2e HBO opleiding / Instellingscollegegeld

Discussie in 'De lounge' gestart door anastasia, 25 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    BAh

    Ik ben heel erg teleurgesteld. Ik kwam er vanmiddag achter dat vanaf 1 september aanstaande een verandering in het onderwijs heeft plaatsgevonden. Dit betekent dat als je al een eerder HBO opleiding hebt afgerond, dat je dan bij een 2e HBO opleiding geen gewoon collegegeld meer betaald, maar instellingscollegegeld... dit kan dus oplopen tot 9300 euro per lesjaar!!!!!!!!!!:$
    Dat is dus voor iemand zoals mijzelf niet meer mogelijk dus.

    Kijk 1600 euro collegegeld in 9 mnd betalen is te overzien, maar 1000 euro is toch een heel ander verhaal.

    Bah ben er helemaal verdrietig van , wat moet ik nou doen ???

    ( PS NEE mijn werkgever gaat NIET betalen, of meebetalen )
     
  2. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Is er geen vergelijkbare universitaire opleiding?
     
  3. L0nneke

    L0nneke Fanatiek lid

    21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Ghmz..dan wordt mijn toekomstplan om ooit nog een hbo opleiding te gaan volgen ook tegengewerkt.

    Heb overigens niets van deze regeling vernomen ergens, waar weet je dat van als ik vragen mag?
     
  4. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik weet dat omdat het op alle websites staat van alle hoge scholen. Anders moet je even googelen op tweede HBO opleiding collegegeld dan kom je de wet tegen.
    Deze wet is pas begin dit jaar aangenomen. En iedereen met een HBO opleiding na 1991 word daarbij gezien als stapelaar... en moet dus een hoog tarief betalen :(
    Hetzelfde geld voor een MAter studie overigens. dus ben echt beetje teleurgesteld.

    Zelfs LOI of NTI geld hetzelfde, bij de LOI is het 7200 euro Alsof iemand dat zo even heeft ieder jaar...
     
  5. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    even stukje kopie voor de geïnteresseerden

    Collegegeld 2e opleiding



    Vanaf studiejaar 2011-2012 wijzigt het nodige in de bekostiging van het Hoger Onderwijs. Dit is een gevolg van de aanname van het wetsvoorstel “Versterking Besturing” door het parlement. Deze nieuwe wet kan voor zittende en startende studenten gevolgen hebben voor de hoogte van het collegegeld. Graag willen wij je attenderen op deze wetswijziging en informeren over de kern van de inhoud en de gevolgen.






    De belangrijkste wijziging in de wet is dat het ministerie van OCW nog maar één bachelor- en één masteropleiding bekostigt, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt tussen hbo- en wo-graden.
    Wanneer ben je een stapelaar?

    Wanneer je na 1 augustus 1991 een bachelor- of mastergraad hebt behaald en je wilt je inschrijven voor een tweede bachelor- of masteropleiding dan val je in de categorie stapelaar. Binnen de nieuwe wetgeving betalen stapelaars vanaf 1 september 2010 voor hun tweede bachelor- of masteropleiding niet het wettelijk collegegeld maar het instellingscollegegeld. Het instellingscollegegeld ligt aanzienlijk hoger dan het wettelijk collegegeld omdat Hogeschool Utrecht geen bekostiging meer ontvangt voor een student die een tweede bachelor, dan wel tweede masteropleiding volgt.
    Een uitzondering maakt de overheid voor een tweede studie in de zorg of het onderwijs, maar alleen als de eerste studie buiten die sectoren valt (controleer je opleiding) Voor deze studenten geldt het wettelijk collegegeld, mits je aan de vereisten van het wettelijk collegegeld voldoet. Wil je weten of je in de categorie stapelaar valt, volg dan de collegegeldmeter 2010-2011. Om studenten in het studiejaar 2010-2011 niet direct met het hogere collegegeld te confronteren, heeft de HU een overgangsperiode ingesteld. De HU maakt daarbij onderscheid in zittende stapelaars en nieuwe stapelaars.
     
  6. Ckialita

    Ckialita Bekend lid

    28 jan 2009
    993
    0
    0
    Ik wist dat het bij gewone HBO instellingen gold, lees er elke keer over bij elk bericht over mijn collegegeld. Maar ik wist niet dat het ook gold bij de NTI en LOI... Das erg balen inderdaad, maar wil je iets heel anders gaan doen dan, dat je na een afgeronde HBO studie er nog een wil doen?
     
  7. Beate

    Beate Fanatiek lid

    13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Belachelijk he? Ga dit jaar aan mijn derde master beginnen. Gelukkig wordt deze betaald door mijn baas, want van zuke bedragen wordt je niet vrolijk. Sterker nog, doorstuderen is alleen nog weggelegd voor mensen met flinke bankrekeningen.

    Weet niet wat voor studie je wilt gaan doen, maar er is een uitzondering voor opleidingen in de sectoren onderwijs en zorg (als je eerste opleiding niet in die richting was).
     
  8. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Ik ga dit jaar beginnen aan een tweede HBO-opleiding. Het eerste lesjaar houden ze het collegegeld gelijk aan het normale bedrag, dus 1400 euro in mijn geval. Het tweede jaar kost 6000 euro. Gelukkig betaald mijn baas de opleiding voor me, anders zou ik het ook niet weten.

    Misschien kun je met de opleiding een regeling afspreken, dat je langer kan doen over het betalen. Als je uberhaupt zo'n bedrag wil neertellen voor een studie.
     
  9. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik weet dat ze dit bij mijn universiteit ook gaan veranderen. Daar betaal je inderdaad ook flink meer voor een tweede studie vanaf 2011/2012. Ik snap het wel; je ziet dat studeren niet gratis is voor de overheid (die 10.000 euro die je zou moeten betalen, wordt nu namelijk ook voor studenten betaald maar dan door de overheid). Maar zuur is het zeker. Ik kan bijvoorbeeld geen tweede master meer doen, terwijl veel studenten dat in het verleden wel hebben gedaan binnen mijn richting.
     
  10. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Oh en mbo'ers mogen vast en zeker wel nog steeds een tweede studie aan het hoger onderwijs volgen zonder verhoging van het collegegeld ;) Net zoals dat ze 8 jaar studiefinanciering kunnen ontvangen ipv 4 jaar. ;)
     
  11. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    BELACHELIJK!!!!! JEetje zeg, ben best een beetje boos. Ik wilde altijd nog mijn master gaan halen en dat gaat nu dus niet meer gebeuren..... BAH BAH BAH
     
  12. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    #12 Skatje, 26 aug 2010
    Laatst bewerkt: 26 aug 2010
    Waaaaaat!?! :x

    Dus als je een HBO opleiding hebt en je wilt een studie doen aan de universiteit, kost het dan ook zoveel?? In ieder geval het bachelorgedeelte?

    Nou lekker dan :( Daar gaat mijn plan om volgend jaar weer een studie op te pakken..
     
  13. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Als jullie graag nog willen gaan studeren, moet je dus NU beginnen! Jullie hebben nog een paar dagen om je aan te melden ;)
     
  14. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik heb een HBO-V afgerond in 2005, en wil nu maatschappelijk werk gaan doen. Dit houdt dus in dat ik al een eerder opleiding heb in zorg of onderwijs en dat ik dus geen 2e studie kan doen zonder zelf enorm veel te betalen.
    De kosten kunnen wel in 9mnd gespreid worden, maar 800 a 1000 euro per maand dat kan ik niet missen :(
     
  15. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik zou niets liever willen, mag de opleiding op de HvA in 2,5jr doen ipv 4jr maar collegegeld is 6800 euro per jaar, en dat kan ik niet betalen helaas...
     
  16. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Als je trouwens vanuit een HBO bachelor een WO master wil gaan doen, betaal je volgens mij wel gewoon het oude tarief.

    Oftewel, alleen als universitair geschoolde krijg je niet meer de mogelijkheid om verder te studeren ;)
     
  17. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ok, maar dan moet je dus echt voor je master gaan en niet voor WO bachelor?
     
  18. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Dat denk ik wel, maar ik weet het niet 100 procent zeker.

    Sowieso vind ik het maar gek dat je hier verder zo weinig over hoort in de media. Het is dat ik een keer een bericht over een overgangsregeling op de website van mijn universiteit zag staan, anders had ik het ook niet geweten.
     
  19. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik heb de pabo afgerond en ik wil ook maatschappelijk werk gaan doen..


    Is het dan zo als ik dit jaar begin, ik niet volgend jaar alsnog zoveel moet betalen?
    Want dan ga ik dat serieus overwegen..
     
  20. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Bij mijn universiteit geldt in ieder geval het volgende:

    Voor studenten die een tweede bacheloropleiding aanvangen in 2010-2011 wordt naar verwachting een overgangsregeling vastgesteld voor maximaal de nominale duur van de opleiding, gerekend vanaf september 2010. Dat betekent dat in het geval van aanvang van een tweede bacheloropleiding in september 2010 men tot uiterlijk september 2013 geen verhoogd instellingstarief verschuldigd is, m.u.v. eventuele indexering van het tarief van 2010-2011.
    Voor degenen die na september 2010 maar voor september 2011 een tweede bacheloropleiding aanvangen geldt eveneens dat zij tot september 2013 hetzelfde tariefverschuldigd zijn als in 2010-2011, met uitzondering van eventuele indexering.


    Dus zolang je geen studievertraging oploopt, zou je inderdaad nog volgens het oude tarief een tweede bachelordiploma kunnen halen (mits je dus dit studiejaar start). Maar ik zou even contact opnemen met de onderwijsinstelling waaraan je zou willen studeren.
     

Deel Deze Pagina