6 maand hoe gaan we verder?

Discussie in 'Prematuur' gestart door mabidami, 6 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mabidami

    mabidami Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.021
    2
    38
    vandaag is mijn zoontje 6 maand. Hij is op 6 april geboren na een zeer stressvolle zwangerschap. Hij had eigenlijk 22 mei geboren moeten worden.
    Hij woog bij de geboorte 1660 gram en was dus ook dysmatuur.
    We zijn nu al een tijd je bezig met het oefenen van groente en fruit. Hij had elke keer niet genoeg aan zijn flessen en keek ons het eten uit de mond. Van het cb mochten we daarom beginnen met bijvoeding.
    Maar nu is hij 6 maand ongecorrigeerd. Moet ik dan nu overstappen naar voeding nummer 2?
    En kan ik dan ook groente geven vanaf 6 maand?
    Hij krijgt nu vaak nog 5 flessen van 180/6 en soms lukt het met 4 x 180/6.
    Ik heb een paar keer een papfles geprobeerd voor t slapen,maar als we dat doen dan slaapt hij erg onrustig en komt dan ‘s nachts voor een fles.
    Hij woog met 4 maand 6935 gram en was 62 cm. Ik heb het gevoel dat hij erg hard gegroeid is. Kan dit ook te snel gaan?
     
  2. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik volg ook even want ik zit met precies dezelfde vragen. Ons dochtertje is ook toevallig op 6 april geboren :) alleen haar uitgerekende datum was 10 mei.
    Ik merk dat je overal ander advies krijgt. De ene zegt met bijvoeding de gecorrigeerde leeftijd te gebruiken en de andere de kalender leeftijd.
    Ik ben zelf pas een week bezig met bijvoeding dus ik zit sowieso nog op 4 maanden groenten.
    Opvolgmelk heb ik bij ons op het cb gevraagd, die zei de doos opmaken en overstappen (ik geef zelf bv maar uit de fles wilt ze enkel poeder). Maar die zei ook dat ik binnen de komende 4 weken haar dus groenten, vlees, fruit en granen moest geven... wat ik persoonlijk een nogal druk schema vind voor een kind dat net begint... dus sorry, ik kan je niet helpen. Buiten dan het feit dat als ze tegen mij zei dat ik de doos mocht opmaken het waarschijnlijk dus niet erg is om nog langer nr1 te geven. (Dacht ook ergens gelezen te hebben dat je er ook voor kan kiezen om naar nr2 over te stappen vanaf het moment dat bijvoeding een fles vervangt. Maar dat weet ik niet meer zeker.)
     
    mabidami vindt dit leuk.
  3. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Oja en hij heeft inderdaad wel een hele inhaal spurt gemaakt! Mijn dochter woog vorige week 6.99 kilo en was 2.45 bij de geboorte. In het begin groeide ze 300 gram per week en dat vond de kinderarts juist super goed. Weet dus niet of er ook een teveel is. Werd daar nooit wat van gezegd? Als ze niets zeggen zou ik me over zijn groei niet te ongerust zijn.
     
  4. mabidami

    mabidami Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.021
    2
    38
    In het ziekenhuis hoor ik eigenlijk ook dat hij het goed doet. Maar nu moeten we 12 oktober weer voor controle en dat betekend dat we al een tijdje niet geweest zijn en dan ga ik weer twijfelen. Haha. En bij het cb merk ik dat ze niet veel weten over prematuurtjes. Ik kreeg bv het advies om gewoon melk te geven aan hem als hij extra tussendoor kwam. (Toen nog een stuk jonger) ook al ging ik over het maximale wat hij mocht want hij moest er toch nog van groeien.......niet gedaan uiteraard.
     
  5. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee die ervaring heb ik ook ;) maar het is ook erg moeilijk. Dat vind ik zelf ook. Er zijn veel dingen die bij haar juist goed gaan op kalender leeftijd, daarnaast is ze nu ook qua groei bijgehaald, dus je vergeet soms dat ze prematuur was. Dan zit ik me al druk te maken waarom ze iets bepaald nog niet kan en pas op dat moment bedenk ik me dan dat ze die extra tijd nog "heeft".
    Maar daar heeft het cb ook wel schuld aan hoor... vorige week: "ja kan ze nog niet van rug naar buik en terug? Ja echt meer oefenen hoor, dat moet ze toch echt al wel kunnen" waarna ik met een rot gevoel naar huis ga om dan te bedenken dat ze al wel op 3.5 maand (kalender) van rug naar zij/buik kon rollen en dat ik een a terme baby ken die ook op 6 maanden nog niet 2 kanten op kon rollen! (Weliswaar andersom, die kon niet van rug naar buik)
    Ik luister dus echt liever naar de kinderarts. Hoewel ik dus ook met die voeding vragen zat maar om daar nu een eerdere afspraak voor te maken zag ik niet echt zitten.
     
  6. mabidami

    mabidami Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.021
    2
    38
    Kinderarts gaf bij ons ook aan dat we eigenlijk alleen voor de prikken naar het cb konden en dan eventueel tussendoor een keer wegen. Die andere afspraken zijn niet nodig helemaal niet als ze qua ontwikkeling niet kijken naar de leeftijd.
     
  7. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hier het advies gekregen om met de gecorrigeerde leeftijd van voeding te wisselen. Dit lees ik ook overal terug op de facebookpagina: kleine kanjers. Wellicht een tip voor jullie. Daar zitten allemaal ouders met couveusekindjes. Wij mochten wel eerder starten met bijvoeding maar merkten dat ons zoontje neurologisch nog niet toe was aan bijvoeding. Snapte niets wat hij nu met die lepel aanmoest. Daarom gewacht tot ik geloof 5 maanden gecorrigeerd.
     
  8. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Onze zoon (en eerste kindje) is met bijna 30 weken geboren. Hij is nu 9 maanden, gecorrigeerd 6,5 maand.

    Mijn advies is: volg je gevoel en houd daarbij het gewicht in de gaten.
    Onze kinderarts zei toen onze zoon gecorrigeerd 2,5 maand was al dat we mochten beginnen met de oefenhapjes (omdat z'n ontlasting heel moeizaam ging, misschien zou ander eten helpen). Hij vond het heeeeerlijk.

    Eerst gaven we een paar hapjes, maar we merkten al snel dat hij meer op kon. Volgens zijn TOP fysio mocht hij zo veel groente en fruit eten als hij wilde, dus binnen no time at hij al een heel stuk fruit en 200 gram groente.

    Na de vakantie (gecorrigeerd 5 maanden) zijn we begonnen met én pap, én brood én groente met vlees/vis en aardappelen/pasta. Allemaal dezelfde week mee gestart. Hij eet echt supergoed! En zijn gewicht zit perfect op de middenlijn. :)

    Kijk naar je kind en volg je moederhart!

    Oja, en de adviezen van het CB? Die krijgen we niet. Nog nooit een CB arts gesproken en dat bevalt prima. :) We hebben genoeg aan de adviezen van de fysio en kinderarts.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wat juf21 hierboven ook al zegt: kijk naar je kind. Ik heb mijn dochter meestal met de soorten flesvoeding iets langer door laten gaan met de voeding voor jonge kinderen maar niet tot haar gecorrigeerde leeftijd. En bijvoeding, slaapjes, vaste maaltijden etc gewoon naar behoefte, wat ze wilde eten en wat ze nodi had/kon verwerken.

    Er is bij prematuurtjes, net als bij a terme kinderen, geen 'one size fits all' oplossing. Dus algemene regels asl 'wissel pas op de gecorrigeerde leeftijd' of 'hou de werkelijke leeftijd' aan zijn meer leidraden wat mij betreft.

    Is lastig, weet ik. Vooral als je zo'n klein kwetsbaar krummel hebt waar je zo veel bij mee hebt gemaakt, dan wil je graag horen wat je moet doen. Maar kijk naar je kind, kijk wat werkt voor jullie, en ik kan je vertellen dat je dan voor je met je ogen kunt knipperen een blakend van gezondheid 8-jarige op de bank hebt zitten die met de ogen rolt naar de bemoeizuchtige moeder :D ( Echt waar, ze rolt tegenwoordig al met de ogen, waar moet dat heen met de wereld :p:rolleyes:)
     
    mabidami vindt dit leuk.
  10. mabidami

    mabidami Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.021
    2
    38
    We zijn nog aan de voeding nummer 1. Wel heeft hij zelf 1 fles laten vallen. Nu dus 4 x 180/6.
    Maar hij blijft ‘s nachts nog behoefte hebben aan een fles. Overdag lukt het met de 3 flessen en groente en fruit.
    Ik denk dat we binnenkort overstappen naar 2.
    Qua gewicht zit hij goed. Nu 8 kilo.
     
  11. zwangerevrouw

    zwangerevrouw Fanatiek lid

    22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    gebruik anders het boek van Tracy Hogg, de babyfluisteraar lost alle problemen op, zoveel aan gehad
     

Deel Deze Pagina