2019 alleen nog lightfrisdrank te koop op middelbare scholen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Micera, 6 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Omdat het topic over water op een basisschool mateloos populair is, vandaag op nu.nl ;)

    http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4909577/suikerhoudende-frisdrank-2018-niet-meer-koop-middelbare-scholen.html

    Nederlandse frisdrankproducenten stoppen eind 2018 met de verkoop van suikerhoudende frisdranken op middelbare scholen.

    De lightvarianten van deze producten blijven wel verkrijgbaar, zegt directeur Raymond Gianotten van de brancheorganisatie Nederlandse Vereniging Frisdranken dinsdag tegen RTL Nieuws.

    Volgens Gianotten wil de branche "jongeren helpen bij het maken van een gezonde keuze". Daarom willen de producenten na 2018 op middelbare scholen alleen nog maar de lightvarianten van hun producten verkopen, met weinig of zonder calorieën.

    De directeur van de branchevereniging zegt dat er nog wel een aantal contracten lopen, "maar wat ons betreft gaat deze maatregel zo snel mogelijk in."

    Ook bij de lightvarianten van bekende frisdranken wordt getwijfeld aan hoe ze gezond zijn. Onzin, vindt Gianotten. "Er is niets mis mee. Ze bevatten geen suiker (maar zoetstoffen als stevia, red.) en nauwelijks calorieën."

    Obesitas
    De hele Europese frisdrankindustrie sprak eerder af ervoor te zorgen dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar zogenoemde laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden.

    Gianotten zegt dat de frisdrankproducenten graag willen bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. Daartoe zijn er ook al geen marketingactiviteiten meer gericht op kinderen tot 13 jaar en is de frisdrankindustrie bijvoorbeeld niet actief op lagere scholen.

    Door: NU.nl/ANP
     
  2. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Jaaaa laten we al onze pubers, die nog zoveel ontwikkelingen moeten doorgaan, massaal aan de aspartaam zetten!
    Strak plan..
     
    Be Happy, einad, Regina88 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Nou, ook mijn idee. Totaal geen vooruitgang als je het mij vraagt.
     
    heidiane vindt dit leuk.
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Vooruitgang zou beiden blokkeren... Dit is schijn. Alsof ze bang zijn helemaal geen markt meer te gaan hebben daar en dit voor willen zijn.
     
    Chocolat en Fuddey vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier op de school van onze oudste wordt dus ook gewoon cola, sinas, sprite etc verkocht.
    Nu komt dit uit een automaat en volgens mij kost het best wel aardig wat dus hij doet het niet zo heel vaak. Maar van mij mogen ze die automaten er vandaag nog uit gooien.
    Light dranken, nou ik dacht het niet. Is ook zo enorm slecht met al die smerige zoetstoffen, Als ik weleens een blikje cola light drink lig ik heel de nacht met darmkrampen in bed en dan nog maar te zwijgen over kinderen die door al die red bull drankjes met hartkloppingen in het ziekenhuis belanden.
     
  6. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Oei dat is echt een zorgelijke ontwikkeling.
    De jeugd moet leren verantwoord met "minder verantwoorde" zaken als frisdrank om te gaan, maar om ze dan als alternatief maar met chemicaliën vol te proppen?

    Persoonlijk ben ik een voorstander van incidenteel frisdrank gebruik (tenminste, dat wil ik de kindjes graag leren, zelf drink ik eigenlijk meestal water of thee) maar als mijn kindje frisdrank krijgt,dan maar liever een glaasje fris met suiker en geen glaasje fris met chemicaliën.
     
  7. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Welja, laten we de jeugd nóg meer betuttelen:confused:

    Ik vraag me af waarom alles en iedereen zo enorm doorslaat, erge is dat het niet beter wordt..

    Ik zie liever dat ze iets doen aan dat belachelijke drugs-gedoogbeleid. Laatst een item op tv gezien dat een pilletje slikken of een lijntje snuiven tegenwoordig als iets heel normaals en onschuldigs wordt gezien. Dát vind ik pas zorgwekkend en dat moet allemaal maar kunnen.. Ons land gaat de belachelijke kant op. Snoep en frisdrank in de ban, maar wel lekker laten slikken-blowen-snuiven:thumup:
     
    Regina88 en Chocolat vinden dit leuk.
  8. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dat vind ik niet goed! Maar ja wat kun je er tegen doen?
    Mijn kinderen nemen drinken mee naar school. Ik weet niet of ze vaak wat drinken kopen op school. Volgens mij niet, want het is heel duur. Het is fijn dat ze wat kunnen kopen als ze hun drinken vergeten zijn. Maar zorg als school dan voor flesjes Spa.

    Ik koop bewust geen lightproducten vanwege die zoetstoffen.

    Ik denk dat het belangrijk is dat je als ouders je kinderen leert omgaan met zulke dingen.
     
  9. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Het is ook wel te begrijpen dat frisdrankfabrikanten iets gaan doen. Want alles en iedereen moet op de gezonde toer. En ja frisdrank is niet gezond.

    Kijk maar naar de pakjes drinken. Zo'n beetje elk merk is inmiddels met een drankje van water met een fruitsmaakje gekomen. Dat was er een tijd geleden niet of nauwelijks. De fabrikanten willen wel hun producten blijven verkopen.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  10. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Ow dit vind ik echt slecht! Hier komt geen enkel light product in huis. Of misschien voor mn vriend wel straks.
    Op 1 middelbare school waar ik heb gezeten stond geen drankautomaat. Nooit gemist, je nam gewoon drinken van thuis mee.

    Beter geen drankautomaat dan die kinderen aspartaam voeren.
     
    loetje en tuc vinden dit leuk.
  11. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Op de middelbare school van mijn kinderen verkopen ze al een poos geen ongezonde dingen meer ( met af en toe een broodje frikandel- actie als uitzondering).
    Geen punt.
    Ze fietsen naar de dichtstbijzijnde AH en kopen daar hun ongezonde hap.
    Net zoals wij dat deden als pubers.:D
    De automaat met gezonde alternatieven die er nu op school staat, wordt compleet genegeerd.
     
  12. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Dan lopen ze wel naar de supermarkt een stukje verderop of het tankstation.

    Werkt toch niet.

    Maar als ze het dan goed willen doen dan zou ik sowieso niet iets met light producten neer zetten. Kan je nog beter de gewone versie drinken.
     
    blossom85 en lies276 vinden dit leuk.
  13. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dit inderdaad. Ik hoor dat ook van mijn kids. Ze gaan sowieso naar de supermarkt. Op school is het veel te duur.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  14. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Tsjonge wat een verbetering. :rolleyes:
     
  15. Regina88

    Regina88 Niet meer actief

    Ik heb nog liever dat mijn kinderen later af en toe een colaatje pakken dan dat ze aspertaam bij het leven nemen onder het mom van "het is de gezondere variant".
    Het woordje gezond doet denken dat men zich geen zorgen hoeft te maken over nuttigen en dat gaat geheid leiden tot grotere inname.
     
  16. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Ik vind het ook schandalig. Een snelle zet van de frisdrankfabrikanten om voor te zijn dat frisdranken geheel uit scholen wordt verbannen.

    Frisdrank met stevia tot daaraantoe, maar de meeste varianten bevatten inderdaad aspartaam of andere chemische troep wat zeker voor kinderen gevaarlijk is.

    Ik dronk jarenlang liters lightdranken en deed ook nog eens aspartaam op alles wat ik zoet wilde hebben.
    Tot ik over de maanden heen meer en meer gekke klachten kreeg; zoals slapende benen en knieen, een soort van electriciteitsgevoel in mijn hoofd, vergeetachtigheid en vermoeidheid. Eindeloos gegoogeld wat het kon zijn, kwam uit bij MS maar dat was het toch ook niet helemaal. Uiteindelijk bij aspartaamvergiftiging uitgekomen; slechts 1 manier om daar achter te komen en dat is stoppen met aspartaam. En na enkele weken trokken de klachten langzaam weg.
    Tot ik op een andere stageplek kwam, toen kreeg ik het weer. Dus ik was echt bang dat er toch echt iets neurologisch aan de hand was. Ben ik nog even gaan zoeken wat er veranderd was in mijn dieet, en toen bleek dat de ranja die ik op mijn stageplek dronk aspartaam bevatte. Gelijk weer gestopt daarmee natuurlijk, en het werd weer beter.

    Voor mij dus nooit nog aspartaam!
     
  17. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Serieus?? Heftig!
     
  18. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    @tuc En dit bedoelde ik nu dus in dat andere topic. Een school bepaalt iets wat in hun ogen '' Gezond '' is en dan heb jij het er als ouder maar mee te doen ook al heb jij een andere definitie van ''Gezond '' Daarom ben ik tegen op het invoeren van verplichtingen omtrent eten en drinken en zou ik nooit achter een verlpichte '' gezonde '' warme lunch staan. We gaan er allemaal maar van uit dat een school het allemaal zo goed maar je ziet het, ze weten het dus niet.

    Een ieder moet gewoon zelf kunnen beslissen wat hij/zij zijn eigen kinderen wilt geven.

    En uiteraard hebben we het nu over een middelbare school en kunnen de Tieners gewoon zelf naar de supermarkt gaan maar het principe blijft het zelfde, de school bepaalt iets en verplicht de kinderen die dus niet naar de supermarkt gaan en wel op school blijven tot het kopen van Light producten. Snap je wat ik bedoel?
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee sorry, ik snap het echt niet. En eerlijk gezegd verbaasd het mij dat jij het verschil hiervan niet ziet. De frisdranken worden niet als schoolbeleid omgeruild voor de light versie. School stelt zichzelf beschikbaar als verkooppunt. Zoals in dit topic al gezegd is dit gewoon een actie van frisdrank fabrikanten om hun spul te kunnen blijven verkopen.
    Of light frisdranken gezonder zijn daar denkt iedereen anders over. Bovendien verplicht de school niemand om dat te nemen, want buiten naar de super gaan kun je ook gewoon drinken van huis mee nemen.

    Kinderen op de basisschool kunnen helemaal niks kopen, daar hangt alles af van wat ze mee brengen.
    En je kunt wat mij betreft overal over in discussie gaan wat mij betreft,over allerhande onderwerpen, maar 1 ding staat als een paal boven water: groente en fruit is altijd gezonder dan koek.
    Dus scholen die dat invoeren weten het dus echt wel. Totaal niet te vergelijken met frisdrank.
     
  20. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Oke laat maar :rolleyes: Jammer.
     

Deel Deze Pagina