‘Help’. Tourcaravan. Alle tips zijn welkom!

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door PenK, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.589
    65
    48
    Bij de indeling is het handig of je goed oplet dat je beiden goed kan slapen je hebt dwarsbedden en lengte bedden.
    Ik kan niet met mijn man samen op het dwarsbed slapen daar is het te krap voor.
    Kan helemaal niet languit liggen als buikslaper.
    Wij hebben daar niet opgelet daartegen wij de caravan alleen kochten voor mijn man.
    Die heeft een hobbie en heeft er eerst alleen prima in geslapen bij evenementen.
    Toen besloten wij er mee op vakantie te gaan en na 2 nachtjes proefkamperen er achter gekomen dat het samen niet werkt.;);)
     
  2. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Wij hebben jarenlang tourcaravans gehad. Van een heel kleintje (predom, erg schattig) tot een normale en een hele ruime.

    Bij ons sliepen de kinderen altijd binnen, het laatste jaar heel soms in een tentje buiten. De oudste twee dan, die waren toen 9 en 7. Maar dat was dan voor de lol, niet omdat het moest. Als het regende of als we aan het trekken waren had ik geen zin in al dat gedoe van een tentje.

    Let op het gewicht dat je auto mag trekken en je maximale treingewicht. Ook op wat je auto mag trekken. Een grote caravan is van zichzelf al heel zwaar. Bij onze laatste hadden we niet veel laadvermogen meer over. Noodgedwongen vervoerden we daarom vrij veel in de auto, maar dat is niet altijd even handig.

    Qua indeling: onze laatste caravan (Hobby 500 KMFE) had een vast bed, een zitje dat je kon ombouwen en een vast stapelbed. Dat was voor ons toen een fijne indeling, omdat we alle kinderen in bed konden hebben en zelf dan nog plek hadden om te zitten. Ik denk dat je daar wel 4 kinderen in kwijt kunt. Wij namen regelmatig een voorseizoenplaats voor 3 maanden en dan is het in april 's avonds nog best koud buiten dus lekker om binnen te zitten.
    We hadden ook toilet aan boord, maar dat gebruikten we alleen voor noodgevallen en 's nachts. Overdag gewoon op het toilet van de camping.

    Een voortent vinden de meesten wel handig, zeker als je langer blijft staan. Op zomervakantie namen wij hem nooit mee, omdat we dan altijd rondtrokken en niet de moeite namen om steeds voor 2 of 3 nachtjes dat ding op te bouwen. We hadden dan wel een etuiluifel. Die blijft hangen aan de caravan en rol je op in een etuitje als je verder reist. Lekker snel en makkelijk.
    Je hebt inderdaad wel slaaptentjes die je in of aan je voortent kunt vastmaken. Wij hebben ook wel eens gewoon een popuptentje in de voortent opgezet. apart

    We hebben alle inventaris apart voor de caravan/camper. Dus borden, bekers, bestek, pannen, handdoeken, toiletspullen, maar ook al het beddengoed. Als je maar 3 weken per jaar weggaat is dat laatste misschien een beetje overbodig, maar wij gingen sowieso veel vaker en met de voorseizoenplekken was het ook handiger om alles dubbel te hebben.
    We hebben nu een camper en die staat eigenlijk gebruiksklaar. We hoeven alleen kleding, eten en water te pakken en wegwezen.

    Let ook even op de stalling. Heb je al een plek? Vaak kun je bij boeren of in oude kassen terecht. Het kost meestal een paar honderd euro per jaar. De caravan zelf is WA-verzekerd achter je auto, maar je kunt hem ook nog verzekeren voor eigen schade, bijv., als je een ongeluk krijgt. Dan zijn ze meestal gelijk total-loss, omdat ze gewoon uit elkaar vallen. Of een fijne hagelbui aan het Garda-meer of zo.
    Bij de ANWB kun je een aanhangwagen supplement op je wegenwachtlidmaatschap kopen. Dat kost niet veel en dan komen ze ook als je pech met de caravan hebt.
    Qua onderhoud valt het meestal wel mee. Wij lieten hem eens per 2 jaar keuren door een caravanonderhoudbedrijf. Vooral met het oog op veiligheid: doen de remmen het nog, zijn de gassslangen en banden nog goed, dat soort dingen. Je hoeft geen APK-keuring te doen.

    Veel plezier in elk geval. Wij hebben altijd met veel plezier door Europa getrokken, van Spanje tot ver boven de Poolcirkel. Maar inmiddels hebben we een camper, omdat dat met dat rondtrekken toch net wat handiger is.
     
  3. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Leuk om te lezen zeg. Al jullie ervaringen. Ik vind het ook best spannend. Mijn man en kinderen zijn allemaal nogal lang, dus qua slaapplaats wel een ding om goed op te letten.

    Winterswijk is niet in de buurt, maar wellicht de moeite om toch heen te gaan.

    Onlangs zag ik een caravan met een 3- dubbel stapelbed. Dit lijkt me ook heel handig, of niet?!?
     
  4. lieke

    lieke VIP lid

    7 sep 2005
    5.589
    65
    48
    https://www.vrijbuiter.nl/

    is ook een leuke kampeer winkel , welliswaar zal winterswijk groter zijn.
    Maar misschien een vestiging dichterbij jullie woonadres .
     
  5. Happygolucky

    Happygolucky Bekend lid

    10 sep 2017
    544
    322
    63
    Vrouw
    Wij hebben in de voortent van die opvouwbare kasten (bij de Action gekocht) staan voor meer opbergruimte :) met 10 sliep ik zelf al in tentje ernaast maar goed: ben ook geboren kampeerder haha.
     
  6. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Daar hebben wij ook wel eens naar gekeken. Die bedden zijn wel heel krap hoor. Misschien moet je eens bij een grote handelaar wat modellen gaan kijken. Even vergelijken wat voor jullie handig lijkt.
    Of gewoon eerst die vakantie met geleende caravan afwachten. Die is misschien niet wat je fijn vindt maar dan weetje wel wat je wel en niet wilr.
     
  7. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Wij hebben al heel wat jaren caravans gehuurd, veel verschillende merken en typen. De laatste 2 jaren hebben wij een Hobby 560 kmfe gehuurd (stapelbed, midden rondzit en lengte vast bed). Heerlijk qua ruimte met natuurlijk ook een ruime voortent. Voordeel van huren is dat wij elk jaar een splinternieuwe caravan mee kregen, soms waren wij zelfs de eerste "eigenaar". Compleet met de nieuwste snufjes.
    Als ik jullie was zou ik eerst beginnen met caravandealers bezoeken (verschillende merken). En een huurcaravan uitproberen dit jaar.
    Veel plezier!
     
  8. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    We gaan idd. deze week nog wat dealers af. Eens rondneuzen, sfeer proeven en laten informeren.
    Ontzettend leuk!
     
  9. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Vrienden van ons hebben zo'n 3 stapelbed. Op zich handig; per bed heb je alleen iets minder hoogte, dus rechtop zitten in bed gaat niet. Het gaat ook ten koste van de opbergruimte onder het bed. Het onderste bed staat zeg maar op de grond, dus daar kan je niks onder doen.
     
  10. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Daar heb je zeker een punt! Denk dat de oudste twee in een tent mogen, zo’n tent in de voortent lijkt me ook wel wat.
    Iemand die dat heeft?
     
  11. wenneke20

    wenneke20 Fanatiek lid

    29 okt 2006
    4.324
    136
    63
    Wij hebben bij binnenomt links stapelbed midden zitje en voorin een vast bed..gekocht bij vd oever herpen en nog steeds blij mee

    Adria Altea
    En alles gekocht bij obelink winterswijk scheelt best veel met bijv de wit
     
  12. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik weet niet zeker of het al gezegd is. Maar wij hadden de uitzet voor de caravan, denk aan servies, bestek, pannen etc. Maar ook handdoeken en ander textiel bij dr action gekocht.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Heel heel misschien hebben jullie dan wel onze caravan. Wij hebben de onze in oktober 2016 ingeruild bij Van den Oever voor een camper en dat was dezelfde indeling. Kan dat? Zou echt zo grappig zijn.....
     

Deel Deze Pagina