Fabeltjes over borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door yake, 2 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Fabeltjes over borstvoeding....

    Wij borstvoedende moeders kunnen ze vast wel tegenspreken! Zullen we dat hier doen, op een positieve manier, zodat eventueel twijfelende a.s. moeders over de streep worden getrokken?

    Ik bijt de spits af:

    Dat je kind niet vaker dan om de drie uur mag drinken is onzin. Borstvoeding geef je nooit te veel. Borstvoeding geef je aanvraag!
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    fabel waar ik erg boos om ben geworden en ik weet dat niet alle bv moeder het met me eens zijn ;) :

    dat bv geen pijn mag doen, want dat betekend dat je verkeerd aan legt.

    wat heb ik een pijn gehad die eerste maand, niet leuk meer en bijna reden om te stoppen, maar met het aanleggen, drinken van mijn zoontje, melkklierkanaaltjes etc was niks mis. langzaam wenden mijn borsten en ging het goed. wat wordt je onzeker als iedereen zegt dat jíj iets verkeerd doet...
     
  3. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Ik ben het wel met je eens !
    Maar het is natuurlijk wel zo dat het pijn doet het wel verstandig is (lees moet je wel doen ) om eens goed naar het aanleggen te kijken.
     
  4. mijn favoriet fabeltje: je mag geen borstvoeding meer geven als je zwanger bent! Hoe zijn ze dan ooit bij het woord 'tandemvoeden' gekomen? :D
     
  5. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Mijn favourite fabeltje is: mijn melk is niet wit, dus er zit niet genoeg voedingsstoffen in :( :( :( :evil:
     
  6. mano82

    mano82 Fanatiek lid

    15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Het is wel zo dat de eerste melk waterachtig wit is en hoemeer de kleine drinkt, hoe witter de melk en hoe vetter en voedzamer (in de achtermelk). Ik heb soms m'n borsten die op ontploffen staan, dan kolf ik de druk ervan en die eerste melk is soms erg doorzichtig.
     
  7. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Melk kan idd verschillen van kleur. Ik heb zelfs wel eens blauwe of groenachtige melk gehad. Echter dit zegt niets (!) over de voedingswaarden.
     
  8. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Mano: je moet ff goed lezen, wat ik typ.
     
  9. StinkySocks

    16 mei 2007
    95
    0
    0
    Voor de a.s de moeders

    Mijn kraamverzorgster werd gesponsord door Nutrilon (kunstvoeding). Zij werkte bij de kraamzorg particura ...heet nu "evean" ofzo weet even niet meer precies.

    Ze probeerde me dus door allerlei manieren over te halen te stoppen met BV geven. Nutrilon te laten gebruiken

    Ze zei als volgt :

    1) Je borsten zijn te klein om goed te kunnen voeden
    2) Je moet veel melk drinken want ze dacht dat de baby meer melk binnen zou krijgen.
    3) Het aanleggen mag max. 10 min duren want je gaat niet de hele dag met een baby aan de borst zitten.
    4) Dat baby's lui zijn dat je dat kan herkennen aan het drink gedrag. Ze vond dat ik hem moest stimuleren d.m.v. vrijven op zijn rug en moest knijpen in zijn voeten.
    5) Dat de baby niet mocht afvallen.
    6) Je moet gaan kolfen want dan zie je de hoeveelheid melk die je geeft.

    1) Ik heb een cup a en mijn kleintje was met 6 maanden 9 kg.
    2) Er wordt zelfs geadviseerd geen melk te drinken ivm met de afbraak productie omdat het in de BV terecht komt. Daar kan exceem of dergelijke uit voor komen.
    3) Nou bij mij is het niet klaar met 10 max per drie uur ......
    4) Der is geen enkel baby lui omdat ie niet snel drinkt ....
    5) Baby heeft twee weken om te kijken of het gewicht tot stand komt .... daarvoor tenzij (andere singalen) is het niet nodig om ze te wegen.
    6) Dit is niet waar omdat de hormonen een grote rol spelen daarmee bedoel ik dat er dus meer opspringt wanneer je naar een baby kijkt dan je mooie klof :)

    En waar een wil is een weg ....laat je nooit vertellen door iemand dat je geen BV kunt geven. Dit geldt maar bij 5 procent van de vrouwen, die hebben vaak nog andere redenen chemo kuur ofzo ......zelfs dan kan er een oplossing gevonden worden in sommige gevallen.

