advies flesvoeding consultatieburo?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door melissa73, 26 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melissa73

    melissa73 Lid

    19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    hallo,
    Hier een vraagje.
    Een jaar of tien geleden ( met mijn andere dochter) gaf ik flesvoeding.
    Ik weet nog dat je zowel in je kraamweek ( bij het hielprikje) als op je eerste bezoek bij het consultatieburo een schema ( mert groeibokje) kreeg met hoeveel flessen een kindje met welke leeftijd ongeveer kreeg.
    Een soort van voedingsschema met indicatie van hoeveelheid.
    Er worden hier best veel veel vragen gesteld over hoeveelheden.
    Krijg je die info via het consultatieburo niet meer?

    gr, Melissa73
     
  2. famke84

    famke84 Actief lid

    21 nov 2007
    279
    0
    0
    verpleegkundige
    Friesland
    Niet gekregen hier. Denk dat ze dat niet meer doen om het geven van BV te stimuleren!
     
  3. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hoi!

    Ik kreeg de eerste adviezen qua hoeveelheid (met flesvoeding) van de kraamhulp (dit omdat de BV nog op gang moest komen, en ik dus soms bijvoedde met FV).
    daarna overleg gehad met de CB arts, toen ik overstapte op volledige FV. En heb t met de mama's van t forum besproken (als ik info/vergelijkingsmateriaal nodig had, of tips wilde)..
    Daarnaast heb ik gekeken naar mijn kindje zelf, hoe tevreden hij was met de voeding. Zo herkende ik ook de momenten dat hij meer voeding nodig had, of grotere flessen..
    Succes!
     
  4. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    je krijgt dat tegenwoordig niet meer. heb m zelf gekregen van mijn zus, de oudste bij haar is 14, toen was het nog wel. een vergelijkbaar iets is te vinden op allesoverkinderen.nl. daar staat een voedingsschema.
     
  5. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb nog wel zo'n briefje gekregen bij het CB. Bij de 2 of 3 maanden afspraak. Maar daar staat op "hoeveelheid FV op advies van CB" tot de 4 maanden, daarna eerst 800-1000cc, en na de 6 maanden weer aflopend..
    Vanaf 6 maanden was het wel handig, dan staan er ook de hoeveelheiden aan vaste voedingen op, en welke soorten maaltijden over de dag..
    Maar het blijft niet meer dan een A4-tje maar een hele grove schema's.
     
  6. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Volgens mij krijg je gewoon geen voorgedrukt lijstje, omdat het bij ieder kindje anders is! Je kijkt zelf naar je kindje en ziet of hij/zij genoeg krijgt of niet! En volgens mij word er op het cb altijd verteld wanneer er over gegaan mag worden op 7-6-5-4-3-2 flessen en hoeveel er dan in die flessen gedaan mag/moet/kan worden. En of je dat dan doet, mag je helemaal zelf beslissen. Dus dat lijkt mi wel op een advies wat betreft de kunstvoeding. Toch? Of zie ik dat dan gewoon zo verkeerd :-k ? Ze dachten mij zelfs met borstvoeding nog te kunnen vertellen hoeveel voedingen ik 'mocht' geven :( (ene oor in ander weer uit).
     
  7. MamavEsmee

    MamavEsmee Niet meer actief

    Toen ik na 3 maanden overging op flesvoeding gaf ik voeding op verzoek. Met een richtlijk van maximaal 1 liter per dag, bood flesjes aanvan 150cc soms 50cc staan en soms alles op. Je merkt vaak zelf wel wanneer je kindje meer nodig heeft.

    Ik vind het advies over fv op het bureau ook erg slecht. Ik heb veel gehad aan snuffelen op het forum.
     
  8. Lovelylonnes

    Lovelylonnes Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik heb dat lijstje wel gehad, maar omdat justin meer nodig had, liep ik al snel op het lijstje vooruit...
    Dus dat lijstje heb ik al met al 2 keer bekeken.
    Ik wil toch eerder beginnen met fruithapje enzo en dat raad het cb meestal af...
     
  9. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb het wel gehad, maar dan in België bij Kind&Gezin.(soort cb)
     
  10. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Volgens mij wordt er bij fv nu ook meer gekeken naar het gewicht van de baby dan naar de leeftijd. Mijn zoontje zat met 7 weken op 5 flessen van 200cc, maar ja, hij had toen al wel een gewicht van meer dan 6 kilo. Dus een flink lijf om te onderhouden, zeg maar. Kleinere kindjes drinken dan vaak weer minder per fles, maar wel weer meer flessen op een dag.
     
  11. Jalea

    Jalea Fanatiek lid

    24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik geloof dat de richtlijn 150ml per kg lichaamsgewicht is in de eerste maanden, verder kijk ik zelf voor een grote lijn meestal ff op het pak voeding, daar staat immers altijd op hoeveel voedingen van hoeveel ml bij een bepaald gewicht horen, die richtlijn pas ik dan aan bij de behoeftes van ons kindje (bij onze beide zoons blijkt dat zij ruim meer drinken dan die richtlijn, maar zijn krijgen ook hypoallergene voeding en daar zijn veel kindjes veel hongeriger op omdat het sneller verteert)

    de info van het consultatiebureau zou ik maar niet altijd té serieus nemen, ze maken ook nogal eens fouten, en hebben vooral een handje ervan om kinderen flink strak te houden qua maximale hoeveelheden, ze vinden al sneldat je teveel geeft. zelfs de kinderartsen en verloskundigen die ik gesproken heb noemen het het 'consternatiebureau' hahahaha dat zegt al wel genoeg :D
     
  12. melissa73

    melissa73 Lid

    19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Consternatieburo :D :D Dat is wel heel grappig..
    Ik werk als leidster op een kdv en dan hoor ik ook zoveel verschillende dingen van moeders...
    Die kreet is wel heel toepasselijk,.....
    :D
    Bij mijn oudste kreeg ik ook een lijstje.
    Wat ik me nog kan herrinneren is dat in de kraamweek de flesvoeding elke dag 10 ml meer werd ( beginnen met 30 ml per keer) en dan op een gegeven moment stopte het bij 120 geloof ik...
    Ik vind het belachelijk je er zo slecht over geinformeerd wordt..
    Ze lopen zo te zeuren dat bv zoveel beter is omdat fv de kans op overgewicht zou vergroten. Is het misschien wel handig als men weer wat beter gaat begeleiden bij de fles!
    Ik denk dat ik mijn kraamburo maar een mailtje stuur waarin ik vraag of ze zelf een schema hebben voor de eerste dagen.
    ( ben er nog steeds niet helemaal uit welke voeding ik ga geven, maar ik neig wel steeds meer naar fles)
    Daarna kijk ik wel wat het consultatieburo hier zegt.

    Bedankt voor jullie reacties

    gr, Melissa73
     
  13. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Daar hoef je het kraamzorg bureau niet voor te bellen/mailen. De eerste dagen komt de kraamverzorgster thuis en die is daar helemaal van op de hoogte. En wat ik toen begrepen heb (wij hadden een stagiaire dus daar werd de borstvoeding aan uit gelegd maar ook soms hoe het zou zijn mett kunstvoeding). Maar je begin met 20 of 30 idd en dan savonds het laatste flesje word de eerste dagen steeds met 10cc verhoogd. Tenzij het kindje het niet helemaal leegdrinkt overdag, dan savonds niet verhogen.
     
  14. Lia

    Lia Bekend lid

    10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Wat bolbuikje zegt, klopt inderdaad: je begint met 10cc en dan hoog je per dag op met 10cc bij de laatste voeding, tot ongeveer zo'n 120cc. Al naar gelang de behoefte van je kind. In het begin voed je om de drie uur, al geven sommigen hier ook fv op verzoek.

    Als er allergiën bij jou of je partner voorkomen, dan is het beter om hypo-allergene voeding vanaf dag 1 te geven.

    Hier vind je een globaal schema, al klopt het volgens mij ook niet helemaal: http://www.keukenkikker.nl/voedingsadvies_fv.
    In fv zitten alle vitamines e.d. die een baby nodig heeft, dus je hoeft geen vitamines bij te geven, volgens mij. De hoeveelheden die ze aangeven, kloppen bij Quinten ook niet. Hij is nu 2 maanden en drinkt 5 flessen van 200cc.. volgens dit schema zou hij daar dan pas met 4 maanden opzitten. Als je op de verpakking van de fv kijkt, dan kijken ze ook meer naar het gewicht van je kindje en bepalen op basis daarvan de hoeveelheid fv. Quinten is een groot kind, bij de geboorte 9,5 pond en nu al meer dan 6 kilo en dan klopt het wel dat hij die 5x200 nodig heeft.
     
  15. Nijnie

    Nijnie Fanatiek lid

    12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Ik kreeg een lijstje waar aan de ene kant het BV advies en aan de andere kant het FV advies stond.
     
  16. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik heb ook eerst advies gekregen van de kraamzorg en later van het cb. ook op de pakken van de voeding staat een schematje met hoeveel flessen en voeding bij bepaald gewicht. ik heb altijd gekeken naar alyssa, hoe zij het erop deed. als ik het helemaal niet meer wist belde ik het cb en vaak zat mn gevoel wel goed en mocht ik weer meer in de fles doen. op dit moment luister ik heel erg naar mn gevoel, zolang ze maar niet over de 1000cc heen gaat zit je altijd goed.

    liefs doris
     

Deel Deze Pagina