5 oktober - scholen staken

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door einad, 8 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh dat zou ik zelf echt niet overlaten aan zo'n jong kind... jaar of 16 ok, maar 12?
     
  2. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    T is ook niet als aanval op je bedoelt, maar om je opmerking van de zorgplicht die bij ouders ligt wat te nuanceren en te zorgen dat mensen nadenken over verschillende kanten van deze discussie.
    Ik als buiten de deur werkende moeder vind deze dag ook prima: ik kan makkelijk vrij nemen. Lekker dagje thuis!
     
    siriel vindt dit leuk.
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben ook tbm en op 5 okt komen er bij bij 3 kindjes spelen, handig opgelost :)
     
    siriel vindt dit leuk.
  4. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Top toch!! Las al meerderen die als oplossing noemden om met vriendjes onderling iets te regelen, dat doen we hier ook heel vaak als je eens omhoog zit Met oppas. Prima oplossing!
     
    puzzelstukje en siriel vinden dit leuk.
  5. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.076
    2.909
    113
    Vrouw
    Mijn dochter was 13 in groep 8 en die paste wel eens op hoor op kinderen van 6 of 7. Lekker knutselen, tussen de middag broodje bakken, sommige meiden van 13 hebben een jonger broertje of zusje en kunnen daar heel goed mee om gaan.
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gisteren een mail gehad van school en hier gaan ze ook staken.
    Ik vraag mijn moeder of ze een dagje wil komen.
    Anders probeer ik een vrije dag te nemen maar dan heb ik er nog maar 1 over voor dit jaar ;)
    Hier stond overigens in de mail dat de staking is voor een eerlijk salaris en een lagere werkdruk.
    Ik denk er het mijne van.
    Het salaris in het onderwijs vind ik helemaal niet zo verkeerd en ja ik krijg ook minder betaald met mijn functie in een gez centrum dan wanneer ik bijv in een rev centrum zou werken.
    Maar ik heb wel een super leuke baan en hier is de werkdruk ook zeer hoog maar geld is echt niet zaligmakend, dat moet niet je drijfveer zijn.
     
    mausi en bosi333 vinden dit leuk.
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier passen de oudste kinderen ook regelmatig op hun 5 jarige zusje.
    Ze zijn 11 en 13 jaar en dat werkt ook uitstekend.
    Ligt ook heel erg aan het kind.
    Vooral mijn 11 jarige dochter ( bijna 12) is erg voor en zeer zelfstandig.
     
  8. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.076
    2.909
    113
    Vrouw
    Sommige meiden zijn idd al heel zelfstandig! Fijn dat dat zo kan:thumup:
     
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Maar ik denk dat je het ook moet zien met het oog op de toekomst; geld is niet zaligmakend, maar als toekomstige docenten kunnen kiezen uit 2, waarbij de één hoger uitval heeft door stress en werkdruk en dan óók nog minder verdient.. dan hebben we straks een nog groter tekort in het onderwijs. Zéker als we ook nog mannen - die toch vaak de kostwinner zijn - voor de klas willen.
     
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Maar denk je dat er in het VO geen enorme werkdruk / stress is? Mijn oudste zit in de tweede van het VO en dat is toch een knap pittige groep waar je als docent zijnde voor moet staan en dat werkt nog zeker door totdat ze een jaar of 15/16 zijn.
    Lesgeven aan pubers is echt toch heel iets anders dan kinderen in de basisschool leeftijd.
    Ik ben ook van mening dat het werken als docent een roeping is evenals iemand die arts wil worden of iets anders.
    Ik ben overigens helemaal niet tegen een staking want het is hun goed recht en ik hoop dat het brengt wat ze willen want daar zijn we allemaal bij gebaat.
     
  11. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tuurlijk wel en ik zie dat ook echt wel aan mijn vriendin (docent vmbo). Maar het verschil in salaris vind ik niet terecht. En ik denk dat de werkdruk in het basisonderwijs echt nog steeds toeneemt omdat er steeds meer van ze verwacht wordt, zonder dat daar iets tegenover staat.
     
