39w zwanger, nu melkproductie op gang brengen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door washburn, 17 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. washburn

    washburn Actief lid

    25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Hey hallo,

    Ik vind vrij weinig info hierover. Mogelijk heeft 1 van jullie hiermee ervaring...

    Ik ben nu 39 weken zwanger van onze tweede. De keizersnede staat a.s. woensdag gepland.

    Onze eerste is met een spoedkeizersnede geboren. Ze was een flinke dame van 4,5 kg en mijn bekken trok dat niet. Ze kwam dus klem te liggen en na 69 u bevallen zijn de artsen toch maar tot een spoedkeizersnede overgegaan..

    Ik denk mede door de stress van de bevalling kwam mijn melkproductie maar moeizaam op gang. Ook had onze dame meteen grote honger.. ik heb pas na een maand haar honger een beetje kunnen inhalen. Ze heeft dus de eerste weken naast mijn afgekolfde melk bijvoeding gehad.

    Nummer twee laten we dus eerder halen. Het schijnt ook weer een flinke baby te worden en ik ben nang voor herhaling m.b.t. de melkproductie.

    Ik heb met de lactatie deskundige uit het ziekenhuis overlegd en zij gaf aan dat ik twee a drie keer per dag een tien minuutjes mag (hand) kolven om zo de melkproductie op gang te brengen.

    Ik ben nu twee dagen bezig... noppes, niks... wel voel ik dat de melk kliertjes beginnen op te zetten in mn borsten. Maar het is net alsof het toeschietreflex uitblijft...

    Ik ben niet zo handig in het handmatig matig kolven.. ik masseer de boel eerst even... dan doe ik gelijk een filmpje op youtube (met de vingers een c vormen achter de tepel) zachtjes knijpen...

    Ook heb ik mn medela kolf erbij gepakt. Die laat ik dan enkele keren op het 'aanzuig' programma draaien...

    Doe ik iets fout?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    De echte produktie is hormoongestuurd. Die komt dus pas op gang als je bent bevallen.
    Voor nu, toch wat geduld hebben denk ik. Van een toeschietreflex zal denk ik amper sprake zijn.
    Het zal echt gaan om minimale hoeveelheden, een paar spuitjes tegen de tijd dat je bent bevallen.
    Het gaat er vooral om, dat je borsten na de geboorte, al wat meer dan de vorige keer, weten wat ze moeten doen.

    Succes woensdag, Spannend!
     
    Baloo en washburn vinden dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    De productie komt inderdaad pas op gang als de placenta loslaat. De zwangerschapshormonen remmen de aanmaak van prolactine, het hormoon dat zorgt voor de melkproductie.

    En de hoeveelheid melk die je voor de bevalling hebt zegt niks over je productie na de bevalling.
    Heb je een gentle sectio? Het belangrijkst is zo snel mogelijk aanleggen en veel huid op huid contact, minimaal 8-12 voedingen per dag, maar liever nog vaker. Bij elke kik.
    Na een sectio is het lastig omdat je zelf moeilijk je kind kan oppakken dus steeds hulp moet vragen. Als het jou lukt het liefst gewoon je kindje bij je houden de hele tijd.

    Antenataal kolven wordt vooral gedaan om bijvoeden met kv te voorkomen. Dus op het moment dat bijvoeding nodig is omdat je productie toch nog niet hoog genoeg is, kun je dan je eigen melk geven ipv kv.

    Mocht je toch nog willen proberen te kolven, oxycotine helpt.
    Seks zorgt er ook voor dat er oxycotine vrij komt. Je kunt je man vragen natuurljk.
    Of je gaat lekker in bed, doet het zelf en blijft lekker warm liggen en probeert dan wat op te kolven.
    Sowieso helpt warmte, dus alleen een douche of bad kan ook al veel doen.
     
    washburn vindt dit leuk.
  4. washburn

    washburn Actief lid

    25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Hmhm.. bedankt voor jullie snelle reacties!

    Ja, dit alles is me bekend. Het gaat me ook niet zozeer om de opbrengst. Ik hoef geen liters klaar te hebben staan..haha.

    Maar het zou fijn zijn wanneer de melk productie al wat 'op gang' zou komen..

    Nogmaals, zoals in mn eerste post staat, het wordt weer een flinke baby en die hebben gewoon honger! En indd... onze eerste had echt haar bijvoeding nodig. Ze viel flink af...

    Dat wil ik nu graag voorkomen.

    Bij een ander forum de tip om met een handkolf te proberen (heb ik inderdaad ook gehad en daar haalde ik ook meer mee uit mn borst dan met de elecktrische kolf).

    Ga dat maar eens proberen..

    Toch bedankt!
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.423
    5.510
    113
    Vrouw
    Mijn zoon was een flinke kerel van 4,5 kilo, ik snap je punt.
    Maar hij was een natuurtalent aan de borst, en kreeg de productie dus goed op gang.
    Als ik het vergelijk met zijn zusjes (de oudste woog net geen 3 kg, dus een verschil van 1,5 kilo),
    daar liep de borstvoeding niet vlekkeloos (in het begin).
    Dus pin je niet te veel vast op
    hoe het bij je oudste ging.
    En je bent al een ervaren borstvoedingsmoeder :thumup:
     
    washburn vindt dit leuk.
  6. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Je gaat nu in ieder geval veel uitgeruster de kraamtijd in. Dat scheelt enorm in jouw lichaam. Grote kans dat je lichaam het gewoon zelf oppakt. En heel veel aanleggen straks in ziekenhuis. Evt tussendoor borsten handmatig stimuleren dat er een tsr komt. Een toeschietreflex zorgt elke keer ervoor dat je productie ook omhoog gaat na de bevalling.

    Als je geen kunstvoeding wil geven, zou je opzoek kunnen gaan naar een vriendin die bijvoorbeeld jouw wat melk kan geven voor de kleine. Of via het moedermelknetwerk.
     

Deel Deze Pagina