‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Helaas is het vorige topic gesloten en aangezien ik het toch best nuttig vond om af en toe een vraag te stellen en/of doorheen te scrollen, hierbij een nieuwe versie :)
     
  2. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Helaas beginnen we langzamerhand met mijn dochter een beetje vast te lopen. Ze is 8 jaar en zit in groep 5. Ze loopt inmiddels niet meer heel erg voor op haar klasgenoten (ook zij moet de spellingregels leren...), maar ze leert gewoon heel snel & makkelijk. Alles wordt maar herhaald en herhaald en er worden veel opdrachten over hetzelfde onderwerp gemaakt, terwijl dochter het de 1e keer dus wel begrepen heeft. Voor haar vreselijk frustrerend. In groep 3 en 4 al, maar nu in groep 5 is ze steeds slechter te motiveren....

    Huiswerk heeft ze geen zin in en werkelijk alles op school is stom en saai. Haar juf (voor het 2e jaar) begint het ook steeds meer op te vallen; waar ze eerst steeds exact deed wat er van haar verwacht werd (niets meer en niets minder) zit ze er nu stilletjes bij als een zoutzak en ze gaat steeds meer fouten maken. Juf heeft van de week een gesprekje met haar gehad, maar daar kwam (verrassend :rolleyes:) niets uit.

    Volgende week hebben we weer een gesprek op school en ik kan wel wat input gebruiken.
    Wat kan ik concreet aan de juf vragen? Wat mag ik verwachten? Want met “we gaan haar extra uitdaging geven ben ik inmiddels wel een beetje klaar” (dat gebeurt toch niet...).

    Alvast bedankt!
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Is er een plusklas?
    Waaruit bestaat het uitdagende werk dat ze willen geven?
    Is dat naast of ipv het klassikale werk?
     
    Springboon vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou gewoon vragen wat ze precies gaat doen (je dochter dus), wat houdt die uitdaging in? En inderdaad ernaast of i.p.v. (gaan ze haar gewone werk contacten)? Enzovoorts. En als er uit de juf niets komt, dan een gesprek met de juf en de intern begeleider aanvragen.
     
  5. veense

    veense Niet meer actief

    Onze dochter (juli 2006, nu dus 11.5) begint nu langzaam te landen op het gymnasium. Ze moest erg wennen aan het vele huiswerk en vindt het nog wel lastig om met de stress om te gaan als er veel toetsen tegelijk op haar af komen. Ze wilde zelfs even liever naar de havo...
    Sociaal emotioneel gaat het prima: leuke groep meiden om zich heen en 1 hartsvriendin met wie ze onafscheidelijk is. Zelfs de mentor vindt hen helemaal leuk samen.
    Ze doet ook mee met de musical die de school ieder jaar organiseert. Afgelopen weekend was ze met alle andere acteurs en dansers op kamp, als enige van de 1e en 2e klas en dus minimaal 3-7 jaar jonger dan de rest. Ze voelde zich er als een vis in het water, super leuk!
     
    DastyQueen, amdaa, NiekeKris en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Helaas is er geen plusklas meer....
    Het extra werk wat ze nu krijgt is in de vorm van plus boekjes (pluspunt heet het geloof ik) en daarin werkt ze wanneer ze haar gewone taken af heeft. De klassikale lessen volgt ze gewoon. Het uitdagende werk is er dus eigenlijk gewoon niet, alhoewel het dus al wel 2 jaaf lang belooft wordt...
     
  7. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Dus eerst al het gewone werk en dan pas pluswerk? Kan het gewone niet vervallen of ingekort worden zodat ze geen dubbel werk heeft? Als ik eerst al het saaie zou moeten doen voor ik wat boeiends mag doen is mijn interesse ook weg als dat dagelijks zo gaat
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Dank je wel! Dat is idd een heel simpel en praktisch advies, naast het compacter maken van haar werk! Ik ga het maandag aan haar juf voorleggen.

    Wil eigenlijk ook dat ze een deel van de klassikale (herhaal, herhaal) lessen kan overslaan, zodat ze iets te doen heeft (behalve uit het raam staren). En dat ze een andere opdracht krijgt, wanneer de de klas zelfstandig aan een opdracht (=werkblad) moet werken (stom, saai en altijd foutloos). Maar ik vind het best lastig om aan te geven wat ze dan moet doen... (aangezien de leraar zelf ook met niks komt).
     
    Syane vindt dit leuk.
  9. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Voor de rest heb ik iet echt tips. Hier gelukkig juffen die wel meedenken en uitdaging belangrijk vinden. Zo hoeft de oudste bij bijv rekenen de helft van het normale re doen (hiaten voorkomen, automatiseren). Moet hij alles doen kan hij nooit pluswerk doen, nu wel. Per les spreken ze af wat hij moet maken.
    Overigens zit hij niet in de plusklas. Hebben ze wel maar is voor hem niet nodig. Het normale pluswerk is voldoende
     
  10. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Zeker de IB-er vragen om bij dit gesprek aan te sluiten. Die moet samen met de juf een goed plan malen. Een echt gedegen plan heet een HGPD. Daarin staan precies alle belangrijke onderwerpen en moeten ze heel concreet inzetten wat ze ermee gaan doen. Als ouder ga je hierover dan steeds samen in gesprek met juf en IB (evalueren).
    Ik zou zelf aan dochter vragen welke ideeen zij heeft over wat ze kan doen en wat goed bij haar past. Zijn er meer slimme kids die voorlopen in de klas of in een andere groep? Dan kan ze ook samen daarmee opdrachtjes gaan doen. Bijv zelf een powerpointpresentatie in elkaar zetten over een bepaald onderwerp.
    Ook zijn er bepaalde computerprogramma’s waarbij ze bijv Engels kan leren. Dat programma kan ze op eigen snelheid doorlopen.
    Verder misschien haar typediploma halen.
    School kan ook advies vragen bij het onderwijsbegeleidingscentrum als ze er zelf niet uitkomen.
    Genoeg opties in elk geval.
     
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Vraag een gesprek aan met de IB-er en de juf. Bespreek open met ze waar ze tegenaan loopt, en hoe de school deze extra uitdaging wil invullen.
    Wat is hun intern beleid?
    Welke methode volgen ze voor voorlopende kinderen?

    Mijn zoon (ook 8 en groep 5) heeft sinds halverwege groep 3 zijn eigen leerlijn. Compacten van de reguliere lesstof, van elk vak een plus-versie, daarnaast nog eigen zelfstandige projecten en nu in groep 5 Engels en programmeren in de plusklas.

    En dan nog leert ie super snel, en onthoudt na 1x lezen de stof. De school houdt dit in de gaten en kijkt of er niet de tijd is om te versnellen (dit is de laatste optie).

    Alle plannen zijn door de IBer vastgelegd en zij praat 2x per maand met de juf en met hem, om de voortgang te bewaken.

    Qua stom vinden: hij vindt oefen- en herhaallessen van spelling onzinnig en saai. En doet maar half mee, of begint dan alvast aan zijn project.
    Bij de laatste spellingstoets had ie ineens een 7 en vond dit zelf veel te laag. De motivatie is er nu weer.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zolang ze foutloos werkt,alles afmaakt, zou ze geen verrijking voor haar creatief denken krijgen. ze vullen haar tijd als ze tijd over heeft met bezigheden zoals reken tijgers of breinkrakers. ze zit in de groep van 'goede leerling zonder problemen', creatief verrijking is dan geen behoefte(hoe de scholen denken, niet ik) totdat ze stomme fouten maakt slecht gedrag toont,niets af kan maken, depri is,in discussies gaat met de juf over haar werkjes etc geven ze niets bijzonders aan de kinderen tenzij in de klas wel zo een kind is, dan nemen ze haar als werk maatje.
     
  13. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Bedankt allemaal!! Ik hem aan de hand van jullie tips een lijstje kunnen maken met alle onderwerpen die ik aan haar juf wil voorleggen. Ik kan hier zeker wat mee.

    @mamabri probleem met mijn dochter is dat ze precies aanvoelt wat ze moet doen om niet op te vallen zeg maar. Ze is helaas de enige in de klas, wat ook niet echt helpt natuurlijk... haar juf weet het wel allemaal, maar inderdaad zolang ze geen lastig gedrag vertoont...
     
  14. yaro

    yaro Niet meer actief

    Ik dacht ook gelijk aan compacten en verrijken ipv alleen verrijken (pluswerk). Waarom 5 dezelfde rijtjes maken als ze het na 2 echt wel weet bijvoorbeeld.

    Hier ook al een tijdje met dochter bezig in dezelfde situatie. Alleen krijgt zij geen pluswerk, geen plusgroep, geen acadin. Dat is op deze school blijkbaar speciaal voor de kinderen die ronduit vervelend worden als ze hun werk afhebben of met slechte resultaten alsnog de tent afbreken.

    Wij zijn nog in afwachting van de uitslagen van compleet begaafdheidsonderzoek en zijn bezig met het zoeken van een andere school. Al vanaf groep 4 is ze regelmatig depressief, slecht zelfbeeld, obsessief willen afvallen omdat ze zichzelf te dik vind (geen vet op haar lichaam) enz. Maar op school doet ze altijd net of alles goed gaat. En zelfs nu ze zelf aangeeft dat ze op school maar gewoon zegt dat het goed gaat Ookal is dat niet zo, wordt ze gezien als de perfecte leerling waar vooral geen extra tijd aan besteed wordt.

    Succes met het gesprek.
     
  15. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Pfff heftig zeg, hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid nav het onderzoek!!

    Het is vooral ook heel erg herkenbaar wat je schrijft, al is het depressieve bij mijn dochter niet echt aanwezig. Ik ben wel een beetje bang dat mijn dochter ook de kant van jou dochter op gaat; ze is de afgelopen maanden heel erg veranderd en het is voor mij duidelijk geen kwestie van even niet lekker in je vel zitten....

    Vanmiddag vroeg ze me of ik tijdens het gesprek maandag ook kan vragen of juf haar misschien aandacht kan gaan geven in de klas. Volgens haar krijgt iedereen aandacht, behalve zij :confused: Ze wil óók bij juf aan de instructietafel om samen met juf en andere kinderen opdrachtjes te maken. Dan breekt je hart toch gewoon....
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.799
    8.664
    113
    Waarom faan ze niet compacten, volgens mij heet dat zo. Je maakt de eindtoets dus niet als laatste maar als eerste daar komt uit waar ze nog aandacht voor moet hebben, een deel zal ze moeten blijven automatiseren maar het heeft echt geen zin om srandaard alles te doen.

    Loopt ze alleen voor op rekengebied of ook andere gebieden? Anders zou ze onder begeleiding ook andere dingen kunnen leren, schaken, werkstukken, andere taal etc, leert ze dat niet alles makkelijk is en hoe ze dingen moet plannen, ze heeft dan wel begeleiding nodig. Kunnen ze de ib'er niet inschakelen?

    Voor je het gesprek hebt eerst punten die je zorgen maakt op papier zetten net als de eerder gemaakte afspraken. Zorgt voor meer rust en duidelijker verhaal.

    Erg vervelend deze situatie, misschien kan de ib'er ook aansluiten bijj het gesprek.
     
    Jo79 en Syane vinden dit leuk.
  17. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    We hebben gisteren het gesprek gehad en mijn dochter is uiteindelijk ook mee gegaan. Uit de Cito’s bleek inderdaad weer dat ze wel wat extra uitdaging kan gebruiken (jammer dat we weer op de Cito’s moeten wachten :rolleyes:).

    Dochter heeft zelf aangegeven dat het heel stom en saai (haar woorden) is dat juf steeds hetzelfde uitlegt. Daar kon juf nu toch wel inkomen... resultaat is dat ze ma-di-vrij niet meer met de klassikale lessen mee hoeft te doen, dan krijgt ze ander werk.

    Dochter heeft ook gezegd dat ze ook met juf en andere kinderen aan de instructietafel opdrachtjes wil doen, omdat bijna iedereen dat mag behalve zij en dat ze dus geen aandacht van juf krijgt (arme juf trok meteen wit weg :D). Ze gaat er even over nadenken hoe ze dit kan invullen, misschien in de vorm van opdrachtjes maken op de gang en dan daarna samen bespreken. Helaas zijn er weinig kinderen die hiervoor in aanmerking komen, dus het is wat lastig allemaal...

    Dochter moest wel beloven dat ze zelf ook duidelijk gaat aangeven als het allemaal saai en makkelijk is. En ook dat ze huiswerk & toetsen echt gaat leren. Als juf zich aan de belofte moet houden, dan moet mijn dochter dat ook....

    Ik ben benieuwd.... dochter was na het gesprek helemaal blij.... ik ben zelf nog een beetje kritisch geloof ik...
     
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.397
    10.595
    113
    Klinkt wel goed. Je dochter voelt zich in elk geval gehoord. En ze krijgt ander werk. Dat is mooi. Dat je dochter haar huiswerk moet maken lijkt me normaal. Dat hoort er gewoon bij. Lijkt me een goede afspraak. En dat leren voor een toets ook want anders weet ze straks niet dat ze iets moet doen voor een toets.
     
    Deliana vindt dit leuk.
  19. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Hier ook een dochter van net 9 in groep 6.
    Zij krijgt op school rekentijgers en met tablet werken ze ook op niveau. Ze hebben een aantal sterren en op dat niveau werken ze dan. Kinderen die ervoor in aanmerkingen komen, worden per blok vooruitgetoetst, zodat ze zelfstandig mogen werken als ze het halen. Begreep dat ze dat op alle leervakken heeft (behalve 3O vakken).
    Nog vindt ze groep 6 erg makkelijk. Maar gelukkig vindt ze school over het algemeen wel heel erg leuk. Op school is ze wel 'de ideale leerling', maar thuis komt het er dan uit.

    Ik dacht even aan de plusklas, omdat ze het 'zoo makkelijk vindt', al heeft dit (voor haar) ook zijn nadelen. Maar na het 10min gesprek toch het gevoel dat de juf er goed mee bezig is. Ze ging ook extra opdrachten voor haar uitzoeken, zag uitdaging voor haar in informatie zoeken en een soort (extra) werkstukken schrijven.

    Sociaal heeft ze meer problemen. Faalangstig, een tijd niet afgesproken, voelt zich snel afgewezen, vaak alleen op het schoolplein rondlopen etc. Hiervoor loopt ze bij een speltherapeut. Het gaat op en af, nu weer beter. Momenteel volgt ze een rots en water cursus, sociale vaardigheden. Vindt ze erg leuk en ze is er ook actief mee bezig op school.
     
  20. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    O.b.v. het laatste rapport zit ik nu ook met een vraag.

    Zoon zit in groep 5, heeft een eigen leerlijn met compacten en verdiepingsstof + extra vakken en werkstukken.
    Ergens begin groep 4 was ie al AVI-uit, en hij heeft in groep 4 diverse boekbesprekingen geschreven als extra werk, incl het schrijven van een toneelstuk incl script obv een lang verhaal. Thuis vertelt ie in detail waar films afwijken van een boek (bij verfilmingen) en waarom dat volgens hem is.

    Dus qua begrijpend lezen had ik geen issues verwacht op groep-5 niveau.
    Echter heeft ie een 7 op zn rapport en cito-score B.

    Op zich helemaal prima, maar hij zelf begrijpt er niks van. Volgens hem zijn de teksten super makkelijk en heel kort en vragen 'echt niet spannend'. Soms staan er wel 2 goede antwoorden tussen, of geen, naar zijn mening.

    Afgeraffeld? Toch de truc qua aanpak nog niet onder de knie?
    Lopen jullie hier tegenaan?
    Zijn er ergens tekstverwerkings oefeningen voor niveau groep5 te vinden? Dat ik met hem kan bekijken waar hij de mist ingaat.

    Bij overige vakken en eigen projecten (zelfstandig werken obv geschreven instructies) heeft ie helemaal geen moeite met begrijpend lezen en het toepassen ervan.
     

Deel Deze Pagina