  12. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Dat is in super veel beroepen zo. Al jaren bij de politie en de zorg. Maar ook in de hulpverlening. Steeds meer werkdruk en steeds meer verantwoordelijkheid. Steeds meer regels en protocollen. Niet alleen in het onderwijs worden nieuwe zaken zoals passend onderwijs ingevoerd. Kijk maar naar de hele transitie, transformatie en nieuwe wetten in de (jeugd)hulpverlening en zorg. Daar vraagt men ook niet om meer salaris maar wel om minder werkdruk en meer vrijheid.
     
    lies276, Treez en amdaa vinden dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dat zij niet om een hogere beloning vragen is hun goed recht, dat leerkrachten in het PO dat wél doen is óók hun goed recht...
     
    MiaMaria en xElles vinden dit leuk.
  14. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Uiteraard. Maar we discussiëren erover of dat echt gaat helpen. Want dit is nu een issue. Eerder niet of nauwelijks. Zaken worden aan elkaar gekoppeld waarvan ik me afvraag of dat het wel zo samenhangt. Want ook met meer salaris blijven werkdruk en het systeem bestaan.
     
  15. NavyCrimson91

    NavyCrimson91 Niet meer actief

  16. xElles

    xElles VIP lid

    24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Voor de mensen die het niet snappen..



    Column #POinactie

    Luizenleventje

    Tja, het klinkt misschien wat raar om mee te beginnen, maar ik verdien € 600,- per maand meer dan mijn collega die lesgeeft op een basisschool. Mijn collega moet er meer voor doen en krijgt er minder voor terug. In loon dan.
    Hij (of in de meeste gevallen zij, maar voor de leesbaarheid beperk ik me vanaf hier tot de mannelijke variant) heeft wel drie keer per dag contact met ouders. Aan het schoolhek kan dat en anders zoeken ze hem wel op in zijn lokaal. En het voordeel van deze tijd, waarin iedereen wel een keer een cursus assertiviteit heeft gevolgd, is dat hij daar heel veel tips krijgt hoe hij het anders en beter kan doen.
    Ik daarentegen heb drie keer per jaar een zogenaamd tienminutengesprek met ouders. Volledig geregisseerd en ingekaderd. Alleen als er echte bijzonderheden zijn nodig ik ouders uit voor een gesprek op school. Meestal is dat niet een setting waarin ik veel tips en/of verbeterpunten van hen krijg.
    Daarnaast heeft mijn collega het voorrecht dat in zijn klas alle niveaus vertegenwoordigd zijn. Hij mag zich verdiepen in alle verschillen in cognities waardoor hij zo gedifferentieerd mogelijk mag lesgeven. Ik moet mij beperken tot één niveau.
    Ook mag mijn collega in het basisonderwijs veel meer registreren over elke leerling. Allerlei diagnostische toetsen komen langs. Vlak ook al die cursussen die gevolgd mogen worden, om deze toetsen af te nemen, niet uit.
    En dan het het numerieke voordeel: Waar ik het gemiddeld met een leerling of twintig, vijfentwintig moet doen, heeft mijn collega op de basisschool er al snel een stuk of zeven, acht meer. Tel uit je winst! Zeven schriften meer om na te kijken. Per vak hé! En ook zeven oudercontacten meer.
    Om nog iets te noemen: De leeftijd. Heb ik de leerling zo gemiddeld rond de leeftijd van een jaar of veertien, mijn collega heeft ze jaren jonger. Hij mag zich druk maken over lichamelijk opvoedkundige dingetjes (u weet wel; toiletbezoekjes, luizen, broodtrommeltjes en gezonde hapjes), bij mij valt daar geen eer meer aan te behalen. Doen ze zelf.
    Oh ja, bijna vergeten, voor hem is het klimaat in het dorp, buurt of streek ook van belang. Hij weet precies wat er speelt tussen ouders onderling. Heeft de mogelijkheid om het zoontje van de ietwat snobistische aandoende bankier naast de dochter van de dorpsvrijbuiter te zetten. Nee, dat lukt mij niet op een school met vierduizend leerlingen.
    Als laatste, stel dat die meester (of juf, kan t niet laten om haar toch even te noemen) toch evenveel als ik zou verdienen: Wanneer zou hij, of zij, dat nou op moeten maken. Ik heb echte vakanties, die ik helemaal kan benutten, en daarnaast nog een uurtje of vijftig per jaar die ik facultatief kan opnemen. Maar hij? Hij staat zelfs op zaterdag nog bij de Action in de rij. Viltstiften, markers en stempels te kopen. Zijn bovenschoolse directeur, die dit normaal gesproken deed, is namelijk leraar bij ons geworden.

    Arjan van Essen
     
    Fortunae, Peppabig, puzzelstukje en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Dat het in veel beroepen zo is, betekent niet dat het terecht is. En het ergste vind ik nog wel dat bij uitstek deze beroepen genoemd worden als argument om meer salaris/waardering tegen te gaan.

    Zet het dan af tegen belachelijk verdienende beroepen in bijv. de media/sportwereld/bedrijfsleven. Iemand die als een geobserdeerde idioot achter een zwart-wit balletje aanjaagt en zijn medemens met alle geoorloofde fanatiekheid onderuit schopt en daarbij mogelijk blijvend letsel veroorzaakt verdient miljoenen per jaar!

    :|

    Tegelijkertijd mag diegene die jou of je geliefde bijstaat in tijd van ziekte en/of nood het met een zorg(elijk)inkomen doen, want 'het is toch je passie!?'.

    Kortom, trap er vooral tegenaan -en hard ook-, maar doe dat NIET door beroepen te noemen die bij uitstek respect en waardering verdienen en dat ook niet voldoende krijgen.
     
    puzzelstukje, Marchella, Athina en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Oh, dat er nog veel meer en andere voorbeelden te noemen zijn, daar ben ik het helemaal mee eens. En dat het binnen die werelden helemaal uit zijn verband is getrokken, is volledig helder.
    Als je vind dat ik er al hard tegenaan trap dan moeten de stakers uit het onderwijs zich de borst maar nat maken. Want dit zijn gewone normale argumenten die zeker naar voren gebracht gaan worden vanuit bijv. de politiek. Naar mijn idee moet je dan met een heel goed onderbouwt verhaal komen. En dat lees en hoor ik niet echt.
    Verder had ik na dit bericht nog een bericht geplaatst op een soortgelijke vraag. Namelijk: "Uiteraard. Maar we discussiëren erover of dat echt gaat helpen. Want dit is nu een issue. Eerder niet of nauwelijks. Zaken worden aan elkaar gekoppeld waarvan ik me afvraag of dat het wel zo samenhangt. Want ook met meer salaris blijven werkdruk en het systeem bestaan."
    Verder zou ik denken dat misschien iedereen in de sector die mensen helpt (even in de brede zin van het woord, dus ook politie, brandweer, ambulance, onderwijs, zorg, welzijn, hulpverlening) samen de handen ineen moet slaan om de verzakelijking in die sectoren tegen te gaan. Om te zeggen dat het zo niet langer kan. Steeds meer regels, steeds meer werkdruk, steeds meer verantwoording afleggen, steeds meer doen in steeds minder tijd, steeds meer en heftigere incidenten, etc etc. Het is voor al deze mensen bijna niet meer te doen om goed werk te leveren.
     
  19. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    #159 Poppy4, 17 sep 2017
    Laatst bewerkt: 17 sep 2017
    Ik vind niet dat je er hard tegenaan trapt. Zo was het cursief niet bedoeld. Ik bedoelde dat er wat mij betreft hard tegen het huidige systeem aangetrapt mag worden.

    Tevens is mijn punt juist dat deze beroepen tegen elkaar afzetten normale argumenten zijn, maar dat mijn inziens niet zouden moeten zijn. Het dikgedrukte gedeelte in je post ben ik het dan ook volledig mee eens! Deze beroepen spelen een te belangrijkere rol in ons dagelijks bestaan om daar zo betuttelend en te laag betaald mee om te gaan. Bovendien hebben de mensen die deze beroepen uitvoeren over het algemeen een groter verantwoordelijksgevoel en beter besef van integriteit dan je gemiddelde voetballer, bankier, tv baas, etc... Dat zijn figuren die veelal meer vrijheden genieten dan ze mee om kunnen gaan om over het salaris maar niet te beginnen.

    Verder ben ik het ook met je eens dat het systeem het probleem is en dat geld het niet op gaat lossen. Ik heb twee vriendinnen in het basisonderwijs en vind echter wel dat het salaris omhoog mag. Niet alleen is het salaris qua werkdruk (veelzijdigheid in functioneren) niet in verhouding, ook worden er structureel (wekelijks) overuren gemaakt die niet uitbetaald kunnen worden. Het geld is gewoon niet, ook voor beide directeuren niet moet ik erbij vermelden.
     
  20. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Helemaal met je eens. Al verschillen de salarissen onderling echt niet eens zoveel.
     

Deel Deze Pagina