20 weken: sprong / slaapregressie?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Blijdorp, 17 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Mijn dochtertje van ongeveer 4 weken slaapt al weken van ongeveer 19.30u tot 6.00u. De afgelopen week is het 's avonds naar bed brengen ineens drama. Ze begint eerst te kletsen in bed (heel schattig) en dat gaat vervolgens over in huilen en dan in overstuur. Dit terwijl we haar eindelijk zo ver hadden dat ze zelf in slaap viel ('s avonds).

    Ik lees in Oei ik groei over een sprongetje, maar daar zou ze aan het eind zitten. Lees op de site van Lampe over slaapregressie en dan zou t nog 5 weken kunnen duren :eek:
    Als ze slaapt, wordt ze ook ineens weer minimaal 4x per nacht wakker.

    Wakker neerleggen werkt niet, slapend neerleggen werkt niet. Ze is ook verkouden dus hoofdeind beetje omhoog, maar dat werkt ook niet (en overdag heeft ze er geen last van, ligt ook lief in box of speelkleed). We zijn maar weer even gestopt met wennen aan groente voor het geval het daar aan lag, maar dat helpt ook niet, knuffeldoekje helpt niet. Handje vasthouden ook niet :(

    Iemand tips? Raak ten einde raad. Iedere avond 2u bezig om haar te laten slapen en dan is ze natuurlijk alweer oververmoeid.
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Doekje met je luchtje was hier toen favoriet. Verder als ze echt niet wil slapen en het echt de hoogste tijd is heb ik dr maar een knisperboekje bij gelegd. Kon ze ff los gaan en vervolgens gooide ze m weg en sliep met een grote grijns.
     
  3. Chocochippie

    Chocochippie Niet meer actief

    Ik neem aan dat 4 weken, 4 maanden moet zijn ;)

    Huilt ze ook als ze bij 1 van jullie in slaap valt? Ik zou op deze leeftijd je kindje gewoon nog lekker bij je houden totdat ze slaapt. Het sprongetje kan inderdaad wel even duren
     
  4. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Oh oeps absoluut 4 maanden haha.

    Ze huilt ook bij ons als we stilzitten niet als we lopen of bouncen. We troosten haar ook als ze huilt hoor, maar op een gegeven moment moet ze wel terug haar ledikantje in natuurlijk.

    Gisteravond een knuffeldoekje geprobeerd maar hielp niet. Eens kijken hoe het vanavond gaat.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ze moet natuurlijk helemaal niet in haar eigen ledikantje. Lekker bij je nemen als ze dat nu nodig heeft. Kijk anders eens op de Facebookpagina veilig samen slapen. Daar staan tips hoe je haar veilig bij jou kunt laten liggen. En misschien is een draagdoek voor overdag wel iets, zij lekker bij jou, maar jij je handen wel vrij.
     
  6. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Overdag zit ze regelmatig in de draagzak en slaapt ze overigens ook goed in haar ledikantje.

    Ze komt sowieso niet bij ons in bed. Dan slapen we alledrie niet. Daarnaast slaapt ze al vanaf het moment dat ze zes weken was goed door in haar eigen bedje. Ik neem dus aan dat dit een fase is. We troosten haar zo vaak, zo veel en zo lang het nodig is, maar slapen moet ze wel degelijk in haar ledikantje.
     
  7. grasspriet84

    grasspriet84 Fanatiek lid

    17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Heeft ze misschien behoefte aan een slaapzak of draagt ze die al?
    Ik heb mijn zoontje rond die tijd ook moeten helpen om in slaap te komen. Hij lag dan bij en ik schommelde hem. Als hij op het punt was dat hij niet meer direct reageerde op een geluid, dus net voordat hij in diepe slaap viel, dan legde ik hem in bed en sliep hij verder. Heb dit gedaan tot hij vijf maanden was en dan had hij het soms nog nodig.
     
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ze draagt inderdaad een slaapzakje. Op een gegeven moment begon ze naar beneden in bed te schuiven en konden dekentjes niet meer.

    Wel fijn om te lezen dat er meer van dit soort ervaringen zijn rond deze leeftijd. Dat geeft de hoop dat het over niet al te lange tijd weer voorbij is.
     
  9. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Bleek dat ze oorontsteking had dus niet gek dat slapen lastig werd. Geen koorts, geen oortjes pakken, alleen verkouden... We hebben een stoere chick. Nu nog overdag wat langer leren slapen ;)
     
  10. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Mijn dochter sliep met 6 weken van 20:00-07:00.... En ik dacht nog wat een super baby heb ik. Wat nou slaap te kort?
    Tja, met ruim 4 maanden was dat over. Minimaal 4x per nacht wakker (goede nacht) en soms wel 12x per nacht. Van alles heb ik uitgeprobeerd. Slaapzak, deken, raam open, raam dicht, met speen, zonder speen, in haar eigen kamper, bij mij op de kamer, in de wieg, in het ledikant, wel een late voeding, geen late voeding, bed schuin, bed recht, andersom in bed, wel pap, geen pap, wel een nachtlampje, geen nachtlampje...

    En niets, maar dan ook niets hielp. Met ruim 6 maanden werd ik ineens pas om 06:00 wakker en was het over. Van de een op de andere dag.
    Ik wil je niet bang maken, maar het kan dus nog wel een tijdje duren zonder dat er een aanwijsbare reden voor is.

    Als iemand mij toen had verteld dit gaat 2 maanden duren en dan is het over, dan had ik het een stuk minder erg gevonden. Nu had ik geen idee of er ooit een eind aan zou komen en duurde het voor mijn gevoel veel langer.
     
  11. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Hier met die periode/sprong precies het zelfde!
    Wat hebben we aangekloot zeg pfff! Ik dacht echt wat is er ineens aan de hand?! Ze sliep eindelijk door en naar bed gaan ging ook super en ineens dit! Huilen zodra ze in bedje lag en s'nachts wel 6x per nacht eruit moeten omdat ze overstuur was! Ik was kapot van moeheid!!
    En als je denkt ik kan echt niet meer.. dan is het ineens over!
    Het is gewoon echt dat sprongentje waar je doorheen moet, ja dit kan weken duren!! Hier heeft het ook 3 weken geduurt volgens mij..

    Beste wat je kan doen is accepteren en knuffelen.
    Wij lieten d'r ook wel eens even huilen, zolang het jengelen was dan. Als het omsloeg gingen we naar d'r toe, aaitje, knuffel en kusje en weer weg als ze rustig was.
    Heb d'r niet uit d'r slaapkamer gehaald!
    En het ging vanzelf weer over.
    Gewoon echt doorbijten en het is echt dat sprongentje!
     
  12. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    @Betsy en @Rebelleflower thnx voor jullie reacties. Het is nu nog maar 1x per nacht dat we echt een tijd met haar bezig zijn en een paar keer gewoon dr speen geven. (Even afkloppen anders zijn we vannacht natuurlijk weer bezig)
    Alleen ze wordt nu ineens rond 5u wakker voor haar eerste fles :rolleyes:
    Vrijdag is ze 5 maanden. Ik hoop ook dat het opeens weer over is. Houd me nu vast aan die 6 maanden haha.

    Hoop alleen dat de slaapjes overdag weer beter gaan. Gister heeft ze op het kdv maar 3x een kwartier geslapen!o_O
     
  13. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Het gaat echt over haha!
    Ik vond die sprong tot nu toe echt het ergste! Ook overdag slapen gaat dan vanzelf beter.
    Heb je de oei ik groep app? Die kan je downloaden en dan de geboortedatum invoeren en zien wanneer ze in een sprong komen en uit gaan.
     
  14. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Had t boek en heb de app ook. Ze loopt alleen zo onwijs niet synchroon met die weken. Iedere keer is ze een week te vroeg. Alsof ze zelf haar geboortedatum ipv uitgerekende datum aanhoudt ;)
     
  15. Rebelleflower

    Rebelleflower Fanatiek lid

    26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Hier ook! Ze is 2 weken te vroeg geboren en elke keer klopt het precies met d'r geboorte datum!
    Heb in de app beide datums gezet zodat ik kon vergelijken maar het blijft toch echt overeen komen met d'r geboortedatum (ze is ondertussen in de 11 maanden sprong en ook die precies gelijk met d'r geboorte datum)
     
  16. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    @Blijdorp Ik doe niet aan oei ik groei enzo, want mijn dochter doet precies waar ze zelf zin in heeft. :D

    Ik weet wel dat het tussen 4 en 7 maanden 1 grote chaos was met slapen. Volgens mij ging ze rond 5,5 maand pas langer slapen overdag. Daarvoor ook steeds 30/45 min. En met 6 maanden sliep ze tot 06:00 en dan inderdaad een vroege fles en verder slapen. En dat werd steeds later.
    Pas met 9 maanden ging de late voeding er hier af (avond voeding al met 7 mnd) en toen werd het weer even 06:00. Inmiddels weer half 8/8 uur...

    Ze maakt er dus een beetje een potje van af en toe. Gaat vanzelf weer over, maar als je geen idee hebt hoe lang het nog duurt lijkt het eindelooooooos..... ;)
     
  17. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik geloof niet zo in die uitgerekende datum. Had een enorm onregelmatige cyclus dus ze konden het toch al niet goed bepalen.
    Daarnaast mn meisje had haast met geboren worden. Mn vliezen braken en binnen 1.5u had ik 5cm ontsluiting. Ik ga dus gewoon uit van de geboortedatum :)
     
  18. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik geloofde er eerst ook niet in, alleen haar afwijkende gedrag valt iedere keer wel samen met zo'n sprongetje. Dus t boek en de app zijn daarin wel ondersteunend.

    Oh ik ben blij om te lezen dat je dochter wel langere slaapjes is gaan doen... Ze komt hier nu ook niet door die 45min heen (alleen in de draagzak).

    Wat grappig van die voedingen bij jou. Hier ging de late avondvoeding er als eerste af... Ze slaapt nu wel weer lekker door na de ochtendfles gelukkig.
     
  19. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hoi!

    De slaapjes overdag gingen hier een stuk beter toen ik op advies van het cb een strak flessenritme ging aanhouden. Dit betekent:
    7.00 fles
    11.00 fles
    15.00 fles
    19.00 fles
    23.00 fles
    Onze dochter was 4 maanden toen we ermee begonnen, is nu bijna 5 maanden. Na de 7.00 u fles slaapt ze meestal een klein uurtje.
    Na de 11.00 u fles slaapt ze zo'n 2-2,5 uur, soms zelfs bijna 3 uur. En dan einde middag een powernap van drie kwartier.
    Ze gaat dan tussen 20.00 en 20.30 naar bed. Om 23 uur maken we haar wakker voor de fles. Dan slaapt ze snel weer in.

    Maar laatste dagen is ze om 5.00 u wakker en tot 7.00 u slaapt ze dan erg slecht meer. Vrij onrustig. Maar goed...dat is hopelijk een fase. Op advis van cb houd ik de tijden dus maar even zo dus ze krijgt pas om 7.00 de fles.
    Late voeding eraf halen doe ik dus nog maar niet. Fijn om te lezen dat je die makkeljk tot 9 maanden kan geven. :)
    Ze heeft ook al twee tandjes ( ze is nu bijna 5 maanden). Misschien dat ze daarom ook snachts wat minder slaapt.
     
  20. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Wi
    Wij denken er inderdaad ook over om vaste tijden voor de flessen aan te gaan houden. Alleen slaapt ze hier dus al tussen 19 en 19.30 en dan tot ongeveer 6. We willen wel 5 flessen aanhouden want ze had 2x een dipje in haar groeicurve. Ze krijgt nu voeding op verzoek met sowieso haar laatste fles rond 19u. Zelf geeft ze meestal om de 3.5u aan dat ze honger heeft.
    Misschien moeten we naar
    7, 10, 13, 16, 19. Dat vind ik echt te kort op elkaar.
    Of toch naar 4 flessen... Ze weegt al ruim meer dan 6kg... Alleen vind ik dat zo weinig...
    Haar wakker maken voor de laatste fles heeft alleen als resultaat dat ze die nacht vaker wakker wordt dus dat doen we maar niet haha.

    Maar wow nu al 2 tandjes!!! Is dat vroeg?
     

Deel Deze Pagina