1 op 1 confrontaties ..

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik ben heel erg slecht in 1 op 1 confrontaties en daar probeer ik mij ook altijd uit te wurmen. Meer mensen die dit herkennen?

    Ik kan 10 keer een gesprek oefenen thuis, maar in het echt klap ik dicht en geef ik vaak toe.

    Een maandje terug had ik een topic geopend over de kapper en dat ik niet tevreden was. Ben dus niet teruggaan voor een confrontatie (had al 2 keer wat gezegd, maar was er klaar mee). Moest alleen mijn abonnement nog opzeggen en eerlijk, dat heb ik dus mijn zusje voor mij laten doen haha. Waar ik ook bang voor was gebeurde, ze kreeg een lading shit over haar heen (nou ja, ik dus eigenlijk).

    Hoe gaan jullie hiermee om? Probeer je het te veranderen of accepteer je dat je zo bent? Ik neig naar het laatste, maar het is soms wel erg lastig.
     
    Nescio en Zara75 vinden dit leuk.
  2. PBV

    PBV Fanatiek lid

    6 feb 2018
    1.765
    1.321
    113
    Vrouw
    In het westen
    Ik heb hier ook weleens last van. Het ligt er ook aan wie het is. Met de kapper zou ik de confrontatie aangaan omdat het mijn haar is. De kapper heeft het gewoon niet goed gedaan of het was op eigen risico.
    Het ligt ook aan het onderwerp. Kan je het laten gaan of moet je er echt iets van zeggen? Dat weeg ik altijd wel af.
     
  3. Bailief

    Bailief Niet meer actief

    Ik herken het wel en weiger te accepteren dat ik zo ben. Ik dwing mezelf daarom steeds vaker om wel de confrontatie aan te gaan. Dit doe ik zonder voorbereiding want inmiddels weet ik dat het toch nooit zo loopt als ik in mijn hoofd heb :rolleyes:. Ik heb tot nu toe de ervaring dat het aangaan van de confrontatie mij juist dingen op kan leveren waardoor ik het dan makkelijker opnieuw doe.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Lastig he.

    Als het met een vreemde is heb ik daar echt moeite mee. Laat me dan ook snel vastpraten en dim dan toch in omdat ik een ander niet tot last wil zijn.

    Als het gaat om mijn partner (die ik nu niet heb) is dat heel anders. Dan heb ik totaal geen moeite met confrontatie.

    Ik probeer gesprekken ook voor te bereiden. En wil hier wel beter in worden.
    Maar als degene tegenover me wat feller is dim ik toch snel in
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Met mijn partner of vriendin heb ik er geen last van, maar bij (sommige) vreemden wel. De eigenaresse van de kapsalon in dit geval, is erg overheersend en "nep"vriendelijk en dan vind ik het wel lastig.
     
  6. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ik ben juist het tegenovergestelde. Ik ben heel direct en zeg het meteen als ik iets wel of niet leuk vind. Ook dat kan best lastig zijn. Mensen mogen mij hierdoor totaal niet of totaal wel. Beide karaktereigenschappen kunnen dus voor maar ook nadelen hebben :D
     
    Adrianaj, Nescio, DastyQueen en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    haha, dat heb ik andersom. Als ik iemand goed ken durf ik best de waarheid te zeggen, maar bij een vreemde niet. Zou juist eerder andersom moeten zijn.

    Of eigenlijk is het nog anders. Ik durf ook bij een vreemde best mijn mening te verkondigen over bepaalde zaken, maar ik vind het wel lastig om en plein public iemand in zijn gezicht aan te spreken op disfunctioneren.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  8. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.040
    113
    Happyland
    Oh,als ik iets kan afschuiven dan doe ik dat.:oops: Tot grote ergernis van mijn man.
    Vind het vaak erg lastig om voor mezelf op te komen, dus ik herken dat verhaal van jou wel.
    Ook weleens slecht geknipt of geverfd en ga dan niet terug, stom hè..
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Haha, ik vind het niet stom, wel herkenbaar. Ik had al 2 keer netjes aangegeven dat ik niet tevreden was, maar zij wilden niet luisteren. Dus nu had ik het echt gehad en ik heb dan ook geen zin/moed om daar echt de strijd aan te gaan. Mijn man snapt het wel, hij is zelf niet veel beter..
     
  10. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Mijn man is heel direct! Dat moet ook wel als marketeer denk ik maar soms voel ik mij er ongemakkelijk bij als hij staat te tieren :p hij lost het wel altijd op maar kan hard overkomen

    Ik daaraantegen..... ben een goedzak en laat (te) snel over mij heen lopen :oops: ik probeer altijd op een aardige manier het op te lossen....

    We zijn wel een goed team! Ik maak hem wat “zachter” en hij maakt mij wat harder en zelfverzekerder :thumup:
     
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Zo herkenbaar. :roflmao:

    Ik hou daar van als ik weet waar ik aan toe ben als iemand direct tegen mij is, maar daarbij weet de ander ook waar hij of zij aan toe is als ik direct ben. Sommige mensen kunnen er zo erg omheen praten dat ik na een heel verhaal geen idee meer heb wat nou eigenlijk de conclusie is of wat die gene nou bedoelt te zeggen. Wees gewoon duidelijk. :D
     
    dreumesje, SDonya en DastyQueen vinden dit leuk.
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Oh, maar ik ben altijd duidelijk en heel concreet, maar ik probeer (soms heeft het geen zin) om aardig te blijven en in deze situatie weet ik bij voorbaat al dat dat niet gelukt zou zijn en dan vind ik het vervelend worden. Je hebt mensen tegen wie je wat kunt zeggen en die naar zichzelf kunnen kijken, je hebt mensen bij wie je van te voren al weet dat het toch een drama wordt en dat vind ik dus echt niet leuk.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  13. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik ben juist het tegenovergestelde. Door mijn werk ben ik heel goed geworden in 1 op 1 confrontaties. Maar ik noem ze geen confrontaties en daar zit misscien ook de crux. Als ik iets vind geef ik dat helder en duidelijk terug aan iemand anders. Ik heb daar cursussen voor gevolgd met hoe je feedback moet geven. Dus: geen meningen, geen emotie, gewoon een heldere opsomming wat ik observeer en wat dat met mij doet. Die andere persoon mag dan zelf bepalen wat hij of zij er mee doet.

    Dus ik beschouw het ook niet als een confrontatie maar het ventileren van mijn mening, die ik een ander niet op wil dringen. En daarmee is het helemaal geen issue meer voor mij. Dus mijn tip: noem het geen confontatie, maak het niet groot voor jezelf, en geef heldere feedback. Het val altijd mee en iedereen heft recht op zijn mening, en ook op die van jou:D
     
    frummelke86 vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Maar niet iedereen staat open voor feedback is mijn ervaring. In dit geval overduidelijk dus niet (de kapper).
     
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Maar dat geeft niet. Feedback geven staat los van of die ander er iets mee doet. Jij geeft feedback maarje moet niet verwachten dat die person daar wat mee doet. Sommige mensen zullen het fijn vinden, sommige zullen er even over na denken, sommige zullen zeggen 'Jouw probleem'. Dat mag allemaal. Feedback geven moet je doen zonder verwachtingen over wat die ander er van vindt of er mee gaat doen. Het gaat namelijk over wat JIJ vndt en wat dat met JOU doet. Die ander mag zelf bepalen of hij of zij dat oppakt.
     
    Jessie80 vindt dit leuk.
  16. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Nog extra ter verduidelijking: Feedback gaat niet over een ander wat leren (want daar heb jij helemaal geen invloed op) maar over het geven van jouw mening (en daar heb je altijd recht op, mits het respectvol gebeurt)
     
  17. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Hahaha dit heb ik ook altijd. Mensen vinden mij standaard een bitch omdat ik heel fel kan zijn en mij het kaas niet van het brood laat eten.

    Dat heeft ook zn nadelen. En soms rem ik mezelf wat.

    In jouw geval ligt het eraan of je jezelf wilt veranderen de ja of de nee. Dat is het belangrijkste.
     
    SDonya vindt dit leuk.
  18. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Over het algemeen kan ik goed voor mezelf opkomen, wanneer dat nodig is.

    Maar er zijn ook personen die veel indruk op mij maken waarbij ik dan totaal dichtklap in een discussie of gesprek.

    Heel vervelend is dat!
     
    Biny vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Het zal je vast niet verbazen, maar nee geen moeite mee;) Ook niet face to face. Ik blijf wel netjes hoor maar schuw er niet voor om mijn mening te geven.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Het zal je vast niet verbazen, maar nee geen moeite mee;) Ook niet face to face. Ik blijf wel netjes hoor maar schuw er niet voor om mijn mening te geven.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina