6mnd oude baby met eczeem.

Discussie in 'Verzorging' gestart door Poison Ivy, 24 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poison Ivy

    Poison Ivy Actief lid

    18 feb 2014
    179
    0
    16
    Pedicure
    Haarlem
    Mijn 6mnd oude dochtertje heeft eczeem. En ze heeft er nogal last van. Het jeukt. Nu ben ik er 2wk geleden mee naar de dokter geweest. En heb ik een hormoonzalf gehad en een vette cetomacrogol vaseline.

    Hebben jullie tips over wat te gebruiken in het bad water? Wat de huid wat kalmeert en helpt tegen de jeuk. Heb nu balneum maar heb gehoord dat dat juist weer niet zo goed is voor eczeem huidjes. En wat voor shampoo? Wasgel gebruik ik nog niet. Vind voor die kleine baby'tjes gewoon gevet bad water voldoende.

    Volgens mij is de eczeem pas begonnen toen ik na 6wk stopte met BV. Heb na die tijd altijd Hero standaard gegeven. Kan dat er mee te maken hebben. Ik las dat t alleen zin heeft om hypoallergeen te geven als je daar gelijk mee begint. Dat dat dat nu na 6mnd geen effect meer heeft...
     
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon niks in het bad doen.

    En 2-max 3 keer in de week in bad
     
  3. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Balneum word over het algemeen wel goed ontvangen bij eczeem klachten.

    Ik zou sowieso overstappen op natuurlijkere middelen, zarqua, weleda, burts n bees, naif etc. En een drupje zeep in bad of zelfs niks.

    Je geeft nog geen vaste voeding? Dat daarop gereageerd word??
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wat wij deden (lichte eczeem en geen droge huid): max. 2x per week in bad (andere dagen lokaal wassen met washandje) , met kort, lauw water met beetje weleda of zwitsal gevoelig huidje oid. Daarna geheel insmeren met neutral olie, en lichte eczeem plekjes extra met Cetam., hevige plekken met hormooncr. Het lijkt me moeilijk te achterhalen waar de eczeem precies door komt; hier jarenlang bv gegeven icm hypoallergene voeding (vanaf begin) en toch ook wat eczeem gehad. Nu wel vrijwel weg gelukkig. Maar als de eczeem ontstaat in reactie op de flesvoeding, dan zou ik alsnog overstappen op hypoallergeen.
     
  5. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Niks in bad en als het kan 1x per week. Wij mochten onze zoon niet meer dan 1x per week in bad. Anders een washandje gebruiken wanneer nodig. Wanneer echt nodig de haren wassen met een neutrale shampoo. Water een zeep drogen de huid uit waardoor het juist meer gaat jeuken.
    Verder bleven wij 2x per dag cetamacrogol smeren.

    Verder hebben wij wasmiddel aangepast. Was even zoeken maar onze zoon kan het beste tegen formil poeder van de lidl. Specifieke zonnebrandcrème, opletten met zwemmen in chloor water en als het water te warm is, warmte is sowieso horror.. onze zoon heeft er nu aanzienlijk meer last van dan in de winter.
    Verder blijft het nu wel binnen de perken en zo niet dan zitten we meteen bij de dokter voor hormoonzalf. 2 dagen smeren en dan is het weer rustig.

    Het is echt even zoeken maar uiteindelijk vind je vanzelf waar je dochter wel of niet zo goed tegen kan.
     
  6. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.770
    113
    Wij gebruiken alleen Zarqa shampoo, verder niets in het bad.
     
  7. Poison Ivy

    Poison Ivy Actief lid

    18 feb 2014
    179
    0
    16
    Pedicure
    Haarlem
    Lijkt me niet dat t puur door t chloorwater komt. Ik zwem wel 1x in de week met haar. Maar dat ben ik pas met 4mnd gaan doen en toen had ze het al lang.

    Het begonnen rond de tijd dat ik ben gestopt met BV. Dus de olvarit potjes zullen het ook niet zijn. Omdat ze het ver daarvoor al had. De arts van t CB zegt dat volgens nieuwe onderzoeken eczeem niet door de voeding komt. Maar via de huid. Dus weet niet zo goed dat ik daarmee moet....

    Ze gaat sowieso max 2x p week in bad. Deed t water eerst te warm voor haar eczeem ben ik nu achter. Dus doe het nu lauw. Heb nu badolie van dr leenarts en shampoo en babyolie van neutral. Heb als tip gekregen van de arts van t CB dat ik haar als ze nog een beetje nat is in te smeren met de neutral olie. Dat op zo'n manier de huis veel minder uitdroogt.

    Verder smeer ik elke luier al haar plekken in met cetomacrogol vaseline. Dat is zo'n 6x p dag. En 4 dagen op 3 dagen af 1x p dag de hormoonzalf. Dit doe ik nu al zo'n bijna 3 weken. Maar echt denderende verbetering zie ik nog niet. Misschien ietsje.

    Wasmiddel gebruik ik al vanaf de geboorde het huismerk neutral waspoeder van de Albert heijn.

    Zonnebrand gebruik ik ook van dr leenarts.

    Pfffff, wat een ellende. Het arme kind krabt zich suf....
     
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.130
    15.199
    113
    Ik doe bij de jongste regelmatig amandelolie in het badje, dat helpt hier beter dan de zalf (lanette vaseline gekregen)
     
  9. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Sneu hè bij die kleintjes! Zo te lezen, doe je het al hartstikke goed!

    Eczeem komt indd niet door voeding. Helaas, want dan zou je (met 2 jaar) een allergietest kunnen doen en precies weten wat ze wel/niet mag.
    Ik kan als enige tip geven om een doorverwijzing te vragen naar de dermatoloog. Die heeft meerdere soorten hormoonzalf om aan te bieden. Verschillende klassen, maar ook zalfjes die ontstekingsremmend werken. Anders blijft ze zichzelf, door het krabben, besmetten. Wij kwamen zo ook bij de eczeemverpleegkundige terecht, die geeft nog verdere praktische tips, zoals een smeerschema.
    Ik zou btw ook - als test - het zwemmen even stopzetten. Het zal zeker niet de oorzaak zijn van de eczeem, maar het lijkt me er sowieso niet goed voor.

    Sterkte ermee!
     
  10. Cosy

    Cosy Fanatiek lid

    16 aug 2012
    3.398
    2
    38
    Noordbrabant

    Mijn zoontje heeft sinds hij 4 maanden is al last van eczeem en we zijn nu bijna een jaar verder: het is gewoon pappen en nathouden (Lees: jezelf suf smeren).
    Als je zegt dat je na 3 weken geen verbetering ziet zou ik echt terug gaan en extra hulp vragen. Normaliter worden de plekken bij onze zoon na 3/4 dagen smeren minder en trekken dan weg.
    Ik zou een doorverwijzing naar de kinderpoli vragen, wellicht hebben ze daar een dermatoloog of eczeemverpleegkundige. Dan kom je daar in het systeem en krijg je extra ondersteuning. Wij hebben ook via het ziekenhuis speciale verbandpakken gekregen die we hem aantrekken, de broeken hebben voetjes en de rompers hebben klapmouwtjes waar door alles ingepakt zit en er altijd twee laagjes stof tussen zit als er stiekem toch gekrabd wordt.

    Over het badderen: Je kunt je kind ook insmeren met de cetomacrogol zalf voordat je haar in bad doet, dan zit er al een laagje op de huid. Was een tip vanuit de eczeemverpleegkundige in het ziekenhuis en bij ons werkte dat goed, verder 1x per week in bad, geen gel/shampoo of olie gebruiken.
     
  11. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Hier ook een dochtertje met erge eczeem.. in bad gebruiken we Grahams. Ze gaat 2x per week in bad en heel soms nog een korte douche. Verder zitten we met haar bij een eczeempoli en smeren we volgens schema. Haar haren wassen wij met normale shampoo.
    Misschien nog niet aan de orde bij jou, maar mijn dochter reageert ook vrij heftig op aardbeien en tomaten. Kindjes met eczeem kunnen sneller een irritatiereactie krijgen door groente en fruit die gerelateerd zijn aan de nachtschade. Wanneer het sap in aanmerking komt met de huid.
     
  12. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Als de hormoonzalf nog niet werkt zou ik terug gaan. Welke zalf heb je?

    Hier ook een kindje met eczeem vanaf 3 maanden. De hormoonzalf werkte eerst ook niet en toen naar de kinderarts geweest. Het is wat hier boven ergens word geschreven pappen en nat houden. Het gaat hier op en af dan tijdje goed maar nu zit ze weer onder.

    Ik gebruik neutral shampoo en zeep. 2 x per week in bad en we wassen alles met neutrale wasmiddel.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Uk had dat ook en mocht maximaal 2 keer in bad/douche. Geen producten in bad en shampoo van zwitsal. Of gewone maar dan pas de haaryjes wassen wanneer hij zo goed als klaar was.

    We smeerde met lanette creme met 50% vaseline, 4/5 keer per dag, wanneer het heel erg was hormooncreme. Ondertussen is hij 3 en als het onrustig is dan smeren we vaseline.
     
  14. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    M heeft ook behoorlijk veel last van eczeem, vanaf ongeveer 3 maanden. We gebruiken douche spullen van welleda. Eigenlijk mag ze maar 1 keer per week in bad, maar met het lekkere weer speelt ze graag in de zandbak dus moet ze vaak toch even afgespoeld worden onder de douche. Haar eczeem wordt dan meteen erger.

    Verder gebruik ik wasmiddel van AH, 'puur' waar geen toevoegingen in zitten en wat voor een gevoelige huid is. En ipv wasverzachter gebruik ik azijn, dat breekt blijkbaar de overgebleven zeepresten af.

    De hormoonzalf hebben we een sterkere variant gekregen omdat de eerste niet hielp. De vette zalf smeren we zo nodig maar zeker eens per dag helemaal. Soms op de droge plekken bij elke verschoning.
    Zonnebrandcreme gebruiken we van dr leenarts.

    Van tantes en nichtjes (veel familieleden hebben ook eczeem) hoorde ik dat zo veel mogelijk katoenen kleding ervoor zorgt dat de eczeem niet erger wordt. Ook hebben we 2 maanden bijgehouden wat ze eet en of dit invloed heeft, bij haar maakt het geen verschil bij een nichtje en een tante wel. Maar ik kook wel bijna altijd vers en anders krijgt ze een biologisch zakje van Ella's kitchen.

    Ik heb een paar keer baby zwemmen geprobeerd, ondanks M dit super leuk vond ben ik er mee gestopt omdat het de eczeem véél erger maakte.
     

Deel Deze Pagina