‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier allebei ‘gewoon’ met hakken en plakken leren lezen. Maar ze hebben het wel (grotendeels) zichzelf geleerd met 4 jaar (ik beantwoorde vragen ed). Maar de basiswoordjes gingen supersnel, hakken en plakken is dan puur handig voor moeilijkere woorden.
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank voor de reacties! Per school verschillend dus. Mijn oudste zoon loopt voor, ik heb aan zijn juf gevraagd of de kinderen volgend schooljaar Engels krijgen. Is geen rare vraag, toch? Het antwoord van de juf was “ik weet het niet”...
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Sowieso geen rare vraag. En als de juf het niet weet dan kan ze het toch navragen?
     
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik vrees dat het voor deze juf een brug te ver is. Zij wist ook niet meer hoe mijn zoon gescoord heeft? Haar standaard antwoord is: Ik heb 30 kinderen in een groep, ik kan niet van iedereen alles onthouden. Dat begrijp ik maar... je weet als juf zijnde na 2,5 jaar toch ongeveer hoe de kinderen scoren? (combinatiegroep, zoon zit al 2,5 jaar bij haar). Ik merk nu sowieso dat het voorlopen een dingetje begint te worden. Groep 3 en 4 ging nog wel, maar groep 5 eigenlijk niet meer. Niet genoeg uitdaging, frustratie, verveling, school is stom, juf die het eigenlijk niet aankan, nog meer frustratie. Ik ben wel blij het al maart is en dat volgend schooljaar iemand anders voor de klas staat maar toch.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik kan me wel voorstellen dat ze het niet ‘ongeveer’ wil zeggen, maar dan zoek je het toch op? Al geven ze hier bv. geen cijfers/scores voor het rapport, omdat ‘alle ouders dat dan willen’.
     
    belize vindt dit leuk.
  6. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Vanaf de kleuterschool al. Met plaatjes, tellen, kleuren, dieren, speelgoed. Maar dat is een proef waar de basisschool aan meedoet.
     
    Fietwordtmama vindt dit leuk.
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat herken ik van gr 4-5 juf van zoontje van de school voor onze verhuizing. vreselijk. per email vragen en hopen dat ze navraagt en je antwoorden geeft. succes.
     
    Filifjonka vindt dit leuk.
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Dat is hier de reden waarom onze dochter steeds voor haar AVI "zakt" ze doet het perfect zonder fouten maar haalt het dan niet binnen de tijd. Krijg je weer als commentaar ze leest te netjes, ja kan het kind (en wij) veel mee met dat commentaar.
     
  9. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Ik loop hier toch wel wat tegen gedragsproblemen op en dan met name thuis. Misschien dat jullie het herkennen.

    Op school, bij vriendinnetjes, op verjaardagen overal laat onze dochter leuk en goed gedrag zien.
    Behalve dus thuis. Ze luistert slecht, heeft een grote mond etc.

    Voorbeeld,
    Ze komt vanmorgen naar beneden, broer en ik zitten al aan de ontbijttafel. Broer vraagt of ze goed geslapen heeft.
    Haar reactie; Je moet je bek houden ik wil 's morgens niet praten.
    Broer maakt (door zijn autisme) bewegingen met zijn hoofd, dit komt tot uiting omdat hij ontzettend zijn best doet om niet te praten (hij moest immers zijn mond houden van haar) Op elk beweginkje reageert mijn dochter , hij moet ophouden.

    Wanneer haar broer naar school is wil ik haar uitleggen waarom het voor hem moeilijk is te stoppen met geluid en bewegen. Madam stopt haar vingers in de oren en begint te schreeuwen dat ik mijn mond moet houden..
    Ik zeg haar hiermee te stoppen en naar boven te gaan om zich aan te kleden. Ze gaat helemaal uit haar plaat, als reactie erop meld ik haar ermee te stoppen omdat ze anders de rest van de week niet mag spelen.
    Dat maakt me geen donder uit wordt me gemeld en mw weigert naar boven te gaan. Uiteindelijk gaat ze naar boven maar weigert zich aan te kleden. Ik meld haar dat ze gewoon naar school gaat, desnoods in haar pyjama.

    Na 10 minuten komt ze naar beneden, in haar pyjama met een briefje met sorry erop. Ze verwoord dat ze heel boos wordt als ik boos wordt op haar en dat ze het niet leuk vind dat ik haar altijd verdrietig maak. Ik leg haar uit dat ik snap en dat ik ook het vermoeden heb dat wij elkaar alleen maar bozer maken, maar dat je vingers in je oren stoppen en schreeuwen geen oplossing is. Dan zeg ik haar dat ze zich maar snel aan moet kleden.

    Ze wordt boos, het is gemeen want net zei ik nog dat ze in haar pyjama naar school mocht.

    Goed ze kleed zich aan, ik doe haar haren , het is tijd om naar school te gaan. Vervolgens pakt mw haar telefoon en ploft op de bank neer. Nee telefoon weg je moet naar school, fiets wordt gepakt, ik zie dat haar zadel scheef staat en zet die recht. Mw wederom boos en schreeuwt dat ik haar niet mag helpen dat ze geen baby is.

    En dit gaat dus meerdere keren per week zo (en soms zit er zo twee weken tussen dat het niet gebeurt)

    Vanmiddag het 10 minuten gesprek, we gaan dit aankaarten, juist omdat haar broer ass heeft krijgen wij steeds meer het vermoeden dat hier meer aan de hand is, maar op 1 of andere manier zien alleen wij dit.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ik vraag me af hoe gemotiveerd die juf überhaupt haar werk doet, klinkt alsof het haar allemaal weinig interesseert. Je hoort toch ook te weten of ze in groep 6 Engels krijgen al geef je les in een andere groep. En inderdaad, als je dingen niet weet, vraag je het na of zoek je het op.
    Kan me voorstellen dat je blij bent dat er volgend jaar een ander voor de klas staat.
    Op hun vorige school hadden ze Engels vanaf groep 1 en op deze school vanaf groep 6.

    Wat rot Pluk, waarschijnlijk komen de frustraties van school er alleen thuis, in een vertrouwde omgeving/gezin, uit. Weten ze dat op school ook?
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    We gaan het wederom aankaarten, kijken wat school erover te zeggen heeft. En anders wordt het toch een keertje een trip naar de huisarts om te kijken welke wegen we allemaal bewandelen kunnen.
     
  12. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Wat leuk. Ik hoor hier nogal wat fout aangeleerde you-tube engels. Dus goed om het vroeg goed te leren denk ik.

    Jongste gooit er af en toe ook engelse woordjes tussendoor. Is ie aan het tellen. Een, twee, drie, four, vijf.... :roflmao:
     
  13. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Wat een verhaal pluk. Ik kan je weinig tips geven, behalve dat je zelf zo rustig mogelijk moet reageren. Maar dat weet je zelf denk ik ook wel (hier een zelfde soort probleem met jongste. Dan versterken we elkaar ook verschrikkelijk. Tot ik uiteindelijk zelf maar de gang op ga om af te koelen). Ws door overprikkeling en vermoedelijk hoog sensitief (ik ook). Dus ook weer heel ander verhaal.

    Ok... Veel tekst waar je weinig aan hebt. Sorry.
    Sterkte ermee.
     
  14. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Hier helaas niet.
     
  15. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    @pluk, bij mijn dochter komt t er thuis ook harder uit.. Op school is ze over t algemeen heel netjes en laat ze haar gevoel niet zo sterk zien. Ze mag van zichzelf bijvoorbeeld ook niet huilen op school.
    Vorig jaar had ze ook regelmatig thuis dat ze helemaal uit haar pan ging als dingen niet volgens (haar) plan gingen. Dat gaat nu beter. Het was erger als haar dwingen dwars zaten/het op school minder ging (sociaal).
    Maar van die brutale opmerkingen heeft ze nog steeds wel.. :/
     
  16. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ik geloof ook niet dat nerds erg in zijn hier ;) Het is in de klas cool om leren stom te vinden.. Dat weerhoudt haar tot nog toe nog niet. Ze wordt de kleine student genoemd ;)

    Maar toch vind ik dat los staan van wel of niet testen. Een (externe) plusklas om die reden niet doen, vind ik wat anders (dan leg je er nog meer nadruk op, iedere keer weer).
    Maar als de plusklas heel erg nodig is (als een kind echt vastloopt) en daarvoor getest moet worden, dan zou ik niet afwijzend staan tov een test. Je hoeft het niet aan iedereen te vertellen. En mijn dochter is ook wel bescheiden geworden in wat ze vertelt.

    Je weet dan gewoon hoe het nu werkelijk staat. Is ze HB of gewoon wat slimmer dan gemiddeld?
    En ik denk dat het wel wat bevestiging kan geven. Wat betreft bepaalde eigenschappen, die dan meer op hun plaats vallen. Maar ook omdat ik bv merk dat mensen die er wat verder vanaf staan, snel het gevoel krijgen dat je loopt op te scheppen of juist overdrijft met 'lastige eigenschappen'.

    (Maar nog voor ons tot nog toe niet nodig om te testen).
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Helaas spreken de leraren ook niet altijd even goed Engels is mijn ervaring.
     
  18. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    #158 cowgirl80, 12 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2018
    Bij ons krijgen ze Engels via een interactieve methode op het digibord. De leraar zelf hoeft niks uit te spreken, dat doen de personen op het bord en die zijn native speakers. Je hoort dat verschil echt heel goed. Die paar woorden engels die mijn kinderen spreken klinken echt al veel beter dan die van mij ☺️


    Verder vind ik het wel heel erg dat je een zelfbetaalde test moet overhandigen om bij de plusklas te mogen. Hier meldt de docent zelf kinderen aan voor de plusklas.
    Anders is het behoorlijk discriminerend voor de minima lijkt me, als alleen kindjes van ouders die een test kunnen betalen in de plusklas mogen?
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Op verzoek van juf is dochterlief mee geweest naar het gesprek. Op school is ze dus lief etc. Ze ligt goed in de klas en doet het goed. Ze krijgt nu bij elk nieuw blok ( rest van de klas ook hoor ) eerst een start-toets, daaruit blijkt wat ze kunnen en waar ze hulp bij nodig hebben. Datgene wat ze onder de knie heeft mag ze overslaan en zelfstandig verder werken , ze hoeft dan ook niet op de uitleg van juf te wachten. Blijkt wel dat ze zich erg stoort aan haar buurman, hem hier wel op aanspreekt maar dus niet juf inschakelt voor hulp hierin juf heeft haar wel verteld dat als je groot behandeld wilt worden je ook groot moet reageren en dat je vingers in de oren stoppen hier niet bij hoort.
     
    nerdygirl123 vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier krijgen ze t/m groep 4 Engels van een native speaker. Daarna van de groepsleerkracht, maar de meesten daarvan spreken aardig Engels, ze worden er inmiddels ook op gescreend.
     

Deel Deze Pagina