50% in de ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Marjo88, 25 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Beste,

    Op dit moment zit ik voor 50% in de ziektewet ivm bekken. Ik werk 3 halve dagen ipv 3 hele dagen. Nu heeft mijn werkgever 1 wachtdag ingehouden op mijn loon. Dit is toch niet de bedoeling? Wat ik begrijp van jullie site is dat er tijdens zwangerschap vanaf dag 1 dat je je ziekmeld 100% uitbetaald wordt. Dus die wachtdag die je normaal wel hebt tijdens "normale" ziekte gaat niet op tijdens zwangerschap.
    Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd en ik kijk uit naar jullie reactie. Mvg
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Marjo,

    Wat goed dat je de mogelijkheid hebt om (tijdelijk) minder te werken in verband met je bekken klachten. Je vraagt je wel af of je werkgever een wachtdag mag inhouden op je loon, in verband met deze ziekmelding ten gevolge van zwangerschap.

    Als er sprake is van een ziekmelding ten gevolge van zwangerschap en/of bevalling, betaalt UWV vanaf de eerste ziektedag de Ziektewet-uitkering. Sommige werkgevers hebben in de cao opgenomen dat ze geen loon betalen over de eerste dag(en) dat de je ziek bent. Dat zijn dan de ‘wachtdagen’. Over deze wachtdagen betaalt UWV wel een Ziektewetuitkering. De wachtdagen hebben geen invloed op de hoogte van je Ziektewet-uitkering.

    Of de werkgever deze wachtdagen mag inhouden in jouw situatie, is een arbeid juridische vraag. Je kan deze vraag het beste neerleggen bij een vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket: https://www.juridischloket.nl/.

    Ik wens je verder een voorspoedige zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     
  3. Marjo88

    Marjo88 Fanatiek lid

    9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Beste Jantina,

    Bedankt voor je reactie. Zojuist het juridisch Loket gesproken en die geven aan dat hij die niet in mag houden omdat hij al vanaf de eerste ziektedag van het uwv de uitkering ontvangt.

    Mvg, Marjo
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Marjo,

    Wat goed dat je gelijk contact hebt opgenomen met het Juridisch Loket! En dat je de uitkomst hier laat weten. Fijn te lezen dat je gedachten hierover klopten!

    Ik wens je een mooie dag vandaag.

    Met vriendelijke groet,

    Jantina
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina