‘Voorlopende / snellere' kinderen (deel 2)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deliana, 14 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Ik zag dit net op de nos.

    Tussenjaar en bijgespijkerde leraar voor hoogbegaafd kind

    Hoogbegaafde leerlingen moeten betere begeleiding krijgen van bijgeschoolde leraren en hulp krijgen van experts. Ook kunnen zij na groep 8 een tussenjaar volgen voor ze naar de middelbare school gaan.

    Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs wil dat de hulp aan hoogbegaafde kinderen wordt verbeterd, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. In het regeerakkoord is al afgesproken om daar 15 miljoen euro extra aan uit te geven.

    Stempel

    Leraren herkennen vaak niet dat een kind zeer slim is, zich verveelt, thuis vervelend wordt en niet meer naar school te krijgen is. Soms krijgen hoogbegaafde kinderen onterecht het stempel ADHD of autisme.

    Er is wel geld voor kinderen met leerproblemen, in het kader van het 'passend onderwijs', maar dat kunnen scholen zelden gebruiken voor zeer slimme kinderen. Slob wil dit wel mogelijk maken. Er komt een subsidieregeling voor scholen en samenwerkingsverbanden met goede ideeën.

    Aparte afdelingen

    Om ervoor te zorgen dat hoogbegaafde kinderen sneller begrepen worden, moeten leraren bijscholing kunnen krijgen. Ook een tussenjaar is volgens Slob een goed idee. "Het is voor leerlingen die al klaar zijn met de basisschool, maar nog niet toe zijn aan de middelbare school", schrijft de minister.

    Slob benadrukt dat er al goede initiatieven zijn, maar dat het nog beter moet. Sommige scholen hebben bijvoorbeeld al aparte afdelingen voor hoogbegaafde kinderen en dat kunnen meer scholen doen, hoopt de minister.




     
    Eva2011, nerdygirl123, Deliana en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.455
    113
    Dat klinkt goed.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    super gym en nu kijken wanneer dat echt lukt voor onze kindjes. zou geweldig zijn voor zoontje straks.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.735
    734
    113
    @Gymgirl wat een positief bericht! Helaas zullen de ontwikkelingen voor de kinderen die nu op de basisschool zitten niet snel genoeg gaan. Ik hoop stiekem dat er wel het eea veranderd is als M over 2,5 jaar naar school gaat. Natuurlijk weet ik niet of zij ook hb is, maar ‘helaas’ zie ik al behoorlijk wat overeenkomsten op dat gebied...
     
  5. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Klopt op de school van mijn dochter willen ze heel graag een plus klas, maar op school zelf heb je dan een te klein aantal kinderen om dit voor elkaar te krijgen. Dus moet het overkoepelend gaan. Dit is al snel een traject van een paar jaar, ja tegen die tijd is mijn dochter van school af.

    Hier kwam ze trouwens helemaal trots thuis, ze had mee mogen doen met W4 kangoeroe wedstrijd. Nu had ik al op facebook gelezen dat het per school verschillend is. Bij de ene deden ze vanaf groep 5 gewoon mee en wisten de kinderen al een paar weken dat het eraan zat te komen. Bij een ander hadden ze een paar weken geleden opgave strookjes gekregen en kon je je kind opgeven (moest je 3 euro voor betalen) , de kinderen kregen daar de test van vorig jaar om te oefenen en wisten dus ook al een tijdje dat ze mee gingen doen.

    Hier dus als donderslag bij heldere hemel, dochter wist ook van niets en mocht in eens vanmorgen aanschuiven bij groep 6+7+8 om mee te doen (die dus standaard allemaal mee doen)
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    er zijn al gemeentes die dat soort extra schooljaar aanbieden. je moet kijken bij de middelbare scholen in je stad. soms is het niet de dichtbijzijnde school. wat de minister nu zegt is dat hij geld gaat uitgeven! zodat de soort scholen om dat blijven te regelen of hun plannen door kunnen zetten. het kan dus nu heel snel gaan.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.455
    113
    Mijn kinderen hebben ook meegedaan aan de Kangoeroewedstrijd, vorig jaar ook, zij moesten 2 Euro betalen. Hier kun je je opgeven vanaf groep 3, je mag zelf weten of je meedoet.
    Vorig jaar was ook voor het eerst hoor, op hun andere school deden ze daar niet aan mee.
    Mijn dochter had hem niet helemaal af gekregen (groep 7), maar er waren meer kinderen die het niet of maar net op tijd af hadden. Vorig jaar had ze hem wel af. Mijn zoon had volgens mij wel af.
    Ach ja, we merken het wel, ze vinden het in ieder geval leuk om mee te doen.
    Op de site staan ook de vragen en antwoorden van vorige jaren, ook leuk om te doen, ook voor kinderen die niet meedoen.
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.735
    734
    113
    We zijn gister bij de open dag van de leonardo school (afdeling) geweest. Ik wist echt niet wat ik moest verwachten en was zelf ook behoorlijk nerveus :$. Maar wat was het fijn om daar rond te lopen. Eigenlijk alle ‘aanpassingen’ die de psycholoog voor Q adviseerde zijn daar automatisch al. Zoals regels die duidelijk opgeschreven zijn (met pictogrammen), verschillende plaatsen waar kinderen met zo min mogelijk prikkels kunnen werken, etc etc.
    We spraken eerst een docent en de manier van benaderen was al zó anders, aan de ene kant hoop je dat natuurlijk wel, maar toch ook fijn als het zo is.
    Q vond het ook leuk. Ze kon even bij Russisch kijken en met die juf praten, maar dat was toch wel erg spannend. Kinderen konden aan verschillende opdrachtjes meewerken, die door de kinderen die daar al op school zitten werden uitgelegd. Q koos natuurlijk iets creatiefs en toevallig werd dat uitgelegd door het enige meisje wat uit ons dorp komt en op de school heeft gezeten waar Q nu zit. Die zaten dus al lekker samen te kletsen. Ow, en dat ze er achter kwam dat daar een aantal kinderen Harry Potter ook zo leuk vinden was natuurlijk helemaal super.

    Nu dus alles gaan regelen. In principe zou ze na de meivakantie al kunnen starten als alles met de toelatingscommissie snel gaat. Aangezien het vervoer nog geregeld moet worden en de huidige school nog het eea op papier moet zetten is dat denk ik niet haalbaar, dus gaan we voor na de zomervakantie.
     
    Fietwordtmama vindt dit leuk.
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.455
    113
    Dat klinkt heel goed @debq !
    Hier zit gewoon niets in de buurt voor fulltime hb-onderwijs.
     
  10. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Officieel hoor ik nog niet in dit onderdeel van het forum thuis, maar ik zou wel wat ervaring kunnen gebruiken van de meer ervaren ouders. Ik lees hier al wel een hele tijd mee ondertussen. Onze 4,5 jarige zoon is met een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong probleemloos gestart na de zomervakantie in groep 1 en hij gaat er altijd graag naartoe. Maar ondanks dat hij nog steeds heel graag gaat, gaat zijn gedrag bergafwaarts helaas :( Hij doet kinderen expres pijn, soms zelfs op verzoek van andere kinderen, hij stopt niet als andere kinderen stop zeggen, met veel (terecht) mopperen door de juffen als gevolg. Hij loopt cognitief nog steeds (of zelf nog meer nu inmiddels) flink voor, maar juf ziet sociaal weinig tot geen groei. Er wordt nu gesproken over het aanpakken van het sociale gedrag met een training ofzo en bij de IB-er gaat advies gevraagd worden door de juffen. Hij lijkt wel graag afspraken te willen maken over zijn gedrag, maar als het er op aan komt dan gaat het toch steeds weer opnieuw mis ondanks gemaakte afspraken.

