trouwen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kikkert, 27 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikkert

    Kikkert VIP lid

    25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    dames ik heb even een belangrijke vraag. mijn vriend en ik weten niet wat we moeten doen ik ben 20jaar en hij is 21jaar. volgens vrienden en familie is het makkelijker als je getrouwd bent ivm kosten van de baby. ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het komt er eigenlijk op neer dat als je niet getrouwr bent dat je meer geld kwijt bent dan dat je wel getrouwt bent?! klopt dit? ik wil opzicht wel graag trouwen maar het mannetje twijfelt nog omdat hij de afgelopen 2 jaar veel heeft meegemaakt met zijn eigen ouders die wat 2 jaar geleden gescheidn zijn.

    wie heeft hier een antwoord op?

    liefs kikkert
     
  2. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hey meid

    ik ben zelf niet getrouwd woon wel samen
    we hebben allebei een uitkering en we redden het prima

    ik weet niet of jij/jullie werken
     
  3. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Volgens mij was dat vroeger zo... dat je een belastingvoordeel hebt, als je getrouwd was.

    Tegenwoordig als je samenwoont, kun je ook bij de belastingdienst, het samen invullen als partners zeg maar.
     
  4. baby4me

    baby4me Fanatiek lid

    11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    Hallo Kikkert,

    In principe maakt het tegenwoordig niet meer uit of je getrouwd bent of niet als je een kindje krijgt. Voor de belastingdienst kun je als je min 6 maanden samenwoont aangeven dat je geregistreerde partners bent. Dat houdt in dat je bepaalde kosten kunt verdelen over jullie beiden bijv aftrek hypotheekrente.

    Verder heb je niet echt voordeel qua kosten mbt baby als je wel/niet getrouwd bent dus daarvoor hoef je t niet te doen.

    Wat wel voordeel is is dat als je getrouwd bent je vriend automatisch de vader is en jullie beiden ouderlijk gezag hebben en als er wat met jullie gebeurd is alles automatisch goed geregeld voor jullie kindje.

    Als je niet getrouwd bent en een kindje krijgt dan moet je tijdens de zwangerschap naar het gemeentehuis en moet de vader een formulier invullen en aangeven dat hij het kindje erkent, de vaderschapserkenning.
    Dit is gratis.
    Als moeder heb je automatisch het ouderlijk gezag over je kindje. Wil je dat de vader ook het gezag krijgt dan moet je via het kantongerecht dit aanvragen. Dit gaat ook middels een formulier en zijn zover ik weet geen kosten aan verbonden.

    Eventueel kun je dan nog naar een notaris gaan en dingen laten vastleggen mbt jullie kindje voor t geval er wat zou gebeuren, erfenis etc.

    Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jou maar wij hebben besloten om pas te trouwen nadat t kindje er is. Ik wil graag een mooie trouwjurk en in de zomer trouwen en zie t niet zitten om nu halsoverkop te trouwen.

    Wij gaan dus wel de vaderschapserkenning en ouderlijk gezag regelen.

    Mijn ervaring is dat veel mensen al snel denken dat het een hoop gedoe is om dingen te regelen mbt baby als je niet getrouwd bent en dat t een hoop kost maar zoals je ziet valt t best mee. Alleen notaris kan duur zijn maar t ligt er ook aan of je een samenlevingscontract hebt...wellicht heb je daarin ook al bepaalde dingen geregeld.

    Zover ik weet is tegenwoordig zowieso je kindje erfgenaam als er iets met jullie beiden zou gebeuren.

    Groetjes,

    Baby4me
     
  5. friendly

    friendly Fanatiek lid

    15 aug 2006
    2.067
    0
    0
    Volgens mij is het meer zo dat je voor de registratie van het kind moet betalen als je niet getrouwd bent, en als je dat wel bent hoeft het niet. En aangezien je bijna overal gratis kunt trouwen op een bepaalde dag/tijd in de week is dat voordeliger. (scheelt zo'n 200 a 300 euro, die je dan natuurlijk aan je kindje kunt besteden).
     
  6. baby4me

    baby4me Fanatiek lid

    11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    lijkt me wel zwaar allebei van een uitkering leven...zoveel is dat toch niet tegenwoordig?
     
  7. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Volgens mij verschilt dat ook per gemeente... Heb nog nooit gehoord dat je moet betalen om je kind aan te geven (door de vader op diens naam)
     
  8. Kikkert

    Kikkert VIP lid

    25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    @marline ik werk niet en ik heb momenteel ook een uitkering tot september en daarna niks meer heb ik geen recht op omdat mijn mannetje meer dan 800euro verdient.

    @baby4me de uitkering is tegenwoordig idd niet echt veel (tenminste bij mij)

    ik heb net toch maar ff naar de gemeente gebelt en wat blijkt financeel is het toch voordeliger als je getrouwd bent. wij hebben op het moment ook geen samenlevingscontract.


    meiden alvast bedankt voor jullie reacties liefs kikkert
     
  9. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Mensen zeggen dat al snel omdat ze graag willen op een of andere manier dat je getrouwd bent voordat je aan kinderen begint. Zo zou het ook superveel gedoe zijn om knidje te erkennen etc etc. Nou dat is het helemaal niet, binnen paar minuten gepiept, na de geboorte even formulier opsturen etc.
     
  10. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoii

    idd het is niet veel nee
    ik kijg 900 en mijn vriend 800
    terwijl hij meer moet krijgen maja

    ik betaal alle vaste lasten
    hij alleen de telefoonrekening

    en van zijn geld halen we dan alles voor de kleine
    en ik krijg dan 1x in de 3 maand kinderbijslag
    en ik krijg geregeld wat terug van geas enz

    ik weet niet of het dan voordeliger is als je getrouwd bent
     
  11. wendyp

    wendyp Niet meer actief

    Je kan beter de belastingdienst bellen. Aangezien de gemeente met die voordeel niets te maken heeft! De voordeel krijg je van de belastingdienst.
     
  12. missgroovy

    missgroovy Niet meer actief

    [quote="Kikkert
    ik heb net toch maar ff naar de gemeente gebelt en wat blijkt financeel is het toch voordeliger als je getrouwd bent. wij hebben op het moment ook geen samenlevingscontract.


    [/quote]


    wat is er dan gunstiger? Wij zijn ook niet getrouwd, wel bij de belasting fiscale partners enz.

    De erkenning koste bij ons trouwens 10euro, aangifte straks is gratis. Alleen bij t aanvragen van t gezag heb j epapieren nodig die je bij de gemeente moet halen en die kosten wer geld.
     
  13. Pipo

    Pipo Actief lid

    7 jul 2007
    159
    0
    0
    Wij hebben papieren voor gezag aanvragen al meegekregen (gratis) en erkenning was ook gratis, dat verschilt dus ook per gemeente.

    En ik hoef niet mee hoor, wij hoeven alleen de papieren op te sturen met mijn handtekening eronder.
     
  14. nikster

    nikster Fanatiek lid

    26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    ik ben ook wel benieuwd wat er dan gunstiger aan is!
    hier in enschede was er kennen gratis en betaal je dus alleen voor de uitdraai van het gba ieder ong 8 euro dus dan kom je op 16 euro!
    ennuh als je gaat trouwen heb je toch ook diverse uitdraaien van de gemeente nodig dat kost ook geld... en dan de dag zelf! je wilt er wel iets leuks van maken ook al houd je het klein! kost ook geld! naar mijn mening ben je dan wel iets meer dan 16 euro kwijt!
     
  15. sonja

    sonja VIP lid

    5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij hadden besloten om wel te trouwen.
    het was eerst niet de bedoeling maar er komt zoveel bij kijken dan.
    erkenning is zo gedaan en kost niks maar als de baby is geboren moet je ook een voogdij aan vragen want gebeurd er wat met je heeft je vriend geen poot om op te staan , en daar bij willen ze ook dan dat je een testament opmaakt, al met al kwamen wij dan zo uit op 1000 euro.
    dus zijn wij 12 juli (gratis) getrouwd
     
  16. louloutje

    louloutje Actief lid

    23 mei 2007
    190
    0
    0
    Veel mensen wonen samen, zonder iets op papier gezet te hebben bij de notaris (samenlevingscontract). Op het moment dat er een kindje op komst is, denken mensen vaak wel aan dit soort dingen.
    Erkening is makkelijk en niet duur, daarvoor zou ik alleen niet trouwen. Een kind krijgt altijd een deel van de erfenis als jullie beide iets overkomt of een van de twee. Echter met samenlevingscontract of trouwen, samen met een testament regel je bv wanneer het kind het kindsdeel zou krijgen. Wie eventueel voogd wordt op het moment dat jullie samen er niet meer zouden zijn. En veel meer van dat soort zaken, waar je normaal nooit bij stil staat. Als je twijfelt tussen samenlevingscontract of trouwen is trouwen voordeliger, aangezien er meer dingen "standaard" geregeld zijn dan in samenlevingscontract. Hierbij maakt het ook weer verschil of je op huwelijkse voorwaarden trouwt of in gemeenschap van goederen. bel eens naar een notaris en laat je eens goed voorlichten.
    Mijn mening en advies; laat wel iets op papier zetten bij notaris! Met erkenning alleen ben je er niet!
     
  17. Kikkert

    Kikkert VIP lid

    25 mrt 2007
    9.319
    1
    38
    bedankt voor jullie reacties. ik weet nog niet wat ik wil, we moeten er nog maar een god over na denken
     
  18. baby4me

    baby4me Fanatiek lid

    11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    maar wat zeiden ze op gemeente dan dat trouwen goedkoper was? in welk opzicht?

    je kunt toch ook gewoon paar maandjes nadat de kleine er is trouwen.
    dan regel je nu alleen de erkenning en ouderlijk gezag en hoef je verder niet naar notaris etc. Lekker makkelijk en goedkoop!
     
  19. MamaDenise

    MamaDenise Fanatiek lid

    21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Je kan ook gereistreerd partnerschap doen.
    Soort van trouwen maar dan zonder poes pas erbij.
     
  20. Lynn1980babyboy

    Lynn1980babyboy Actief lid

    14 jul 2007
    113
    0
    0
    comm. medew. + danseres
    Heemskerk
    Hallo allemaal,

    geregistreerd partnerschap is idd hetzelfde als trouwen BEHALVE DAT ER VOOR DE KINDEREN NIETS GEREGELD IS.

    Het gaat niet alleen om je erkenning, je moet ook dingen vastleggen over wat als er iets met jullie gebeurt, wat gebeurt er dan met het kindje enzo. Dat staat niet in je samenlevingscontract.
    Al met al kost het bij de notaris bijna 1000 euro.

    Op 21 augustus trouwen wij. Alles voor de kleine is geregeld en ook heb je dan allebei dezelfde rechten wat de kleine aangaat. Buiten dat, houden we ook vreselijk veel van elkaar. :D :D :D

    Succes ...

    Groetjes,
    Lynn
     

Deel Deze Pagina