    Ik hoop dat je der wat aan hebt :)
     
  10. Sembo

    Sembo Actief lid

    28 dec 2007
    403
    0
    0
    Ik hoorde vaak, en nog weleens, dat mensen geen borstvoeding wilde geven omdat ze na de zwangerschap eindelijk alles weer mochten eten en drinken. Als ze dan borstvoeding zouden geven dan moeten ze weer erg op de voeding gaat letten.
    Ik eet gewoon alles hoor, ook knoflook en andere kruiden. Ook tijdens mijn zwangerschap (wel in mindere mate) zo kon de baby in de buik al wennen aan de smaken.
    En Sem heeft nooit ergens last van!
     
  11. stinkysocs, wat verschrikkelijk seg! Bah, daar kan ik nou echt boos van worden. :evil: Maar wat een topper ben jij dat je je niet hebt laten doen. :thumup:
     
  12. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    En tja het enige wat ik zo vreselijk vind maar wat altijd weer terugkomt is dat je er niet genoeg voeding in de melk zou zitten! Grrrrr, kan ik daarom worden, want ik ben van mening dat dit gewoon niet zo is/kan zijn! Het is altijd goed, word speciaal voor je kindje gemaakt, geen andere reden waarom het uit je borsten komt, dus waarom zou het dan niet goed zijn voor je kindje?
     
  13. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    of niet genoeg melk hebben... kwestie van vraag en aanbod toch?
     
  14. loca

    loca Bekend lid

    18 mrt 2006
    544
    1
    0
    Flevoland
    Ja, maar vergeet dan niet de moeders die overproductie hebben en te weinig informatie krijgen/zoeken om te snappen dat hun kleintje te weinig vette melk binnen krijgt.
    Voor hen lijkt het dus alsof er niet genoeg voeding(swaarde) in zit.
    Maar is dus niet het geval.
     
  15. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Ik lees hier nog best wel dingen die ik niet wist :confused: .

    Ik heb wel een geweldige kraamhulp gehad hoor. (ze ging zelf ook kolven rond lunchtijd).
    Ik wist bijvoorbeeld niet dat melk een schadelijk effect kon hebben. Wist wel dat extra melk voor mij niet nodig is, maar dat het kwaad kon?
     
  16. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    @stinkysocks... :confused: Meer kan ik er niet van zeggen.

    @all... is het eigenlijk een fabeltje dat je moet opletten met wat je eet? (Zoals sinaasappel, druiven, prei enz?)
     
  17. zonnetje08

    zonnetje08 Actief lid

    1 aug 2008
    159
    0
    0
    @Bolbuikje,
    Doordat ik persoonlijk ervaring heb met het feit dat vrouwen wel degelijk niet genoeg voeding in hun melk kunnen hebben vindt ik juist uit ervaring wijzer geworden dat het toch ook wel weer een fabeltje dat mensen wordt ingestampt dat iedereen borstvoeding kan geven.Ik kan heel goed begrijpen dat degene die wel borstvoeding geven en kunnen geven zich daar niets bij voor kunnen stellen. Maar als je in die andere schoen staat denk je daar wel anders over. Waarmee ik wil zegen dat het een fabeltje is dat iedereen wel genoeg voeding in de melk zou hebben. Hetzelfde geld eigenlijk voor de reactie van appelsientje. Het is in de praktijk toch niet altijd zo simpel gezegd van vraag en aanbod. Daar kun je genoeg voorbeelden van terug lezen op ditzelfde forum.Ik vindt het wat dat betreft best wel jammer te lezen dat men er bijna altijd van uit gaat dat het komt doordat de moeder geen of verkeerde informatie krijgt.

    Vanuit mijn visie en ervaring zeg ik dan ook dat het een fabeltje is dat iedereen borsvoeding kan geven.Het is jammer genoeg niet voor iedereen weggelegd.
    liefs zonnetje
     
  18. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    zonnetje, er is inderdaad een paar % dat geen bv kan geven. Helaas was dit dus bij jou het geval denk ik? Dan komt het wel een beetje raar over, ik snap het. Sorry daarvoor.
    Maar de meeste kunnen het wel. Het is een vraag en aanbod principe. En het is de eerste weken heeeel hard werken, veel aanleggen etc. Voordat je pas echt genoeg melk hebt ben je een paar dagen of weken verder.... helaas wordt dit fabeltje vaak gebruikt om de stap te maken op kv. Terwijl dit in veel gevallen niet zo is. Daarnaast is iedere dag dat je bv geeft eentje die je geeft dus is de bv "gelukt" snap je?
     
  19. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zal even proberen kort samen te vatten waarom ik er zo stellig in ben dat er altijd genoeg voeding in de melk zit!
    Onze kindjes kregen vanaf dag 1 bv. Maar het groeien ging niet geweldig hard. Na weken iedere week te zijn gaan wegen zijn we met 7 weken begonnen met kolven, extra met het flesje bv erbij geven, extra kv erbij geven. En iedere week in de stress om weer te moeten gaan wegen. Weer met tranen bij de weegschaal staan op het cb, om me weer te laten vertellen dat mijn voeding niet goed wat, er zat niet genoeg voeding in, ik had volgens hun geen goede voeding. En maar zeiken en zanikken dat ik over moest op kv. Maar ik wilde niet, ik ben door blijven gaan. Elk kindje stipt om de 2 uur voeding geven. Eerst weer alleen aan de borst. Toen weer afwisselend bv-kv-bv-kv-bv. Dat weken lang, elke 2 uur. Ook snachts want ik durfde ze niet eens door te laten slapen al zouden ze willen. Ze moesten en zouden groeien op mijn melk! Al was het alleen maar om aan dat cb te laten zien dat ze het FOUT hadden! Na dus weken zo gevoed te hebben ene kindje om 6.00-8.00-10.00 etc andere kindje om 7.00-9.00-11.00 etc. De hele dag niks anders doen dan de wekker stellen voor de volgende voeding. Maar groeien deden ze uiteindelijk, vervolgens een beetje geprobeert het strakke 2uren schema los te laten. Proberen ze zelf te laten komen voor voeding, doodsbang was ik nog altijd om te wegen maar elke week stond ik toch weer jankend op het cb. Begin Januari heeft onze kleine vent nog in het ziekenhuis gelegen, uitgedroogd. Tja want mijn melk was niet genoeg natuurlijk, nee hij kon niet drinken zo verkouden was hij, met mijn melk was niks mis! Maar uiteindelijk met ruim 4 maanden had ik ze aan de borst, op hun verzoek, zonder ook nog maar een druppel kv. Geweldig vond ik het, dat hadden wij eens even mooi geflikt! Ik had gelijk en dat cb was gek met hun onzin over niet genoeg voeding in mijn melk! Nog altijd ben ik heel onzeker over de voeding in mijn melk, en dat hebben hun mij aangepraat! Tot ruim 6 maanden zijn we elke week gaan wegen, nu kan ik het dat wegen eindelijk een beetje loslaten omdat ik op mij voeding en de kv vertouw! Op het moment doe ik weer vreselijk mijn best om weer bv te gaan geven aan die twee kleintjes, door omstandigheden is half mei mijn bv totaal gestopt namelijk. En nu zit ik toch weer op 2 kolfmomenten op een dag, met ook daadwerkelijk resultaat! En 1 live voeding! En weer ben ik trots! Het cb was blij dat ik toch eindelijk over was op kv, zonder dat ze de rede weten overigens. En stonden gister versteld dat ik toch weer met die bv bezig ben. En ja opeens was het groeien ook 'niet zo heel erg goed'.
    Nouja een hoop tranen verder, ga ik stoppen. Het is toch superlang geworden maar ik hoop dat het voor jou ook een beetje duidelijk is waarom mijn mening is dat er altijd genoeg voeding in je melk zit, alleen zul je er echt wat voor moeten doen. (en nu hoop ik dat ik niemand beledig, die er 'minder' voor heeft gedaan dan ik. Ieder mag zelf weten wanneer ze stoppen)

    Liefs, Hanneke!
     
  20. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    ik ben echt super trots op Hanneke! Goed gedaan zeg! Echt een doorzetter!
     

Deel Deze Pagina