2e HBO opleiding / Instellingscollegegeld

Discussie in 'De lounge' gestart door anastasia, 25 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    @Anastasia: je zou dus wel nog een universitaire studie kunnen doen tegen het gewone collegegeld (pedagogiek of sociale wetenschappen bijv.). Is dat misschien een idee...?
     
  2. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Waar staat dat?
     
  3. anastasia

    anastasia VIP lid

    29 jul 2007
    7.702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Yukl volgens mij zit jij dan bij Fontys of niet? die hebben als bijna enige in heel Nederland een speciale regeling, maar ook hier zijn uitzonderingen op helaas.

    Als je na de PABO dit jaar de MWD opleiding wilt gaan doen betaal je dus Super veel geld... vergelijkbaar met mijn situatie!
     
  4. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Dat staat er niet, maar dat denk ik ;) De regeling geldt tenslotte voor het hoger onderwijs, dus ik denk dat mbo'ers "kosteloos" naar het hoger onderwijs kunnen overstappen. Zoals dat nu eigenlijk ook al het geval is met de studiefinanciering.
     
  5. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Nee ik studeer aan de UvA. Maar dat is dan wel balen zeg!
     
  6. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ja dat denk ik ook (hoewel het niet kosteloos is natuurlijk...ze betalen toch gewoon collegegeld?). Maar als ze vervolgens hun bachelor behalen, en daarna nog een HBO-studie willen doen, staan ze voor hetzelfde probleem --> instellingscollegeld. Dus wat is het verschil dan?
     
  7. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Dat ze na hun eerste mbo opleiding wel de kans krijgen om nog een opleiding te volgen. Terwijl ik na 1 opleiding noodgedwongen moet stoppen omdat het daarna te duur wordt. Dat vind ik wel een verschil.

    Het is inderdaad niet kosteloos, maar daarom stond het ook tussen haakjes ;)
     
  8. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    nou dat MBO'ers wel een keer kunnen "upgraden"/ of een andere MBO opleiding doen en Y^)^(*%(&$ daar nog stufi voor krijgen. En als je dus HBO hebt gedaan, je dat niet kunt en ook geen stufi krijgt.
    jaja, laten we dit land vooral niet hoger opleiden. sjongejonge zeg. Ben echt een beetje boos. ik wilde graag master SEN gaan doen, maar pas als ukkepuk 2 wat groter is. En dat zit er dus niet meer in.
    Ook een andere HBO opleiding niet. En ook geen andere master. BAHBAHBAH
     
  9. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ik denk dat de insteek juist is om het land hoger op te leiden, als in dat ze mbo'ers willen stimuleren een hogere opleiding te volgen dan ze al gedaan hebben. :) Blijkbaar is HBO vervolgens hoog genoeg en hoeven de hoger opgeleiden niet nog beter opgeleid te worden. Of ze denken dat je na een opleiding aan het HBO of universiteit geld genoeg hebt om 10.000 euro per jaar op te hoesten voor een extra opleiding. Nou dan heb ik nieuws voor ze; niet dus ;)
     
  10. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik vind dat eigenlijk wel terecht. Anders kun je alleen nog doorstromen naar HBO/uni als je VWO hebt gedaan. Via de route VMBO/HAVO --> MBO zou je dan nooit in het hoger onderwijs terecht kunnen komen.
     
  11. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Trouwens Taliaa, je kunt toch nog wel een master gaan volgen na je bachelor? Of heb je al een master?
     
  12. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Buiten dat vind ik dit ook een belachelijke wijziging... weer een stap dichter bij 'verder studeren is alleen voor de elite met geld'.
     
  13. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Jawel, je kunt na je VMBO diploma HAVO gaan doen en vervolgens HBO. En daarna zelfs nog een mastergraad halen op de universiteit. Ik zie het probleem niet, behalve dat leerlingen zich op tijd moeten beseffen wat ze willen. Dat lijkt mij hun probleem.
     
  14. Mikki77

    Mikki77 VIP lid

    17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik vind dat jongeren veel te vroeg moeten kiezen wat ze willen... hoe kun je dat al weten op bijv. je 14e? Op deze manier wordt het studenten ook niet makkelijker gemaakt.
     
  15. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    Je kunt toch vanaf de HAVO direct naar t HBO?
    En vanaf het vmbo ga je naar t MBO, wil je dit niet, dan kun je nog de HAVO gaan doen.
    Maar nee hoor, je kunt nog steeds vanaf t MBO naar het HBO tegen het "normale" tarief, met behoud van stufie.
    Maar vanaf het HBO naar t WO is dus geen optie meer. Aangezien ik als HBO verpleegkundige misschien net 10.000 per jaar verdien, laat staan dat ik dat kan missen voor een studie. *zucht* de wereld is scheef soms!!!
     
  16. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    @yukl, dan moet ik wel de master doen die aansluit bij mijn bachelor. En aangezien niks dat doet, wordt dat toch een beetje lastig....
    Want zoals ik het begrijp kan ik niet een WO studie starten waarbij ik begin met de bachelorfase?
     
  17. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Ze moeten de keuze op hun 16e maken ;)

    Maar goed, het gaat mij hier om het onderscheid dat wordt gemaakt. Ik ben er niet direct op tegen dat mbo'ers kunnen doorstromen naar het HBO, maar wel dat zij tegenwoordig niet alleen meer studiefinanciering ontvangen maar waarschijnlijk ook als enige volgens het oude tarief een tweede opleiding kunnen volgen. Ergens begrijp ik het wel (meer kansen voor laaggeschoolden), anderzijds voelt het toch als oneerlijk (ik wil ook die mogelijkheid!).
     
  18. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Nee, maar volgens mij zou je wel een master kunnen doen waarvoor je een overgangsjaar nodig hebt. Al weet ik dat wederom niet zeker ;) Dus dan zou je het denk ik moeten zoeken bij de sociale en gedragswetenschappen. Maar dat zou je even moeten navragen bij een universiteit.
     
  19. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik heb net het NTI gebeld, over de opleiding MWD en bij hen geldt dat niet!
    Zij zijn een particuliere instelling dus bepalen hun prijzen zelf.

    Fiew!
     
  20. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    zal idd vast wel :x

    en je kunt idd ver doorstromen hoor, ik ben begonnen op VMBO en heb vorig jaar een universitaire opleiding afgerond :)

    ik wil trouwens over 10 jaar verloskunde gaan studeren, dus ook weer HBO, maar was toch al van plan dat in Belgie te gaan doen (dichterbij, geen loting, en veeel goedkoper)
     

Deel Deze Pagina