galstenen

Discussie in 'De lounge' gestart door guus, 17 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik weet sinds gisteren dat ik galstenen heb:(, hoe veel en hoe groot dat weten ik nog niet, dat moet nog onderzocht worden.

    nu binnen 4 week tijd 3 goede aanvallen gehad (galkoliek)
    ik ben even genezen van vet eten, had juist zo zin in een patatje.

    maandag de ha bellen voor verder onderzoek.

    wie heeft hier ook ervaring mee?
    ik heb zetpillen gekregen, maar die blijven er niet langer dan 5 min in, en dan moet ik echt rennen naar de wc (one way street zegt ik altijd)
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Niet ikzelf maar mijn schoonvader toen we net met z'n allen op vakantie waren...
    Niet leuk!

    Inmiddels stenen verwijderd en galblaas ook...
    Maar vet eten gaat niet altijd goed meer.
    Daar kan hij flink beroerd van zijn met wat pech.
     
  3. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Twee weken na mijn afspraak bij de HA zat ik bij de Chirurg. Deze gaf aan mijn galblaas te willen verwijderen.Stond een wachtlijst van 3 maanden op. Gelukkig viel er na een maand iemand uit en werd ik gebeld dat ik de dag er na onder het mes kon. Galblaas is verwijderd en heb sindsdien nog wel eens last van pijntjes na veel, vet of zwaar eten.
     
  4. frummeltje31

    frummeltje31 Fanatiek lid

    16 sep 2009
    2.157
    109
    63
    hier na mijn bevalling galstenen gekregen, ook galblaas verdwijderd. nooit meer ergens last van gehad, alleen heel af en toe wel eens wat vaker ontlasting na wat te veel vet eten...

    wat betreft die zetpil... gaat hij er wel ver genoeg in? het zou toch geen laxerende werking moeten hebben lijkt me. heb er zelf in ieder geval nooit last van gehad...
     
  5. Caruli

    Caruli VIP lid

    15 nov 2007
    31.699
    91
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik heb ook galstenen maar tot nu toe gelukkig nog geen last gehad. Ik zou niet eens weten wat zo'n aanval is..
    Hopelijk helpen ze je er snel vanaf meid.
    Lijkt me niet fijn zo.
     
  6. veghelsemeid

    veghelsemeid Fanatiek lid

    3 aug 2008
    2.083
    0
    0
    huisvrouw
    veghel
    ook ik heb galstenen

    en heb er veel last van

    pijn in me onderbuik,vooral rechts

    en trekt door naar me rug

    van de week bij de huisarts geweest

    en heb de 29ste gesprek bij de chirurg
     
  7. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik heb juist rechts boven in veel pijn, zeg maar net onder mijn borsten, vreselijk. en idd je rug, weet dan niet hoe ik moet zitten/lopen of staan.

    en erg misselijk(overgeven, alleen gal)
    voel nu ook alweer aanval aan komen, van mij mag het morgen al maandag zijn
     
  8. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik heb een ellendige tijd achter de rug met galstenen 2 jaar lang. Kreeg ze iedere x in ze zwangerschap terwijl de galblaas na de eerste verwijderd is.
     
  9. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    Ik heb pas mijn galblaas laten weghalen daarvoor was ie dus ontstoken met stenen en had ik per week 3-4 aanvallen, vaak moest ik dan snachts eerst een zetpil doen (of diclofenac zo) samen met 2 PCM 500 als dat niet hielp moest ik weer naar het ziekenhuis morfine laten zetten, dat hielp wel redelijk (ook niet helemaal hoor maar het kruipen over de vloer is er wel mee weg)

    Nu is mijn galblaas eruit en heb ik elke dag pijn daar (gelukkig niet zo erg als een aanval) maar goed de dokter heeft mijn lever geraakt en omdat ie onstoken was was het lastiger weghalen dus wat "lomp" te werkt gegaan denk ik, en nu dus elke dag pijn (geweldig) moet wel afnemen zeggen ze, let's hope so.


    Je kan ook aanvallen krijgen van teveel kruide, aardbeien (daar kreeg ik echt hele erge van!) teveel suiker, vet dus (dat wist je al) dus je kan nog eventueel op wat meer dingen letten als alleen vet, verschilt een beetje per persoon.

    Toen ik mijn inieminiesteentjes zag schaamde ik me dood trouwens haha, was dat nou al die drama? maar juist die kleinere stenen doen blijkbaar veel pijn (geven veel aanvallen) omdat ze makkelijker verplaatsen, de grotere blijven vaak beter "liggen" zei mijn arts.

    Wel altijd goed je temp in de gaten houden met deze aanvallen en of je geel eruit ziet (dan kan er een steentje vastzitten in het kanaal en moet ie eruit gehaald worden) dus goed op letten!

    PS trouwens ook niet te weinig gaan eten, probeer kleine porties over de dag te verdelen ipv grote maaltijden (dan maakt je galblaas minder grote porties gal naar buiten toe zeg maar)
     
  10. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    oja ik kan trouwens ook niet tegen die zetpil, poep mezelf meteen lek van die dingen haha, dus nam het gewoon met normale tabletten in (samen met een maagbeschermer!!) en later kreeg ik ook tramadol (die hielpen aanzienlijk beter maar ook veel meer bijwerkingen haha, ik werd er heel onrustig van, veel doen in mijn slaap)

    leuk voorbeeld; ik sliep (volgens mij man) sta op, verschrikt, kijk uit het raam en zeg; hij staat er (geen idee wie hoor, ik sliep) dus mijn man zegt voor de gein "pak hem dan" dus ik klim op het kozijn op het raam uit te klimmen (1e verdieping!) mijn man heeft me snel terug getrokken en die zegt nooit meer zulke dingen in mijn slaap!

    Maar dat heb ik nog weken erna gehad en nu nergens geen last meer van hihi

    Ik moest trouwens wachten met operatie omdat ie ontstoken was als dat niet zo is kan ie meteen eruit maar de kans op complicaties is aanzienlijk groter (ook dat je een normale operatie krijgt ipv een kijkoperatie) dus je wilt ook liever niet met ontstoken galblaas geopereerd worden. Hier was ie na 6 weken nog steeds ontstoken (wel wat minder) maar omdat ik zoveel aanvallen had hebben ze hem toch eruit gehaald.
     
  11. Sterre82

    Sterre82 VIP lid

    23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik heb vreselijke galkolieken gehad tijdens mijn zwangerschap, was toen 32 weken. Ze durfden niet meer te opereren en met die zetpillen ging het redelijk tot goed. 3 maanden na de bevalling hebben ze mijn galblaas eruit gehaald.
    De tijd na de operatie viel best tegen (pijn op de plek waar mijn galblaas had gezeten en met eten ging niet altijd goed) maar dat trok wel bij. Ik heb nu nergens meer last van, ook niet meer met eten. Bij mijn 2e zwangerschap was ik heel blij dat ik daar i.i.g geen last meer van kon krijgen :):)
     
  12. huitje

    huitje Bekend lid

    18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Bij mij is zo'n 5 jaar geleden mijn galblaas weggehaald nadat ik diverse keren zo'n aanval had gehad.
    Wat bij mij de aanvalspijn verlichtte was rechtop staan en mijn armen boven mijn hoofd of licht gebukt ergens tegen aan leunen maar dan ook weer mijn armen boven mijn hoofd.
    Ik had 50 galsteentjes en heb er helaas een spastische darm aan over gehouden.
     
  13. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    nou ik heb het anders bij een tweede ook gehad hoor. Ondanks dat ik geen galblaas meer had galstenen kunnen ook nog in de lever en galwegen aangemaakt worden door de hormonen en zwangere buik heb je daar meer kans op. Het gebeurd zelden maar ik was z,n pech geval. Ik heb 2 helse zwangerschappen erdoor gehad
     
  14. MeineLiebe

    MeineLiebe Niet meer actief

    Ernstige koliek aanvallen gehad.
    Ben afgelopen mei geopereerd.

    Er was eigelijk pas plek eind juli, dit zou betekenen dat ik 1.5 maand zou moeten wachten, de chirurg was not amused, omdat ik werkelijk iederen nacht bij de hap en seh zat. Direct galblaas verwijderd en nergens meer last van

    Ben een maand daarvoor wel met spoed een paar dagen opgenomen, omdat mijn alvleesklier en lever waren aangetast en ik geelzucht
    kreeg.

    Hoop dat je snel geholpen word, tis geen pretje!
     
  15. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    morgen bloedprikken (lever etc) en gelijk afspraak maken voor een echo.
    ik durf haast niks te eten, brood gaat ook niet goed, alleen krackers, avond eten gaat redelijk.
    tijdens mijn aanval woensdag hoorde mijn ha ook bijna geen darmgeluiden.
    vandaag wel wat meer, ze waren ook lawaai aan het maken, honger haha
     

Deel Deze Pagina