0 uren contract en eventuele zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Luna86, 11 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.137
    7.724
    113
    Gelderland
    Hallo,

    Ik begreep dat je recht heb op zwangerschapsverlof als je een 0 uren contract hebt. Hoe gaat dat in zijn werking en wat zijn je rechten tijdens een zwangerschap. Ik ben (nog) niet zwanger maar ben me aan het voorbereiden mocht dit wel het geval worden. En mocht je door ziekte bijv. niet meer kunnen werken wat zijn dan je rechten?

    Groetjes Luna
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Luna86,

    Je geeft aan dat je een 0-urencontract hebt. En je wilt weten wat je rechten zijn op zwangerschapsverlof als je zwanger zou worden. Ook wil je weten wat je rechten zijn in geval van ziekte.

    Je hebt het goed begrepen, als je een oproepcontract hebt, dan is er recht op een zwangerschapsuitkering. Je werkgever kan dit voor je aanvragen. Als je geen werkgever hebt of je wilt de aanvraag zelf doen, dan is dit ook mogelijk. Je kunt hiervoor bellen met 0900 9294.

    De hoogte van de zwangerschaps/bevallingsuitkering is afhankelijk hoeveel uur je werkte en wat je verdiende in de referteperiode voordat je met verlof gaat.

    De referteperiode is een periode van 1 jaar, die loopt tot de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het zwangerschapsverlof begint.

    Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap, dan meldt jij je ziek bij de werkgever. Hij vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan. Je krijgt de Ziektewet-uitkering vanaf je eerste ziektedag. De uitkering loopt door tot je weer beter bent of tot je zwangerschapsverlof begint.

    Ik wens je een zonnige toekomst.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     

Deel Deze Pagina