‘Help’. Tourcaravan. Alle tips zijn welkom!

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door PenK, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Help niet als noodkreet ;) maar wel jullie tips en advies gevraagd.

    Deze zomer mogen wij van een familielid de caravan gebruiken. Dit omdat wij voornemens zijn daarna zelf een caravan te kopen. Mits het bevalt natuurlijk:thumup:

    Maaaarrrrr......het is voor ons beiden de eerste keer. Geen kampeer ervaring (wel stacaravan).

    Waar moeten we op letten bij de aanschaf? We kopen sowieso niet particulier. Dit omdat we er nauwelijks verstand van hebben.

    Maar ook enkele praktische vragen:
    - slapen de oudste kinderen in de caravan of in een eigen tent? (Er gaan max. 4 kinderen mee)
    - waar laat je je kleding, zitten toch nauwelijks kasten in?

    En natuurlijk; tips voor campings gevraagd. Sowieso met zwembad, speeltuin. En het strand is hier ook favoriet.

    Kortom....alle tips zijn welkom!
     
  2. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Hoe oud zijn de oudste kinderen? Vanaf een jaar of 12 zouden ze van mij wel in een tentje mogen. Maar ik weet dat andere ouders daar al veel eerder mee beginnen. Dit ligt er ook aan of het kind het zelf wil.
    In een caravan heb je stiekem behoorlijk wat kastruimte. Wij nemen altijd heel veel kleding en handdoeken mee (te veel eigenlijk). En daarnaast ook nog speelgoed.En het past altijd. Op de auto hebben we geen dakkoffer en de achterbak gaat niet propvol.

    Waar moet je op letten?
    - Hoeveel mensen gaan er in de caravan slapen?
    - Hoe diep wil je je voortent hebben? En wil je er nog een luifel aan kunnen maken? Sommige campings hebben niet zulke ruime plekken en dan is een caravan met diepe voortent en of een luifel lastig. Of je moet er geen bezwaar tegen hebben om tegen de weg aan te staan.
    - Eigen toilet is erg fijn voor de nachten, een douche vind ik niks. Alles wordt kletsnat. Wij douchen in het toiletgebouw.
     
  3. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.610
    3.987
    113
    Er zitten meer kasten in dan je misschien zou denken. Ook onder het bed is vaak nog ruimte of onder de banken. Een disselbak kan fijn zijn voor extra spullen, bbq, gereedschap.

    Verder goed kijken welke indeling handig is, vaste stapelbedden voor de kinderen, of ombouwzithoek.
    Airco kan fijn zijn als je graag naar middelandse zee gebied gaat. Blijf je in nederland is het mijnsinziens overbodig.

    Je hebt veel variatie in luifels, en voortenten.

    Wil je bijv. Naast een zomervakantie ook in het voorseizoen of misschien hele seizoen een seizoensplek ergens boeken, dan heb je misschien weer andere wensen.
     
  4. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Dank voor je reactie en tips!

    Weet jij of er ook een moegelijkheid is om in de voortent te slapen? De oudste mag van mij gerust in een tent, maar die wil niet alleen. Onze een na oudste is ‘pas’ 10, die heb ik graag nog wel een beetje in de buurt;)

    Dat van die douche had ik niet over nagedacht. Ik dacht dat dat juist handig zou zijn!
     
  5. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Airco zouden wij fijn vinden, gezien we graag naar het zuiden gaan idd. Kan dat er vast in,of moet je dan een losse airco meenemen? En qua voortent nog tips?

    En was drogen bv. Wasrek mee en drogen in voortent? (Of natuurlijk buiten bij mooi weer)
     
  6. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Is er qua indeling nog iets waar we op moeten letten? Wat is bv heel handig, of wat juist niet?

    En hebben jullie apart bestek/servies etc.



    je ziet al.....hebben er de ballen verstand van......maar zijn desondanks heel enthousiast!
     
  7. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.610
    3.987
    113
    Ik zou als ik jullie was een keer bij een grote caravan zaak gaan kijken waar ze nieuwe en gebruikte caravans verkopen.
    Waar ook voortenten en luifels zijn.
    Dan kun je verschillende indelingen zien. En hoe die ruimtes benut zijn.

    Airco kan ingebouwd worden/zijn. Dat zit danbijvoorbeeld ipv. Een dakraam in je dak. Er zijn volgens mij ook mobiele airco’s die je erin kunt zetten.
    een wasrek of droogmolen kan mee, je hebt speciale rekken voor camping gebruik die lichtgewicht zijn en demontabel.

    Bestek en servies is wel fijn om een set te hebben in de caravan. Netzoals een camping pannenset, eventueel speciale waterkoker of koffiezettertje. Je kunt weer een hele uitzet gaan kopen!
     
  8. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Je kan aan en tent een uitbouw zetten en daar hebben ze weer speciale "cabines" voor die je erin kan hangen om het als slaapplek te gebruiken. En wij hebben ok nooit de douche in onze vorige caravan gebruikt. Je moet dan ten eerste een boiler in de caravan hebben en ten tweede is je watertank denk ik ook zo leeg. Wij hebben sinds 2 jaar een nieuwe caravan. Daar zit een stapelbed in en nog een vast bed er naast en een schuifdeur om dat gedeelte af te sluiten. Wij slapen aan de andere kant van de caravan en een beetje privacy is ook wel fijn. Verder hebben wij eigenlijk alles wat we thuis ook hebben aan servies e.d. Ik heb ook nog een wasmachine in mijn tentschuurtje staan. En keukenblokje in de voortent en een klein bankstel. Wij houden van kamperen maar wel met een beetje comfort. Wij hebben dan ook altijd een seizoensplek, voor een paar weken ga je daar natuurlijk allemaal niet mee slepen. Ik zet mijn wasrek meestal gewoon buiten neer en als het regent gaat ie binnen of onder de luifel, maar meestal was ik alleen met mooi weer dan heb je het dezelfde dag weer in de kasten liggen. Een klein oventje is ook heel fijn. Kun je zelf je broodjes afbakken ipv een vermogen uit te geven in de kampwinkel. Als je naar campings gaat kijken vind ik het ook handig om te weten hoeveel ampère stroom er op de plek is. Als er bijv maar 4 is is het wel erg karig en zou ik m'n oventje niet aan durven zetten. Oh ja... koelkast tafelmodel is ook heel fijn. Die in de caravan past heel weinig in en vreet stroom.
     
  9. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Al heel wat tips. Dankjulliewel!

    Nog meer ideeën zijn zeker welkom.
    Ook leuke campings in Nederland of niet ver over de grens.

    Volgend jaar richting Frankrijk. Nu eerst uitproberen in de buurt :D
     
  10. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Om te beginnen moet je kijken wat je auto mag trekken. Wij hebben een opel meriva, die mag 1300 kilo trekken. We hebben een Caravalair 366 family (caravan). Deze kan maximaal worden beladen tot 1300 kilo.

    Deze caravan heeft voor ons de perfecte indeling. Stapelbed, wc, zitje en vast bed.

    Mijn dochter moet tot haar 18de in de caravan slapen ;) maar zou ze eerder in een eigen tentje willen kopen wij een zijtent met slaapcabine aan de voortent. Maar voor één kind kan natuurlijk ook een simpel opgooitentje gekocht worden, die sleep je ‘s avonds (met kind en al) zo de voortent in. Deed mijn zus zo met haar zoontje.

    Wij letten altijd heel erg op wat we meenemen, we hebben echt genoeg ruimte, maar ik wil geen uitdragerij worden. In de voortent staat één kastje. Wij koken op een Cadac (kleintje) of in de caravan als het koud is/regent.

    Voor hele kleintjes is een waterdicht picknickkleed fijn en een klein zwembadje.

    Wij blijven dit jaar ook voor het eerst in Nederland. Wij gaan naar De Paal, De Bongerd en De Berenkuil, alledrie kindercampings en in het voorseizoen naar de Sprookjescamping. (Wij blijven nooit lang op één plek)
    Maar ook leuk: De Zandstuve, De Kleine Wolf, Beerze Bulten. Echt keus zat in Nederland!
     
  11. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Als je nieuw gaat kopen moet je er nog een voortent bij kopen. Er is genoeg keus: de mooiste zijn van Isabella (wel duur!) maar een gemiddeld metk als Dorema is prima.
    Bij tweedehands caravans zit vaak al een voortent bij.
    Ja wasrek haal je bij de action/big bazar oid en zet je buiten of in je voortent. Airco heb ik tot nu toe pas één keer gemist. Maar je hebt idd losse units, sons kan je ze ook huren. Maar een gewone campingvan kom je ook al ver.
     
  12. Clapat

    Clapat Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Als je een caravan hebt uitgezocht, even kijken of je geen extra rijbewijs nodig hebt indien het gewicht samen groter is als 3500 kg. Tenzij je voor een bepaalde datum je rijbewijs hebt gehaald.
     
  13. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    Goede tip dank je!

    Auto is geschikt gelukkig. En mijn man mag met aanhanger rijden (BE)
     
    Clapat vindt dit leuk.
  14. Clapat

    Clapat Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    De vraag is hoe je wil camperen.
    Wij gaan enkel met de caravan op vakantie, ook in de winter op skivakantie.
    Dus wij hebben bewust gekozen dat wij de zithoek niet willen ombouwen als slaapplaats en dus een vast bed willen.
    Zie je als beginner zitten om reeds een caravan te rijden met de breedte van een vrachtwagen? Indien niet, kies dan voor een breedte van 2,3 m.
    Airco is heel leuk, maar kost een heel stuk meer... wij hebben voor een mobile (merk Eurom/Laminox) gekozen, dan heb je het gewicht van de airco niet altijd mee, wanneer je niet in de warme zomerdagen op vakantie gaat.
    Dat de koelkast veel stroom vreet, kan ik niet zeggen. Wel als het buiten 30 graden is, dat ze niet meer goed koelt. Wij hebben nog een mobicool kompressorkoelbox. Deze kan zowel koelen als vriezen.
    Voor spullen zoals een braai, opstapjes, stoelen, tafel, borden en ook voor 2dehands caravans e.d. is een uitstapje naar Winterswijk naar Obelink super!
    Ook online kan je hier veel nuttige dingen vinden.
    Kijk ook of je fietsen wil meenemen. Hou dan rekening met de voorhanden draaglast op je trekhaak als je die op een fietsdrager wil meenemen.
     
  15. Clapat

    Clapat Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Och! Heeeeeel belangrijk: kijk of de caravan genoeg vrije kilos heeft om je spullen erin kwijt te geraken. Als de caravan een totaal gewicht mag hebben van bvb 1350 kg, maar het eigen gewicht reeds 1200 kg, heb je niet genoeg gewicht nog om spullen mee in te pakken.
     
  16. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.265
    510
    113
    @Clapat; daar heb ik echt wat aan, dankjewel!

    Ik schrijf al jullie tips op een lijstje.

    En mocht iemand nog wat te binnen schieten dan hoor ik het graag!
     
  17. Jetje1

    Jetje1 Actief lid

    1 mrt 2011
    479
    224
    43
    Let bij aankoop goed op vochtvlekken bij een tweedehands caravan. Als de caravan muf ruikt is er vaak vocht aanwezig. Wij hebben met 3 kleine kinderen gekozen voor een hobby 560 kmfe. Deze heeft een stapelbed achter, in het midden een rondzit en voor een vast bed. Nadeel is dat het gewicht van deze caravan ong 1500 kg beladen is.
     
  18. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.589
    65
    48
    #18 lieke, 14 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2018
    Wij hebben zelf een oudje als caravan.
    onze kampeeruitrusting bestaat uit.

    2 tuinstoelen
    2 gewone klap camping stoelen.
    een uitvouwtafel met 4 vaste stoeltjes eraan.
    2 campingtafels.
    1 camping keuken met 3 pitfornuis.
    de cadac safarichef.
    1 camping kastje.
    3 tenttapijten.
    2 Mobicoolers die goed koelen onder warme omstandigheden.
    goede lange electriciteitskabel soms moet je groot stuk overbruggen naar de electrapaal.
    bestek van alles meerdere
    bekers mokken borden allemaal van dat plastic mepal soort ( ik heb daar een tic in vind alles leuk )
    potten pannen enz.
    camping droogmolen.
    schaduwdoeken als je een plek zonder schaduw hebt erg prettig

    En nog van alles wat , alles heeft een eigen plekje in de caravan.
    kleding gaat mee in de koffer 3 koffers haha.
    deze koffers liggen op bestemming in de caravan op het platgeklapte 2 persoonsslaapgedeelte.
    Zelf slapen wij in een bijzet tent omdat de caravan te klein bed heeft voor ons 2 wij zijn te lang.
    En het slaapt heerlijk buiten in de tent ( zuid frankrijk )
    Mijn jongste slaapt in de caravan op het 1 persoons slaapplek .
    en mijn oudste slaapt ook in een bijzettentje POP UP.
    Wij leven niet in de caravan dus geen airco nodig.
    De bakken onder 2 persoonsslaapgedeelte ligt verdeeld de voortent en stokken en een outdoorcano.
    de bak onder het 1 persoongedeelte is gevuld met allerlei speelgoed van de kinderen.
    de wc gebruiken wij niet , heb ik een vaste manier van inpakken tijdens de rit van mijn spullen.
    krijg nu al weer zin in aanstaande zomer lekker 3 weken weg !
     
  19. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.589
    65
    48
    hier een foto van ons villa caravana
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Vorig jaar zag ik een soort tent in de voortent, als aparte slaapcabine zeg maar. Lijkt me wel handig als je de voortent ook echt opzet. Wij gaan naar warme streken en zetten nooit de voortent op. Alleen de luifel, zonder zijwanden. Of er moeten vervelende buren naast ons staan dan doen we 1 zijkant.
    unico_binnentent2.jpg
    Waar woon je? Misschien is het leuk om een dagje naar Obelink te gaan. Dit is een hele grote kampeerwinkel in Winterswijk. Maak wel vooraf wel een lijstje wat je wilt halen, want anders kom je met veel meer thuis dan nodig is. Als je daar bent lijkt álles handig.
     

Deel Deze Pagina