Moeite met hechting

Discussie in 'Prematuur' gestart door Vlinderbloem, 13 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Hoi!

    In 2006 ben ik middels een spoedkeizersnede bevallen van een premature dochter. Ze is met 30 weken en zes dagen geboren omdat ik het hellpsyndroom had. Ze was ook nog eens dysmatuur, ze woog 1290 gram. Gelukkig is dit allemaal weer in orde gekomen, ze heeft er niks aan overgehouden. Ze is alleen wat klein en dun.
    Maar nu ben ik dus weer zwanger. Iets meer dan 23 weken en ik merk dat ik me best moeilijk kan hechten aan het kindje in mijn buik, ik houd onbewust toch wat afstand.
    Gewoon omdat ik mijn meisje de vorige keer bijna kwijt was, en ik bijna niet kan geloven dat het deze keer wel goed gaat.
    Ik heb 25% kans op herhaling, maar wel 87% kans dat dit na de 37e week pas gebeurt. Maar dit weet ik verstandelijk. Gevoelsmatig kan ik me gewoon niet voorstellen dat het deze keer wel goed zal gaan en vandaar ook de angst om me teveel te hechten.
    Ik ben ook allerlei onderzoeken aan het lezen om te kijken hoeveel overlevingskansen de baby heeft. Met 23 weken, met 24, met 25 weken.. Ze zeggen allemaal wat anders! En dan is het in belgie nog weer eerder.. :(
    De professor-gynaecoloog waar ik onder behandeling ben zegt dat ze vanaf 26 weken actief gaan proberen om mijn baby in leven te houden, maar wat als ik dat niet haal?
    Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor andere moeders die zwanger zijn van hun tweede kindje en van wie de eerste prematuur was.
    He, het voelt al goed om het eens op te schrijven, in mijn omgeveing heb ik het aan niemand (behalve mijn man) verteld.

    Groeten van Vlinderbloem!
     
  2. mj24

    mj24 Fanatiek lid

    7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    he meid, ik ben niet opnieuw zwanger, maar ik denk dat ik persoonlijk pas na 26 wkn zou kunnen genieten van min zwangerschap, waar andere alleen de eerste 12 wkn in spanning zitten. Probeer jezelf het niet moeilijker te maken dan het al is, door schuldgevoelens of iets dergelijks. Zodra je kind er is zal de hechting echt wel vanzelf gaan. hoop dat alles goed gaat komen.
    ben benieuwd wanneer je gaat bevallen. gewoon voor de 37+ gaan.
     
  3. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Hoi mj24,
    bedankt voor je bericht. Ik zie dat jouw dochtertjes ook veel te vroeg zijn geboren, is alles goed met ze gekomen? Waar kan ik jouw verhaal lezen, dan weet ik een beetje hoe het jou is vergaan..
    Zou je wel weer zwanger willen worden?
     
  4. mj24

    mj24 Fanatiek lid

    7 jun 2006
    4.321
    0
    0
    Amsterdam
    ja alles is goed gegaan met mijn meiden, mijn verhaal staat overal geloof ik.
    en watbetreft zwanger worden, als ik 1 kind had gehad dan wel, maar heb momenteel genoeg te doen met 2 meiden ;)
     
  5. MaryWoods

    MaryWoods Fanatiek lid

    2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ vlinderbloem: hier nog niet opnieuw zwanger, maar uiteindelijk wel de wens... Ik kan me voorstellen dat je moeilijk kunt genieten van je zwangerschap en dat je bang bent voor herhaling. Ik zou ook niet weten hoe ik dat zou doen eerlijk gezegd..
    Waarschijnlijk zou ik mezelf ook pijnigen door er zo veel mogelijk (nog meer dan nu) over te weten en op te zoeken.
    Koester de momenten dat je (even) zorgeloos zwanger bent en probeer in jezelf steeds te herhalen dat dit kindje gewoon met 37+ weken wordt geboren (weet niet of je daar in gelooft, maar misschien helpt het...)
    Kan me voorstellen dat je het niet echt bij iemand kwijt kunt, behalve bij je man en je gyn. Maar daar is dit forum (ook) voor hoor!
    heel veel succes deze zwangerschap en ik hoop dat alles goed zal gaan!
     

Deel Deze Pagina