    Zijn er hier ouders van oudere kinderen die voor dit zelfde probleem hebben gestaan bij de kleuters en hoe zijn jullie hier doorheen gekomen? Tips zijn erg welkom, ook eventueel waar we naar de juf toe iets mee kunnen, want op school zijn ze nu ook zoekende. Alvast bedankt!
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.735
    734
    113
    Dit is ook niet echt in de buurt, 20 km verder.. En gister bleek dat we nog helemaal niet zo ver weg wonen in vergelijking tot andere kinderen. De verste woont op 50 km afstand (arm kind elke dag 100 km in een auto zitten voor een basisschool die bij je past).
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.735
    734
    113
    @missle ik herken het gedrag wel van mijn neefje. Bij hem was het echt een uiting van frustratie. Hij is van januari dus zou eigenlijk 2,5 jaar moeten kleuteren, ze hebben hem na een half jaar naar groep 2 laten gaan en daarna naar groep 3. Toch bleef hij veel vechten, ook met jongens uit groep 6 of hoger. Hij ging dan naar dat schoolplein en daar letterlijk ruzie zoeken. Het is iets minder geworden toen hij gewoon mocht lezen in groep 2, in groep 3 werkjes van groep 4 kreeg en veel pluswerk in de verschillende leerjaren (ook bij de kleuters). Nu is het geloof ik wel iets minder geworden, maar er viel niet veel met hem te beginnen wanneer hij weinig werd uitgedaagd. Bij hem was het letterlijk dat hij wel zou laten zien dat hij helemaal niet zo klein was als iedereen hem behandelde.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt....
     
  13. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Hij zit in een combinatieklas en kan en mag veel aansluiten bij groep 2, maar ze zijn geen voorstander van versnellen daar op school. Doordat ze sociaal de groei niet zien is het al helemaal geen bespreekpunt. Wij hebben onze zorgen al geuit over volgend jaar (weer) groep 2 en zijn motivatie dan. Hopelijk gaat er met inschakeling van de IB-er snel positieve verandering komen... Dat vechten om "groot te zijn" zou er wel achter kunnen zitten, hij zegt bijvoorbeeld wel eens dat hij toch wel altijd wint met vechten. Ik kan het ook wel zien als een hele onhandige manier om in contact te komen met de andere kinderen, maar wel een hele irritante manier binnen een groep.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.455
    113
    Jeetje joh, ja, voor sommige kinderen het enige wat werkt, maar wat een reistijd.
    Krijgen jullie vervoer/taxibusje vergoed of moet je zelf rijden en betalen?
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.735
    734
    113
    Alle dagen zelf rijden is voor ons niet te doen. Ik kan vaak mijn werktijden wel zelf indelen, maar mijn vriend niet. Wel heb ik op erg wisselende dagen vergaderingen waardoor plannen lastig is. Nu ze hier in de buurt op school zit is dat geen probleem met de BSO, oppas, opa & oma of oom & tante.
    Ik heb contact gehad met de gemeente, hier wordt vervoer eigenlijk alleen geregeld voor kinderen die achter lopen of een lichamelijke handicap hebben. Maar omdat school heeft aangegeven dat dit het beste voor Q is (passend onderwijs), gaan ze heel misschien toch vervoer regelen. Voor het andere meisje uit ons dorp is het uiteindelijk ook geregeld. Gelukkig is degene die de beslissing volgens voor de gemeente moet nemen niet onwelwillend maar is vooral gebonden aan beleid (of eigenlijk het ontbreken hiervan). Ze heeft aangegeven wat we allemaal moeten overleggen om het eventueel geregeld te krijgen. Daar gaat dus nog wel behoorlijk wat tijd in zitten. Maar goed, anders maar minder op vakantie ;).
     
  16. nerdygirl123

    nerdygirl123 Actief lid

    20 jun 2014
    295
    60
    28
    Nou hier weer iets bijzonders..
    Kom erachter dat dochter wel héél erg snel kan lezen.. Laatst eens gemeten.. dat was 80blz in 25 minuten?!

    Zit nog een beetje in de ‘onderzoeksfase’, omdat ze echt zo snel leest dat imo bijna niet kan.. En in hoe groot het tekstbegrip dan is..

    Ze had t al vaker gezegd, dat ze bv alle boeken op school al heeft gelezen en thuis ook boeken waarvan ik t niet eens wist.. Nu kletst ze wel eens vaker en nogal grote fantasie, vandaar dat ik t wegwuifde.
    Maar lijkt er nu toch op dat t idd wel heel snel gaat..

    Herkenbaar?
     
  17. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hallo ervaringsdeskundigen

    Ik heb een vraagje

    Mijn dochter (5jaar groep 2) had als peuter een ontwikkelingsvoorsprong waar nu weinig meer van te merken is.
    Omdat ze best wel wat trekjes van autisme vertoont en mijn zoon autisme heeft is ze onder behandeling bij een psycholoog. Op de test van autisme komt scoort ze heel laag en dus zou ze dat niet hebben.
    Nu had ik wat issues met de ib'er van haar school. Op school is dochterlief een gemiddelde leerling en valt ze in die zin niet op. Thuis kan ze echter behoorlijk tekeer gaan.
    Gisteren heb ik een gesprek gehad met zowel de psych als de ib'er. En die kwamen samen met het idee dat dochter wel eens hb kon zijn en sterk aan het onderpresteren is (dit is een hele korte samenvatting dus ik hoop dat het niet te warrig over komt. De vader van mijn kinderen is ook hb).
    Mijn dochter gaat dus getest worden. De ib'er heeft zelfs al van alles uitgelegd over de leonardo-afdeling (die zit bij haar school in). Ik vind dit wat voorbarig, laat ze eerst die test maar eens afnemen.

    Punt is dat ik mijn dochter helemaal niet hb vind overkomen. Ze is echt niet dom ofzo maar ze komt ook niet heel slim over. Thuis wil ze zowiezo niks doen met letters en cijfers en alles wat in haar optiek bij school hoort.
    Maar hebben jullie ervaring met sterk onderpresterende kleuters die toch hb bleken te zijn? Ik ben nog een beetje van mn apropol omdat ik dit niet zag aankomen.
     
  18. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    Ja mijn dochter van 5 heeft ook geen heel erg grote voorsprong. Ik zie inderdaad wel een slim meisje maar zeker niet extreem. Toch scoorde ze aan het plafond van de iq test. Ze zit nu op voltijd hb onderwijs met een individuele leerlijn en ze zit daar echt op haar plaats. Sinds ze daar zit gaat haar ontwikkeling veel sneller.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.735
    734
    113
    Hoe denk je dat een hb kleuter over komt dan? Er zijn idd wel kinderen die kunnen lezen voor ze naar school gaan en de moeilijkste sommen op kunnen lossen, maar heel veel doen dit ook niet. Blijkbaar zijn vooral meisjes een kei in ‘gewenst’ gedrag vertonen. Ze kijken wat anderen doen en vinden dat ze niet meer moeten laten zien dan dat zodat ze er bij horen. Q kon eind groep 1 lezen maar deed dat echt niet op school, ze zei letterlijk ‘in groep 2 hoor je alleen plaatjes te kijken, pas in groep 3 ga ik lezen.’ Verder vond (en vind) ze schoolse dingen vaak helemaal niet zo leuk en ziet ze echt het nut van een groot aantal opdrachten niet in.
    Ik denk dat de psycholoog en IBer je er niet voor niks op wijzen, ga er dus maar rekening mee houden dat ze wel hoog zou kunnen scoren. Ken je het hb-kind-forum? Misschien dat je daar bij de kleuters meer herkenning kan vinden.
     
  20. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Hier ook een die ineens in razend tempo door zijn boeken heen gaat. Maar... 80 blz in 25 minuten zegt natuurlijk niks, als je niet weet wat er op een blz staat.
    Belangrijker... Snapt ze wat ze gelezen heeft? En geniet ze van het verhaal?.
    Dan gewoon naar de bieb en een stapel dikke pillen halen
     
    Roanna vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina