij een juf had die hem begreep en goed begeleidde, is het sinds groep 3 echt een aaneenschakeling van periodes waarbij hij zich erg misdraagt, ruzie maakt etc. Alles leuk en aardig met wat ze allemaal zeggen in huis te hebben aan kennis, levelwerk etc., je moet het erg treffen met een leerkracht.
     
  7. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    Maar Jo, is de reden dat je zoon zo doet niet juist dat hij wle had moeten versnellen zodat hij veel meer uitgedaagd zou worden en zich daardoor minder zou vervelen en dus ook minder snel rottigheid zou uithalen?
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Tweede kinderen en meisjes gedragen zich wel heel vaak heel anders dan oudste kinderen en jongens... Ik zeg niet dat het zo hoeft te zijn, maar het zou me niet verbazen als je dochter een klassiek voorbeeld is van een 'hb-meisje'.

    Hier twee kinderen die voorlopen. De oudste is wel versneld en volgt grotendeels een eigen programma. De jongste zinnig in de kleuterklas. Heel ander kind dan de oudste, maar loopt wel ongeveer net zo ver voor, denken we (school en wijzelf).
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Ook maar een beknopte samenvatting van mijn dochter. Ze zit nu in groep 3.
    Ze is in groep 1 gestart op een andere school, omdat we zijn verhuisd vanaf groep 2 op een nieuwe school. Overdracht is niet optimaal geweest, in groep 1 deed ze erg veel mee met groep 2, ook de 'plus' opdrachten. Dat waren ze bij de overdracht even vergeten te vermelden... Vorig schooljaar is echt een drama jaar geweest. Niet naar school willen met veel verschillende 'smoesjes'. De juffen waren erg lief, maar vonden het erg lastig wat ze met haar aan moesten. Ze is een kei in aanpassen zijn we uiteindelijk achter gekomen. In de klas wil ze niet laten zien wat ze kan als ze er van uit gaat dat andere kinderen dat ook nog niet kunnen. We, of eigenlijk de juffen, zijn hier achter gekomen doordat ze zich wel eens versprak. 1 op 1 met de juf kwam er dan een stuk meer uit.
    Vorig jaar rond december hebben we een IQ test uit laten voeren, vooral omdat wij niet meer wisten wat we nou moesten, thuis en op school behoorlijk vast liepen. Hier kwam een totaal IQ uit van 129. Verbaal was hoger, performaal lager. Een van de opvallende dingen was dat ze wanneer ze niet zeker van zichzelf is veel aansporing nodig heeft om tot een antwoord te komen, heel vaak bleek dat ze het dan wel wist (klinkt als faalangst maar is niet zo in het rapport opgenomen). Een totale voorsprong van 1 tot 2 jaar kwam er uit. Op zich geen wonder dat ze niet veel aansluiting vind bij haar klasgenootjes.

    Het rapport heeft hier wel deuren geopend. Nu in groep 3 worden steeds voor een korte periode doelen opgesteld. De belangrijkste dingen om te bereiken zijn zelfstandig werken en zélf aangeven wanneer ze iets te makkelijk vind. Ik merk dat ze de juf vertrouwd en zelf al een paar keer heeft gezegd dat ze iets te makkelijk vond. Gaat de goede kant op dus.
     
  10. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ja dat schijnt zo te zijn inderdaad; het 'second child syndrome'. Laatst een interessant artikel over gelezen. Bij tweede kinderen wordt de begaafdheid vaak over het hoofd gezien door ouders.

    @Bonnie, hoe oud is je dochter?
     
  11. jongemama1993

    jongemama1993 Fanatiek lid

    5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Voordat wij verhuisden, net voor de zomer, heeft mijn dochter (5 jaar) op haar vorige school een soort cito-toets gedaan ze presteert ver bovengemiddeld qua taalontwikkeling en haar rekenvaardigheid ligt iets boven gemiddeld, ze hoorde bij dat kleine groepje kinderen op school dat eens per week "extra uitdagend" lesmateriaal kreeg, omdat het anders te snel heel saai wordt.

    Nu zit ze op een nieuwe school, haar juffrouw weet wat de uitslagen geweest zijn. Maar doet hier verder niets mee. Ze krijgt geen uitdagend lesmateriaal meer, waardoor ze de ondeugende meid gaat uithangen. Bij het vragen erna aan de juffrouw krijg je als antwoord dat alle kinderen dezelfde lesmateriaal krijgen en dat ze niets hebben aan de "cito-uitslagen" van haar vorige school.

    Heb je als ouder de mogelijkheid om van school te wisselen om deze reden? Want er is hier in de buurt pas een nieuwe school gemaakt en daar houden ze wel rekening met de ontwikkeling van het kind.
    Wil liever dat ze enorm leergrierig blijft en dat school een uitdaging is dan dat ze zich 5 dagen lang enorm zit te vervelen.

    Heb het gevoel niet serieus genomen te worden door de juffrouw.
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Qua gedrag jongen / meisje zie je in dit soort situaties opvallend vaak dezelfde problemen. Meisjes proberen vaak niet op te vallen en jongens gaan vaak erg vervelend gedrag vertonen, vechten, brutaal doen etc. Q en mijn neefje schelen een aantal maanden. Ook mijn neefje loopt voor, wanneer hij te weinig uitgedaagd wordt gaat hij op school brutaal doen tegen de juffen, vechten en thuis vervelend gedrag vertonen. Komt er weer een aanpassing in de lesstof, meer uitdaging, dan veranderd zijn gedrag bijna meteen super positief. Bij mijn dochter zie je dat ze niet naar school wil, buikpijn en hoofdpijn zegt ze dan. Gaat zich erg 'kinderachtig' gedragen en thuis bijna niet meer spelen, het liefste alleen maar Discovery kijken en lezen. Op school gedraagt ze zich voorbeeldig, dus lastig voor de juffen......
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    4, wordt 5 in november. Nog erg jong dus.
     
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Je kan om deze reden zeker van school wisselen. Je moet er wel echt rekening mee houden dat je bij bijna elke school regelmatig in gesprek zal moeten gaan / blijven.
    Heb je al een gesprek met de juf gehad en eventueel de IBer hierbij?
     
  15. duimpje

    duimpje Bekend lid

    25 sep 2009
    604
    5
    18
    @debq Wat herken ik in jouw verhaal mijn dochter!

    Ze zit nu in groep 3.
    Begon op school in mei 2014, laatste 6 weken van groep 1 meegedraaid. Volgend schooljaar weer starten in groep 1, waarbij ze op de helft van dat jaar alles van groep 2 mee deed (combiklas). En eindigde dat jaar met schrijven van groep 3 letters. Helaas kwam er toen een nieuwe juf in groep 2. Slechte overdracht, hele lastige klas (druk, veel herrieschoppende kinderen belachelijk op die leeftijd maar bestaat) dus minder tijd voor degene die meer nodig hebben. Gelukkig kon ze wel meedoen met de plusklas, maar dat was maar 2 uurtjes in de week. Ze kreeg wel werkjes uit groep 3 maar te weinig begeleiding hiermee. Ja, dat schiet dan niet op.

    Ze vond ook niet veel aansluiting bij haar klasgenootjes. Haar vriendinnetjes toen ze in groep 1 zat waren de meiden uit groep 2. Die gingen dat jaar natuurlijk weg naar groep 3.

    Ze past zich aan aan haar omgeving. Zo is haar eerste tekening op school een mooie tekening van haarzelf. Maanden later dezelfde opdracht tekening... een hakkelig poppetje. Verreweg van hoe ze normaal tekende toen. Ze kijkt naar wat 'normaal' is in de klas, tegen wie zegt juf goed gedaan 'o dan is dat wat juf wilt' en gaat ze hetzelfde doen. Terwijl haar vermogen en kunnen veel hoger ligt.

    Ze wil alles in 1x goed doen en barst in woede en tranen uit als het niet in 1x lukt (zo gaat het haar hele leven al met alles, lopen, fietsen, zwemmen etc.). Ze kan maar slecht aansluiting vinden met klasgenoten. Ze is te serieus en begrijpt niet goed hoe ze moet spelen. Ze begrijpt niet als een meisje tegen haar zegt 'ja ik ga met je spelen' en na 5 minuten wat anders gaat doen, waarom dat zo gaat. Afspraak is afspraak in haar 'wereld'.

    Ik heb al veel gesprekken op school gehad, met juffen met IB'er erbij. Alleen heb ik nog niet het idee dat we op een goede lijn zitten.
     
  16. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Hier ook een meid die voorloopt. Er is vorig jaar even sprake geweest van versnellen maar sociaal emotioneel was ze daar nog niet aan toe. En na de vakantie lijkt ze ineens helemaal op haar plek te zitten in de klas, wil met veel kindjes afspreken, durft dingen te vragen aan de juf... Ma-wo heeft ze ook juffen die haar werk op niveau (proberen te) geven en luisteren naar wat ik zeg.
    Leestest is pas afgenomen bij dr en ze is van de week besproken bij klassenoverleg maar daar nog niks over gehoord.
    Merk wel dat ze op do/vr meer behoefte heeft aan lezen thuis dan op ma-wo dus hoop dat de 3e juf ook nog meegaat in les op niveau.
    Voor nu ben ik heel blij dat ze niet versneld is, ze is sociaal zo gegroeid nu.

    Ze is trouwens 5j2m nu, groep 2
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Duimpje klinkt bijna eng hetzelfde idd ;) en ze zijn ook nog even oud... Vervelend is dat allemaal he. Wij hebben nu echt geluk met de juf, ze is redelijk jong, erg flexibel en je kan gewoon aan haar zien dat ze écht wil dat het goed gaat met Q. Ze heeft mij zelf al een paar keer uit zichzelf aangesproken over dingen.
    Hoop voor je dat je snel op 1 lijn komt met de juf, is veel fijner.

    Q mag trouwens na de vakantie met de plusklas mee gaan doen. Als ik t goed begrepen heb is het de plusklas van groep 4 en is zij de enige uit groep 3. Het zou om 2 uur per week gaan en ze gaan Spaans leren, spreken / luisteren.
     
  18. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    @Jongemama, wat een vreemde reactie. Heb je wel een echt oudergesprek hierover gehad over was het snel tussendoor? Anders eens een gesprek aanvragen.
    Het staat je vrij een andere school te zoeken als het niet bevalt lijkt me.
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik weet zeker dat een deel van zijn gedrag komt doordat hij niet op het juiste niveau werk krijgt en begeleiding, hij heeft een andere aanpak nodig dan de meeste kinderen. Zijn eerste juf kreeg dit voor elkaar, zag ook waar zijn gedrag vandaan kwam, begreep hem, communiceerde met hem op zijn niveau, liet zich uit niet door hem uit het veld slaan als hij werk weigerde, ging discussiëren etc.
    Zij zag dit ook niet als een persoonlijke aanval.
    Heel verhaal getypt, maar wegehaald, want ik wil i.v.m. herkenbaarheid ook niet teveel opschrijven. Kort samengevat, mijn vertouwen in passend onderwijs is ondertussen nog maar erg klein. Hier in de omgeving zou ik het niet weten te vinden.
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ik pik deze zin er even uit omdat ik de opmerking erg bijzonder vind. Kan je nader uitleggen wat je daarmee bedoelt?
     

Deel Deze Pagina