na 6 jaar....

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jolien, 8 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolien

    jolien Fanatiek lid

    23 jan 2007
    1.223
    0
    0
    hallo

    Ik moet ff me ei kwijt!Ik werk al zes jaar voor dezelfde baas.Ze hadden altijd 3 winkels,en vorig jaar hebben ze er 2 verkocht!Ik was altijd het enige personeelslid,en ben altijd beschikbaar geweest om meer te werken als ze krap zaten(bijna elke week dus...)

    Vorig jaar werd ik dus zwanger!Heb het met 6 weken al aan de werkgever gezegd,en hij vond het leuk voor me,maar de werkgeefster was gelijk al niet zo enthousiast.Ik ben met mijn werkgever om tafel gegaan voor de uren,omdat ik graag minder wilde werken.In januarie hebben ze dus die twee winkels verkocht,en tot eind februarie heb ik 48 uur in de week gedraaid om alles uit te verkopen.We hadden afgesproken(mondeling)dat ik 20\25 uur zou blijven werken in de week.

    Nou heeft hij een andere vrouw aangenomen omdat ik met zwangerschapsverlof ging,en kreeg ik gister telefoon dat hij een werkschema voor me had.Kom alles bij mekaar nog net aan 14 uur! :rolleyes: Heb aangegeven dat dat niet afgesproken was,maar volgens hem zaten meer uren er niet meer in.Die mevrouw hebben ze dus aangenomen voor de rest van de uren!

    Ben echt zo over de zeik!Heb @$%#$% altijd voor ze klaar gestaan,en zelfs toen ik zwanger was meer uren gedraaid omdat ze het niet konden redden,en nu word ik zo afgescheept!Het l*llige is nog dat ik 1 september moet beginnen,en dat hij het nu pas kenbaar maakt!Ga dus hard op zoek naar een andere baan,maar o wat baal ik ervan!

    Was al van plan om wat anders te zoeken,maar had gedacht dat ik rustig aan kon doen!En financieel moet ik gewoon 20 uur werken!Hij heeft me echt in een lastig parket gebracht!Kan hem wel weet ik veel wat aandoen nu!

    Mocht ik 1 september nog niks anders hebben,dan meld ik me ziek!Ga nooit meer 1 voet daar in de toko zetten!Wat een H*fter!en de sleutel en werkkleding kan hij ook hier ophalen,breng het hem echt niet achter de kont aan!

    pfff lucht ff op om het van me af te schrijven.Misschien iemand nog tips over wat ik kan doen?Heb een mondeling contract,dus dat is zeker al balen!

    groetjes Jolien
     
  2. Clarissa81

    Clarissa81 Actief lid

    3 apr 2008
    252
    0
    0
    Limburg
    Meen dat men verplicht is om na een bepaalde tijd ( weet niet of 6 maanden of 1 jaar ) het gemiddelde aantal uren aan te houden. Dus als je gem 25 uur hebt gewerkt dan moeten ze dit ook aanhouden. Ook al heb je mondeling afspraken gemaakt, zullen er toch gegevens op je loonstrook staan en doorgegeven zijn aan het UWV i.v.m. je zwangerschasverlof. Hier hebben ze als het goed is bij flexibele uren ook een gemiddeld aantal uren aangeven.

    Als ik een teks an vinden dan laat ik je iets weten.

    succes !
     
  3. jolien

    jolien Fanatiek lid

    23 jan 2007
    1.223
    0
    0
    ja,daar hebben ze 35 uur aangegeven.Maar omdat ik minder zou gaan werken,weet ik niet of dat wel geld.Maar mag hij het maarzo veranderen?En bij wie en wat kan ik daar navraag over doen?

    in ieder geval lief dat je ff reageerd
     
  4. Clarissa81

    Clarissa81 Actief lid

    3 apr 2008
    252
    0
    0
    Limburg
    Ben even voor je aan het zoeken. Zoalng hij niets op papier heeft staan gelden volgens mij de uren die hij heeft aangegeven bij het UWV.

    je kunt altijd je eigen vakbond bellen of raad vragen bij de wetwinkel.
    misschien kan zelfs het UWV je verder helpen wie weet...
     
  5. Clarissa81

    Clarissa81 Actief lid

    3 apr 2008
    252
    0
    0
    Limburg
    Artikel 610b (BW)
    Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

    IV. Veranderen van de arbeidstijden

    De arbeidsovereenkomst kan met zich meebrengen dat de werkgever of medewerker de arbeidstijden kan bepalen. Daaraan zijn partijen gebonden, terwijl de werkgever of medewerker met deze bevoegdheden redelijk moet omgaan. Hierbij gelden altijd de grenzen van de arbeidstijdenwet en vaak ook de grenzen van de cao, mogelijk eveneens de grenzen zoals partijen die overeenkwamen in hun arbeidsovereenkomst.

    De situatie kan zich voordoen dat het veranderen van de arbeidstijden voor de medewerker bezwaarlijk is. Bijvoorbeeld vanwege de opvang van kinderen of vanwege een andere (parttime) baan waarvoor degene (parttimer) aan bepaalde arbeidstijden is gebonden. Als het voor de werkgever goed mogelijk is om hiermee (enigszins) rekening te houden, dan is hij hiertoe gehouden. Een nadere uitwerking wordt in hoofdstuk 1.3.10.1. gegeven (1.3.10.1.).

    Op het vaststellen en veranderen van arbeidstijden wordt nader ingegaan in hoofdstuk 5.3.4. (5.3.4.).

    V. Veranderen van het aantal arbeidsuren per week

    Het gaat hier om het veranderen van de arbeidsuren per week, welke niet duidelijk in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd, of waarin slechts de minimale en maximale arbeidsduur per week is bepaald. Schrijft de arbeidsovereenkomst wel een (min of meer) vast aantal uren voor, dan is hoofdstuk 2.1.1.2.A. van belang (2.1.1.2.A.)

    Flexibel aantal uren
    Flexibiliteit naar arbeidsduur, kan snel tot onduidelijke situaties leiden over de vraag op hoeveel uren een medewerker recht heeft. Daarbij bestaat de kans dat een werkgever het aantal uren dat een medewerker werkt gaat verminderen, waardoor hij minder werk krijgt en daarmee zijn inkomen ziet dalen. Het zal een medewerker moeilijk vallen om aan te tonen dat hij op meer uren recht heeft, als dat niet in een arbeidsovereenkomst is vastgelegd. Om de bewijspositie van de medewerker te versterken bestaat het volgende vermoeden. Zodra de medewerker over meer dan drie maanden heeft gewerkt, dan wordt het aantal overeengekomen uren per maand vermoed gelijk te zijn aan het gemiddelde aantal uren in de drie laatste maanden (art 610b BW) (geldt sinds 1 jan. 1999). Hieraan is de werkgever gebonden, tenzij hij kan aantonen dat partijen bij het aangaan van de arbeidsovereenkomst iets anders op het oog hadden, wat ook overeenkomt met de wijze waarop zij aan de overeenkomst uitvoering geven. Wat voorgaande met zich meebrengt verschilt per situatie die zich voordoet, namelijk:

    Geen arbeidsduur overeengekomen
    Bepaalt de arbeidsovereenkomst (mondeling of schriftelijk) niet over hoeveel uren de medewerker (per week of maand) werkt, dan kan de medewerker zich na drie maanden arbeid op het standpunt stellen dat hij recht heeft op de gemiddelde arbeidsduur per maand. Deze gemiddelde arbeidsduur wordt berekend over de laatste drie maanden. Dit wordt berekend vanaf het moment waarop de medewerker aanspraak maakt op een bepaald aantal uren per week (bijvoorbeeld van 23 januari tot 23 april). Het zal voor een werkgever niet eenvoudig vallen om tegenbewijs te leveren.


    http://www.arbeidsrechter.nl/juridischedocumenten.htm

    Misschien heb je hier iets aan. je hebt in ieder geval duidelijke bewijzen dat je een bepaald aantal uren hebt gewerkt. Hij heeft dit tenslotte zelf aangegeven bij het UWV. Door een andere mederwerker in dienst te nemen maakt hij aannemelijk dat er genoeg uren werk zijn.
    Succes!

    Groetjes Claris
     
  6. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    In dit geval heb je mazzel: omdat hij niets heeft vastgelegd zal het zijn woord tegen het jouwe worden en dan wordt er al snel gekeken naar het aantal uren dat je de afgelopen maanden hebt gewerkt.
    Vraag even advies bij een rechtswinkel of het juridisch loket! Zij kunnen je verder helpen. Ik zou niet al te snel je ziekmelden: dat zou misschien wel als werkweigering gezien kunnen worden... Maar ook daarover kan het juridisch loket je meer vertellen.
    Je baas kan in ieder geval niet zomaar je uren korten en zeker niet als je mondeling 20-25 uur hebt afgesproken. Het is dan zijn stommiteit dat hij die andere vrouw blijkbaar voor een uur of 30-32 heeft aangenomen? Dat heeft ie echt niet handig gedaan zeg!
    (Maar wat verwacht je van iemand die dus idd geen contracten opstelt en alles mondeling doet).

    Tip voor jezelf voor de toekomst: zorg dat je de afspraken zwart-op-wit krijgt in het vervolg, getekend en wel... Al kun je elkaar nog zo vertrouwen, er zijn altijd situaties waarin die mondelinge afspraken ineens niet meer voldoen...
     
  7. jolien

    jolien Fanatiek lid

    23 jan 2007
    1.223
    0
    0
    allemaal bedankt voor de tips!Heb het juridisch loket gebeld,en dinsdag morgen heb ik met hun een afspraak!
    Volgens die mevrouw kon het absoluut niet hoe hij het gedaan heeft,omdat hij mij wel zegt dat ik voor die dagen creche moet regelen,en dat heb ik gedaan,en nu is het ineens anders!en idd dat hij die andere vrouw aan heeft genomen mag ook niet!

    we zullen wel zien wat ze dinsdag zeggen!Dan maar gezeur met de baas,maar dit pik ik echt niet....

    thanx meiden
     
  8. jolien

    jolien Fanatiek lid

    23 jan 2007
    1.223
    0
    0
    ik heb ondertussen ander werk.dus van mij mag er een slotje op:D
     

Deel Deze Pagina