Vrije school vs dorpsschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nikita23, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik heb een dilemma. Vanaf het begin af aan zou ik mijn kinderen graag op de vrije school willen zetten. Het is een vorm van onderwijs die mij erg aanspreekt, en vooral de leerkrachten van de vrije school die ik in mijn vizier heb zijn erg bevlogen. Een heerlijke bodem voor kinderen om zich te ontwikkelen als je het mij vraagt.

    Echter, we wonen momenteel in een relatief klein dorp met twee kleine basisschooltjes. Mijn man en ik waren het er gelijk over eens: de kinderen gaan hier naar school. Echter, een kennis van ons uit dit dorp heeft nu toch gekozen voor de vrije school en zo is het bij mij ook weer gaan kriebelen. Het is gewoon een erg leuke school. Ik heb het er met mijn man over gehad, en die heeft dezelfde gedachte als ik, maar ziet ook dezelfde bezwaren als ik. De kinderen gaan namelijk in een ander dorp naar school, en eigenlijk net even te ver om te fietsen. We zullen de kinderen dus steeds weer met de auto naar school moeten brengen, terwijl we hier praktisch aan het schoolplein wonen. Daarnaast komen wij en de kinderen er natuurlijk steeds minder makkelijk tussen hier wanneer wij ook nog eens voor een andere school kiezen. Met ook bedoel ik dat we hier pas ruim een half jaar wonen, en dan dus ook nog voor een andere school kiezen.

    De onderwijsvorm spreekt ons dus enorm aan, echter we zien veel praktische bezwaren. Wie geeft ons heldere raad?
     
  2. schaapie123

    schaapie123 Niet meer actief

    ik zou kiezen voor de school waar je hart bij ligt.
    ik zou mijn dochter liever naar een dalton school sturen, maar dat is een stuk fietsen. mijn man heeft liever dat ze in de buurt naar school gaat inverband met vriendjes en vriendinnetjes. nu een school gevonden die in de buurt komt van wat ik wil
     
  3. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Ik zou ze naar de dorpsschool sturen.
    Je hebt kans dat ze er anders buiten gaan vallen.
     
  4. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    Sorry was nog niet klaar.

    Er is zoveel meer dan alleen school.

    In dorpen wordt nog volop samen buitengespeeld.
    Als kinderen buiten het dorp op school zitten heb je kans dat ze buitenbeentjes gaan worden in het dorp.

    Zal ongetwijfeld afhankelijk zijn van het dorp maar zo ging het in ons dorp wel.
     
  5. Bri

    Bri Niet meer actief

    Moeilijk hoor... Ik heb zelf helemaal niks met de vrije school, maar daar gaat het natuurlijk niet om.

    Als er in de omgeving waar ik woon geen school is waar ik een goed gevoel bij heb (alleen vrije scholen bijvoorbeeld ;)) zou ik er toch voor kiezen om mijn kinderen verder weg te brengen.
    Dit zou ik alleen doen als de scholen dichtbij mij echt niet aanstaan. Verderop zit altijd wel iets wat nog beter lijkt, maar ik vind eigenlijk dat een basisschool op loopafstand moet zitten, of desnoods op fietsafstand. Ik erger mij er nogal aan dat zo ontzettend veel kinderen per auto op school worden afgezet, met alle verkeersveiligheidsgevolgen van dien...

    Ben je al langsgeweest bij de dorpsscholen? Misschien werken daar ook wel heel bevlogen leerkrachten, met een prima visie op leren en ontwikkelen.
     
  6. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Voor ons persoonlijk zou samen buiten kunnen spelen geen reden zijn om onze kinderen in het dorp op school te doen. Wij wonen 5 kilometer van de dichtstbijzijnde school af, en we hebben maar 1 stel buren met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd, dus hoe je het ook bekijkt, buiten spelen met vriendjes moet op afspraak... ;)

    Wegbrengen moet ook met de auto, in elk geval totdat Jelle zelf veilig langs een drukke weg kan fietsen. Wij hebben dan ook niet gekozen voor de school in ons eigen dorp, maar voor de school van het volgende dorp.

    Die in ons eigen dorp staat niet zo geweldig bekend (heeft tot afgelopen jaar ook onder toezicht gestaan) en er zitten veel anderstalige kinderen op (meest oosteuropees). Op zich geen reden om mijn kind daar niet naar school te doen, maar ik weet ook dat veel van die kinderen een taalachterstand hebben. Daardoor hebben ze meer begeleiding nodig en ben ik bang dat mijn kinderen een beetje tussen de wal en het schip vallen.

    Nou ja, conclusie: Ik ben dus afgegaan op wat ik op internet vond over de verschillende scholen en de afstand die ik er voor af moest leggen. We hebben nog even getwijfeld om Jelle nòg een dorp verderop naar de openbare school te doen, maar dat zou dan grotendeels zijn omdat ze daar een continu rooster hebben. Dat scheelt weer op en neer rijden. Dat vonden we nu niet echt een goede reden, dus hebben we besloten om hem gewoon naar de school te doen waar hij nu op zit. Overigens wel katholiek basisonderwijs, zij het niet streng.
     
  7. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

    Bri: Ja, ik ben langs de scholen hier geweest, en ik mis de bevlogenheid van leerkrachten hier wel. Vooral op de school waar we bij voorbaat niet voor kiezen. De andere school valt enigszins mee. Wat me bij de vrije school zo aanspreekt is dat alle facetten van het leren aan bod komen. Ze zeggen ook wel: leren met je hoofd, hart en handen. Daarnaast vind ik de structuur binnen de vrije school zo prettig. Mijn kinderen varen wel bij structuur en vaste rituelen en die zijn binnen de vrije school ook zo belangrijk.
     
  8. theangels

    theangels Bekend lid

    20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Hmm inderdaad lastig! Ik zou ook niet zo goed weten wat nou goed is voor je kids. Moet zeggen dat ik het wel een nadeel vind dat ze nooit zelf naar school zouden kunnen fietsen als je voor de vrije school maar snap wel dat je graag en school wilt waar jij je goed bij voelt. Hoe oud zijn de leerkrachten op de dorpsschool? Misschien komt er binnenkort wel wat nieuw bloed ;)
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja wij zitten 1km van school en dankzij de weg die er tussen ligt weet ik ook nog niet zo net of ze ooit wel alleen naar school mag :)

    Gewoon omdat ze er rijden als idioten.
    Al een paar keer zelf bijna aangereden..
    Verkeer dat de bocht om wil mag gelijktijdig met verkeer rechtdoor.
    Niet zo erg.. Was het niet dat sommige mensen niet lijken te snappen dat het voetgangerslicht gelijktijdig op groen staat en ze dus volgas de bocht om vliegen. Al paar keer gehad dat ik op die manier bijna van m'n sokken werd gereden dus voorlopig mag ze daar echt net alleen oversteken :)
     
  10. FEE88

    FEE88 Niet meer actief

    Tja lastig maar ik zou toch mijn gevoel achterna gaan... Ik ben zelf als kind van een Daltonschool naar een gereformeerd dorpsschooltje gegaan verschrikkelijk vond ik dat!! :S maar dat ben ik ;)
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @fee: die overstap is ook nogal groot natuurlijk.
     
  12. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Tis zo dubbel. Ik vind het ook echt wel een nadeel dat de kinderen niet dat fijne overzichtelijke loopje naar school hebben. Hier hebben we geen last van een drukke weg die ze moeten oversteken. Daarentegen zit alleen fietsen naar de vrije school er de eerste acht jaar niet in. Ik sprak mijn buurmeisje van 22 die hier op school heeft gezeten en die zegt dat de school waar de kinderen in eerste instantie ingeschreven staan, hier in het dorp, heel veilig voelde voor haar vroeger. Een kleine school waar iedere leerkracht je kent. En wij twijfelen nog even lekker verder...

    Bedankt voor de tips en ervaringen, het helpt me wel iets om alles op een rijtje te zetten.
     
  13. Trees

    Trees Niet meer actief

    Onze twee buurkinderen zitten op de vrije school i.p.v. op de dorpsschool. Ik hoor moeder heel veel klagen dat haar kinderen nooit bij andere kinderen in de buurt worden uitgenodigd en dat ze er buiten vallen. Ik vind het nogal logisch, want andere kinderen kennen elkaar veel beter doordat ze bij elkaar op school zitten. Ik zie ook dat de kinderen van de school met elkaar zeer hecht zijn in het dorp. Ook op latere leeftijd.

    Ik denk dat het ook afhankelijk is hoe de school in het dorp bekend staat, maar als deze ook een goede reputatie heeft zou ik daar voor kiezen. Onze dochter zal t.z.t. na de school in het dorp gaan, ook al heb ik een voorkeur voor Daltononderwijs. De school is klein (55 leerlingen), staat zeer goed bekend (en dat maakt een hoop goed!), veel persoonlijke aandacht en het contact met andere kinderen in het dorp vinden wij erg belangrijk. Volgens mij is het ontzettend vervelend als je als kind/ puber een buitenbeentje bent in een hechte gemeenschap.
     
  14. Bri

    Bri Niet meer actief

    We maken het je niet makkelijker, geloof ik :D
    't Gaat er maar om, wat volgens jou de school is waar je kinderen later met het meeste plezier aan terug gaan denken. Welke school (inclusief leraren, medeleerlingen en locatie) kan dat bieden?

    Succes met je afwegingen...
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @trees: Mja maar die 2 kindje gaan dan ongetwijfeld wel spelen bij andere kinderen van de vrije school denk ik?
    Enige nadeel is dat je als ouder maar net zin moet hebben in het halen/brengen van/naar vriendjes.

    Het gebeurd mij nogal eens dat ik naar school ga.. En vervolgens zonder kind thuis kom maar dan moet ik rond 5 uur dr wel weer op gaan halen uiteindelijk.
    Niet zo heel erg.. Meeste vriendinnetjes wonen tussen ins en de school dus het is meestal 10 minuten heen, 10 minuten terug.
    Effectief ben je wel altijd een half uur onderweg.
    (en dat kost ophalen van school en zonder kind thuiskomen ook zegmaar.)
    Dan heb je een hele korte middag uiteindelijk :)
    Over het algemeen net genoeg tijd om even gauw te stofzuigen en vast dingen klaar te zetten voor het koken.

    Daarentegen vindt ze de school zo ontzettend leuk dat ze wat mij betreft daar gewoon op blijft :)
     
  16. Trees

    Trees Niet meer actief

    We wonen hier in een hecht dorp en de kinderen doen heel veel samen. In de zomer wordt er met zijn allen aan de rivier of op het speelveld gespeeld, tijdens de jaarlijkse feestweek zie je alle kinderen samenklitten, Sint Maarten wordt altijd in twee grote groepen kinderen gelopen etc. Ze zijn eigenlijk altijd samen, ongeacht de leeftijdsverschillen. Ook als ze ouder zijn trekken ze veel met elkaar op en het feit dat ze allemaal op fietsafstand bij elkaar in de buurt wonen, maakt wel een verschil uit. Nog belangrijker denk ik is dat ze dezelfde leefwereld hebben, doordat ze bij elkaar op school zitten.

    Conclusie mijn buurkinderen hebben vriendjes van school die allen ver weg wonen, maar in het dorp horen ze er niet bij. Ze hebben niemand om mee te spelen in hun directe leefomgeving en dat lijkt mij moeilijk als kind, want je ziet de andere kinderen wel altijd samen. Ze doen weleens mee en worden weleens uitgenodigd, maar ze blijven erbij 'hangen'. Ik vind dat een groter nadeel dan het moeten wegbrengen.

    Uiteindelijk vind ik wel dat de dorpsschool een heel goed alternatief moet zijn, want anders is de vraag wat 'erger is'.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja wat dat betreft wonen wij gewoon in de grote stad en dat is vaak minder hecht natuurlijk. Kan me voorstellen dat je in dorp er meer buiten valt dan dat bij ons het geval is.

    Vrienden van ons wonen ook in een dorp en hun dochter heeft ook even op een school buiten het dorp gezeten.
    (speciaal onderwijs dus een ander soort keuze) maar die zijn ook blij dat ze gewoon in het eigen dorp naar school kan nu.
    Ze heeft nu bergen vriendinnetjes en veel meer vrije tijd.
    En ook als ze bij de gastouder is kan ze gewoon met haar vriendinnen spelen. Dus ik zie ook wel voordelen. Maar het lijkt me inderdaad ook van de school afhangen.

    Het is belangrijk dat het leuk is op school.
    (althans.. In mijn beleving dan)
    Stel je vindt er op de kleuterschool al stom... Ik ben bang dat ze dan nooit echt met plezier naar school zal gaan...
    Lastige keuze dus.
    Eentje die je enkel zelf kan maken uiteindelijk want wij kennen niet alle variabelen :)
     
  18. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik heb zelf vroeger op een Jenaplan school gezeten (vreselijk was dat) En daar kwamen kinderen vanuit alle dorpen hier omheen, en weinig kinderen uit mijn dorp, terwijl de school bij ons achter stond.

    Ik heb het altijd heel erg gemist kinderen die ik kende en mee kon spelen uit de buurt. ook op latere leeftijd dan alleen de schoolleeftijd. Ik persoonlijk vind dit een heel belangrijk punt. Daardoor gaat mijn dochter naar een reguliere school hier in de wijk.
     
  19. Trees

    Trees Niet meer actief

    Wonen in een stad is ook niet vergelijken met het wonen in een heel klein dorp, waar iedereen elkaar kent en waar een zeer actief verenigingsleven is. Als wij in de stad waren blijven wonen, had ik mijn dochter wel naar een school in een andere wijk gebracht. De mogelijkheden tot contacten, ook op latere leeftijd (vergeet niet de lastige puberteit), zouden dan veel groter zijn geweest en de cultuur in de stad is ook veel minder 'gesloten'. Het is in ons dorp toch veel meer een ons-kent-ons cultuur en je valt relatief snel buiten de boot.

    Ik ben het met je eens dat het belangrijkste is dat je kind het wel 'leuk' moet hebben op school :).
     
  20. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik neig steeds meer naar de dorpsschool. Wat mijn buurmeisje zegt, lees ik hier ook wel terug. En vandaag sprak ik een toekomstige nieuwe oppas van 21 en zij vertelde eigenlijk ook dat de band die je in dit dorp op de basisschool krijgt van grote waarde is. Misschien dat ik hier dan ook eens wat mensen leer kennen ;) Ik denk wel dat we evengoed nog naar de open dag gaan van de vrije school. Gewoon om zeker te weten dat we de juiste keuze maken.
     

Deel Deze Pagina