2 of 4 dagen naar psz

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Liyana89, 25 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    hallo dames

    Zoals de titel zeg twijfel ik of ik mijn dochter 2 of 4 dagen naar de psz moet inschrijven . Ze begint in november met psz dan is ze ook precies 2.5 jaar.
    Wij zijn van turks afkomst en praten bijna alleen maar turks tegen haar als ik haar 2 dagen naar de psz stuur ben ik bang dat ze taalachterstand krijgt wat denken jullie?
     
  2. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik zou voor 4 dagen gaan. Zeker omdat jullie thuis vrijwel geen Nederlands praten. Het zou jammer zijn als ze op de basisschool start met een taalachterstand terwijl dat niet zou hoeven.
     
  3. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Waarom praten jullie alleen maar Turks tegen haar? Niet echt handig als je in Nederland woont....
     
  4. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
    Omdat de moedertaal voor ons heel belangrijk is wij willen dat ze de moedertaal ook goed kan praten . Omdat wij in nederland wonen betekent niet dat we ons moedertaal moeten vergeten
     
  5. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Ik zeg ook nergens dat je de
    Moedertaal moet vergeten... maar je woont in een land waar de moedertaal Nederlands is, lijkt me wel zo handig als je kind dat ook beheerst aangezien ze Dalijk naar de psz en naar achool gaat waar gewoon Nederlands gesproken word...
     
  6. Liyana89

    Liyana89 Actief lid

    7 feb 2015
    333
    21
    18
     
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Dan zou ik gaan voor 4 al zou ik het niet leuk vinden mn dochter zoveel te moeten wegbrengen.

    Ik ken een Turks gezin die om de taal gekozen heeft voor een Nederlandse go.
     
  8. xNadine

    xNadine Actief lid

    27 jul 2016
    383
    39
    28
    Ik ben zelf half Turks en heb in mijn familie echt heel veel fout zien gaan wat betreft de taal. Mijn oom en tante dachten er precies zo over als jij, en hun twee zoons hebben daardoor een enorme taalachterstand opgelopen, zelfs zo erg dat ze naar speciaal onderwijs moesten en helemaal niet tot hun recht kwamen, ook sociaal gezien niet, want ze konden heel lastig communiceren met leeftijdsgenootjes. Mijn oom en tante hebben hier tot op de dag van vandaag spijt van, de jongens gaan al richting de 20 en spreken inmiddels goed Nederlands maar hebben nog steeds hier en daar moeite met de grammatica. Ik heb absoluut geen voorkeur voor Nederland, zowel Turkije als Nederland betekend veel voor mij, maar aangezien je hier woont help je je kind toch echt veel meer door te gaan zorgen dat ze goed Nederlands gaat spreken, anders zal ze ook moeite krijgen met vriendinnetjes maken en zal school héél erg zwaar voor haar gaan worden. Turks komt wel! De basis heb je haar daar al van mee gegeven.

    En on-topic:
    Ivm met de taal zal ik haar toch echt 4 dagen naar de psz laten gaan.
     
    Lies1611, merah, meis1987 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Ik zou sowieso voor 4 dagen gaan. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet verstandig om helemaal geen (of nauwelijks) Nederlands te praten thuis. Wij voeden ook tweetalig op maar zien wel in dat Nederlands heel belangrijk is. Belangrijker. Je creëert echt een achterstand nu wat alleen maar nadelig is voor je kind.
     
    Lies1611, merah, meis1987 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Tweetalig opvoeden kan ook heel goed door beide ouders een 'eigen taal' te laten hebben. Dus bv. papa Turks en mama Nederlands (of andersom). In verl gezinnen is dat de manier waarop het gaat en het blijkt dat dat prima werkt. Voordeel is dan ook dat je kind zonder grote taalachterstand naar school gaat.

    Als dat voor jullie geen optie is, dan zou ik voor vier dagen psz gaan.
     
  11. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Deze fout wordt zo vaak gemaakt. Het is niet of of he. Het kan ook makkelijk en en. Ik zou sowieso beginnen met Nederlands te spreken nu tegen haar. Zij komt daar anders straks en heeft geen idee. Spreek thuis 50/50. Dat is toch prima? Voor nu: 4 dagen, als blijkt dat het goed gaat, haal je haar een dagje er van af?
     
  12. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als je thuis alleen Turks spreekt met haar, is de kans vrij groot dat ze nu al een taalachterstand heeft en ze krijgt te weinig Nederlands mee om goed Nederlands te leren. Vanaf 2,5 jaar leert een kind de grammatica door het veel te gebruiken. Werkwoorden, vragende zinnen, meervoud, enkelvoud, verleden tijd. Allemaal behoorlijk ingewikkeld, als je kind nauwelijks de Nederlandse taal hoort.

    Jullie voeden niet tweetalig op. Je kiest er bewust voor om je dochter maar één taal mee te geven (niet de moedertaal van het land waarin ze woont), en de verantwoordelijkheid voor het leren van het Nederlands naar externen te verschuiven. De peuterspeelzaal of straks de school.

    Tegelijk vind je het wel belangrijk dat ze het Nederlands leert, want anders had je dit topic niet gestart. Dat gaat niet samen....

    Zoals gezegd: je kan je kind veel beter twee talig opvoeden. Bijvoorbeeld door de ene ouder NL te laten spreken, en de andere ouder Turks. Of er voor te kiezen om allemaal Nederlands te spreken doordeweeks, en Turks in het weekend.
     
    Twingia, louan, merah en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. kar89

    kar89 Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ja ik heb dit ook gezien bij bekenden bij ons.
    Kinderen spraken tot ze naar de psz of school gingen bijna geen nl.
    Maar moeder spreekt wel perfect nederlands,zo zonde.
    Hier is nederlands de voertaal terwijl mijn man turks is. Hij valt vaak terug in het nederlands tegen mijn zoon waardoor mijn zoontje nu weigert om turks te praten ook zonde.

    Normaal vind ik pzs 2 dagdelen de max maar als je kind dus helemaal niet de nederlandse taal spreekt zal ik kiezen voor 4 dagdelen want anders krijgt ze het heel moeilijk op school.
     
  14. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zou m'n kind met 2,5 jaar nog helemaal geen 4 dagen naar de psz willen brengen.

    Als je nu zelf al een probleem voorziet, waarom grijp je dan niet in in je thuissituatie? Iedere moeder wil haar kind toch een goede start geven? Je hoeft je afkomst niet te verloochenen, je kunt gewoon 2 talig opvoeden. Je woont nu eenmaal in Nederland en daar zal je dochter in het schoolsysteem mee moeten. Het lijkt me dat er geen moeder is die haar kind met achterstand naar school wil brengen, terwijl die door eigen keuzes ontstaan is.
     
  15. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter gaat 4 ochtenden, zij had een taal-/spraakachterstand. In haar groepje zitten ook 3 meisjes die thuis turks spreken en tot de psz nooit nederlands hebben gesproken, zij pikken het echt snel op. Maar dus wel met 4 ochtenden.

    Nog los daarvan bevalt 4 dagen hier erg goed. Zowel bij mijn oudste als de jongste, het is gewoon heel leuk op de psz :) Met 4 dagdelen volgen ze hier ook het volledige programma zeg maar, daar zit daardoor een fijn ritme in en ze wennen ook erg snel.
     
  16. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Nou nee.. op school leren ze niet praten dat moeten ze al kunnen
    De rest van de klas kan dat ook al

    Hoe moet ze leren schrijven rekenen enz als ze de juf niet begrijpt?

    Zonde als ze met die dingen achter gaat lopen omdat ze de taal niet spreekt zou jammer zijn als ze uiteindelijk op een lager niveau uit komt als ze qua intellect aan zou kunnen
    Opleiding is heel belangrijk zou ik denken
     
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Voor je leert lezen en schrijven mag je nog fijn 2 jaar kleuteren. Daar pikken kinderen ook veel op. Hier zit nu een jongetje uit Canada bij mijn oudste in de klas, na een half jaartje kon hij al prima Nederlands praten en verstond hij nog veel meer, thuis spreken ze enkel Frans.
    Maar als je de keuze hebt, zou ik zeker voor de psz gaan en niet wachten tot de basisschool.
     
  18. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Gezien jullie situatie zou ik 4 dagen psz doen, echter zou ik wel Nederlands met/tegen haar spreken.
    Lijkt me erg frustrerend als ze op de psz zit en geen woord Nederlands kan waardoor niemand haar snapt.
     
  19. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.489
    5.572
    113
    Vrouw
    Tsjaa ik vind het nogal bijzonder dat als je gewoon in Nederland woont je besluit om alleen maar Turks te praten ( ipv 2 talig) en dan zo makkelijk te zeggen leert ze op school wel...o_O

    Je bent verantwoordelijk voor de opvoeding van je eigen kind en niet school, ik vind het nogal lekker makkelijk om er zo laconiek over te denken dat school dat wel ff allemaal regelt.

    In dit geval geldt dus voor mij het hele plaatje, het alleen buitenlands praten EN de houding verder
     
    fairy2011, birds86, MamaVanVier1985 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het advies om thuis Nederlands te spreken geldt ook alleen als ouders vloeiend Nederlands kunnen spreken. Anders leren kinderen fouten die echt súper moeilijk weer zijn af te leren.
     
    Uuz vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina