5 follikels! Wel of niet seks..help

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door sterre21, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sterre21

    sterre21 Actief lid

    21 apr 2011
    291
    144
    43
    Dag dames,

    Inmiddels 8 rondes gonalF & pregnyl gehad waarbij het zeeeer moeizaam was te stimuleren, uiteindelijk was er dan na TE lang stimuleren 1 follikel.. Had enorm veel bijwerkingen van de GonalF omdat het te lang duurde.. Daarom deze ronde opgehoogd naar 100.
    Afgelopen zaterdag had ik ineens 4 follikels van 11,11,11 en 13mm .. Vandaag weer geweest en heb er nu 5 van 14,14,14,15 en 16mm! Ojee.. De gynaecoloog zij dat we met 4 nog het risico mogen lopen door te sexen na de pregnyl maar nu bij 5 dus niet.. Pregnyl moet ik wel morgen zetten.. Nou vraag ik me af of ze überhaupt wel rijp zijn als ik morgen avond de pregnyl zet?! En het is misschien raar maar omdat we al zo lang wachten durven wij het risico wel te nemen.. Ook omdat dit de laatste poging zo is.. Volgende maand gaan we over op ivf.. Wat zouden julie doen??!
     
  2. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Lastig! Het is een risico wat je neemt en als je je daar bewust van bent. 5 is wel veel :). Ik heb nooit voor de keuze gestaan (nooit zoveel follikels haha), maar ik denk dat ik toch wel het risico genomen had. Vooral omdat we na 3 jaar nog nooit zwanger waren geweest, (toen gingen we over naar IVF en daarna ICSI).
     
  3. Puck123

    Puck123 Bekend lid

    22 dec 2014
    582
    291
    63
    Ik weet niet wat ik zou doen.
    Ik kan je alleen deze informatie geven:

    Laatste behandeling had ik er 1 van 14mm en 1 van 16,5mm.
    3 dagen later IUI (ook met ovitrelle) en ben nu zwanger van 1 kindje. Die van 14 is dus niet gesprongen.

    Het is alleen lastig inschatten want elk lichaam is anders. Denk dat ze sowieso niet allemaal gaan springen (die van 14mm)
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou het risico niet nemen. Een meerling zwangerschap van 3 of meer baby's brengt nogal wat risico's met zich mee voor moeder en kinderen.
    Wil je dat risico lopen....ik niet iig.
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik heb er geen verstand van dus zeg misschien iets heel doms. Maar kun je die conclusie echt trekken? Kan het niet zo zijn dat ze wel beiden zijn gesprongen en er maar 1 is bevrucht?

    TS ik denk niet dat ik het zou durven. Ik kijk altijd die programma’s op tlc met meerlingen. Oei... haha. Maar ik snap wel dat je het overweegt als je al zo’n lange weg achter de rug hebt.

    Succes met je keuze!
     
  6. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Dit wilde ik net zeggen.
    Dat kun je dus idd echt niet zomaar concluderen.
    Ik had met Gonal 2 eitjes. 1 van 20 mm en 1 van 21 mm. Die zijn beiden echt wel gesprongen hoor, na Ovitrelle.
    Maar er moet zoveel gebeuren, wil je daadwerkelijk zwanger zijn. Bevruchten, innestelen, groeien/delen... dat je zwanger bent/was van 1 kindje wil dus écht niet zeggen dat je ook maar 1 eitje had bij een eisprong.

    Ik snap je punt, TS. Toch had ik het denk ik niet gedaan.. 5 is écht heel veel. Wij kregen een verbod toen ik 3 eitjes had. Vond ik ook wel moeilijk, maar toch maar aan gehouden.
     
  7. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik zou het er absoluut op gokken, maar dat is omdat wij al zo lang bezig zijn en ik sommige maanden zelfs meerdere eitjes heb gehad. Nooit bevrucht. Dus het ligt er echt aan hoe goed je je lichaam kent. In het alleruiterste geval zou je ook partiële abortus kunnen overwegen, mocht je toch zwanger blijken van een meerling. Ik moet er zelf niet aan denken, maar het is een optie voor als er toch opeens heel veel eitjes bevrucht raken en zich innestelen. Al acht ik die kans niet groot. Luister naar je gevoel!
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  8. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    De ronde voor wij doorgingen voor ivf stonden we voor hetzelfde dilemma. Wij hebben het niet gedurfd en ons aan het sexverbod gehouden. Een drieling of meer is niet iets wat je zomaar doet natuurlijk. Bij ons is de knop op dat moment omgegaan en we hebben ons er toen bij neergelegd dat het ivf ging worden en zijn ons daar op gaan focussen.
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    ik zou er absoluut niet voor gaan. vijf follikels met afmetingen zo dicht bij elkaar (dus niet een paar echt kleinere), dat risico moet je gewoon echt niet nemen, ook al is de wens zo groot.
    het verbaast me overigens dat de gyn het bij vier wel nog ok zou vinden. Wat ik zelf heb gehoord en hier ook vaker hoor is dat 3 over het algemeen als grens wordt gehanteerd.
    kun je niet nog een ronde erachteraan plakken omdat deze 'mislukt' is?
     
  10. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Oh wat kan ik me je dilemma goed voorstellen. Als je al lang bezig bent wil je iedere kans benutten. Toch zou ik bij 5 follikels het risico niet nemen, dat zijn er echt veel! Het risico op een meerling wordt dan wel groot. Hoe graag je ook zwanger wilt worden, aan een 3,4 of 5ling zou ik niet moeten denken, laat staan dan kiezen om er weg te laten halen ivm de vele risico's. Dat dilemma wil je helemaal niet lijkt me. Succes en hopelijk volgende maand weer een nieuwe kans met minder follikels!
     
  11. sterre21

    sterre21 Actief lid

    21 apr 2011
    291
    144
    43
    Bedankt iedereen voor de reacties!! Mijn twijfel is dus of ze allemaal wel rijp zijn als ik morgen avond de pregnyl zet en 4 follikels nu nog 'maar' 14mm zijn.. Mijn idee is dat grote kans is dag alleen die van 16 rijp zou zijn.. Of is dat naïef ? Echt erg die twijfel.. 't is bij mij of te lang door stimuleren of nu ineens 5! Ik wil graag de middenweg :(
     
  12. dame82

    dame82 Fanatiek lid

    29 sep 2014
    2.660
    957
    113
    Niemand kan jou vertellen of ze daadwerkelijk allemaal rijp gaan zijn, maar de kans is zeker aanwezig. Als ik iets geleerd heb in de mmm is dat alles mogelijk is. Denk je je lijf door te hebben, loopt het toch weer anders. Dit is je eerste ronde met zulke eenheden... ik zou het risico nogmaals niet nemen, maar ik begrijp je gevoel oh zo goed!
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  13. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Zeker zul je 't nooit weten maar theoretisch is het natuurlijk wel mogelijk. Als ze nu beginnen aan een eind sprintje kunnen ze volgens mij 2mm per dag groeien. Dus morgen bij de pregnyl 16mm zijn en dan springen ze bij 18 tot 20mm.

    Moeilijk he, dat alles of niets. Daar had ik ook last van en ik vond het enorm frustrerend. Wat dat betreft vond ik het wel fijn om op ivf over te gaan. Daarmee viel dat probleem iedergeval weg.
     
  14. Puck123

    Puck123 Bekend lid

    22 dec 2014
    582
    291
    63
    Je hebt helemaal gelijk. Ik ging er vanuit niet gesprongen maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet..
    Sorry voor de verwarring!
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  15. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    De follikels groeien na de Pregnyl nog door tot de eisprong. En vaak is het zo dat ze door de Pregnyl zelfs nog een extra groeispurt krijgen. Je kunt er dus zeker op rekenen dat een follikel die nu 14 mm is, ook mee gaat springen! Ten tijde van de eisprong zal 'ie rond de 18 mm zitten en dan is 'ie rijp.

    Ik zou het risico met vijf follikels zeker niet willen nemen. In ons ziekenhuis doen ze nog IUI als je drie volgroeide follikels hebt, met vier wordt de behandeling stopgezet. Het is balen, maar je wilt echt geen zwangerschap van zoveel kindjes. Dat kan niet goed aflopen, met ook alle risico's voor jezelf. Je kunt je lichaam er natuurlijk ook mee vernielen en dan staan de komende behandelingen ook op de wip. Dus ik zou me aan het verbod houden.
     
  16. Eef92

    Eef92 Fanatiek lid

    8 jan 2016
    1.044
    464
    83
    Bij ons was 3 follikels de keus aan ons zelf en bij 4 of meer ook seksverbod. Ik zou het er niet op gokken! Pff stel je voor, 5 kindjes:eek:. De kans is klein, maar de kans is er wel.
    Ons behandelend arts had het erover dat ze stellen terugzien die ondanks seksverbod dus wel zwanger waren van 4 of meer kindjes. Ze hebben toen zelfs gekozen (het stel) om kindjes weg te prikken. Mijngod, die keuze wil je toch niet maken ?:|

    Kortom. Ik zou het niet doen, ondanks lange weg en grote wens
     
  17. Pancakes

    Pancakes Bekend lid

    25 dec 2011
    988
    515
    93
    Ik sluit me aan bij @nizzie86 Wij hebben de eerste rondes twee keer 5 follikels gehad en een coïtusverbod waar we ons braaf aan gehouden hebben. Toen is mijn Clomid verlaagd naar 25MG en nu heb ik elke keer netjes één of twee follikels. Toch ben ik nog niet zwanger. Achteraf gezien denk ik wel eens: 'ik had de gok gewoon moeten wagen toen ik er nog 4 of 5 had'. Dus ja. Ik zou het er zelf wel op wagen, maar jij moet je eigen gevoel volgen.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  18. sterre21

    sterre21 Actief lid

    21 apr 2011
    291
    144
    43
    Wij hebben besloten het er inderdaad wel op te wagen .. Ik kan heel goed in beide beslissingen komen van anderen, wel of niet.
    Wij hebben nog weinig vertrouwen in ovulatie inductie aangezien mijn eileiders dicht zaten een jaar geleden en die gyn toen zei na het open maken dat er een grote kans is dat ze (of 1 vd 2) weer dicht zit na een jaar.. De gynaecologen vinden overigens dat het voor ons onzin is om met ivf te starten omdat ze vinden dat hier geen aanleiding voor is en de eileiders heus nog wel open zijn.. Maar ons gevoel zegt wat anders en daarom mogen wij dus starten met ivf. (iui willen ze niet eens aan beginnen en wij ook niet, heeft geen toegevoegde waarde omdat mijn ventje z'n zwemmers ver boven gemiddeld zijn) .. Voor ons is het een bevestiging dat dit gewoon niet werkt nu ik er 5 heb .. En een andere keer weer niks! Ben daar echt zo zat van (stomme PCOS) en het geeft me zoveel stress. Dus nu ons laatste kans op deze manier.. en als het met deze 5 follikels nu ook niet lukt dan bevestigd dat voor mij alleen maar meer de start van ivf en dat oi gewoon het niet is voor ons. heb overigens met mijn ex partner destijds ook ivf gehad dus ik weet waar over ik spreek, daarom krijg ik nu dus ook toestemming voor ivf. Maar toch stiekem hoop ik dat het niet nodig zal zijn en het deze ronde hopelijk lukt en er 1 of 2 plakkers zullen zijn (en niet meer).
     
    miniVosje, Lenaroos, Baby2onderweg en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Pancakes

    Pancakes Bekend lid

    25 dec 2011
    988
    515
    93
    Ik geef je alle gelijk, TS! Toi toi toi!
     
  20. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ja, ik duim mee! @sterre21 Hopelijk in elk geval één bevrucht eitje! :D
     

Deel Deze Pagina