8 weken zwanger en nu mogelijk al ziek

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kokjes, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kokjes

    kokjes Bekend lid

    14 sep 2016
    593
    313
    63
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,

    Ik zou jullie graag mijn verhaal laten weten en zou graag weten wat hierna mijn rechten en plichten zijn.

    Ik ben sinds begin mei begonnen met werken. Ongeveer 10 uur per week. Erg flexibel. Nu ben ik dus zwanger en heb ik net als de vorige zwangerschap bekken klachten. De ene dag gaat het prima en de dag erna lig ik op bed. (Vorige zwangerschap volledige bedrust vanaf week 28)

    Voor mei heb ik nog een tijd thuis gezeten.

    Stel ik kan het nog een paar weken volhouden om te werken. En ga dan in de ziektewet? Heb ik dan na de ziektewet en bevallingsverlof recht op ww ?? Contract loopt namelijk af 1 januari. En zal niet worden verlegd.

    En hoe zit het voor mijn baas. Is zelfstandig en heeft maar 1 medewerkster. Hoe zit dat financieel voor haar?? Ik ben dus ziek door zwangerschap.


    Alvast bedankt
    Groetjes
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Kokjes,

    Mag ik je feliciteren met je zwangerschap?

    Begrijpelijk dat je je afvraagt je of je na een ziekteperiode (ten gevolge van zwangerschap) en je zwangerschaps- en bevallingsverlof recht hebt op een WW uitkering.

    Bij de aanvraag van de WW beoordelen we of je voldoet aan de voorwaarden.
    Eén van de voorwaarden is dat je in een periode van 36 weken voor de eerste werkloosheidsdag 26 weken gewerkt moet hebben (wekeneis).
    Weken tellen mee als je:
    1) minimaal 1 uur heeft gewerkt
    2) vakantiedagen krijgt doorbetaald.

    Ben je in deze periode ziek geweest of heb je zwangerschaps- en bevallingsverlof gehad, dan verlengen we deze periode met de periode van ziekte en/of het verlof en beoordelen dan of je voldoet aan de wekeneis.

    Als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap, dan meld je je ziek bij de werkgever. De werkgever vraag bij UWV een ziektewetuitkering voor je aan.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     
  3. kokjes

    kokjes Bekend lid

    14 sep 2016
    593
    313
    63
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je uitleg!

    Deze ziektewet uitkering voor mijn werkgever dekken die alle kosten? Of hoeveel % ongeveer? En betaald mijn werkgever nog steeds door na het einde van het contract?
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Kokjes,

    Graag gedaan!
    Ik begrijp dat je je nu afvraagt hoe hoog de Ziektewetuitkering is die jij (en je werkgever) vergoed krijgen.
    Als je ziek wordt ten gevolge van zwangerschap dan is de hoogte van de Ziektewetuitkering 100% van je dagloon. Dit dagloon wordt berekend aan de hand van je SV loon dat je verdiende bij de werkgever in het jaar voorafgaand aan je ziekmelding. Werk je korter dan een jaar bij deze werkgever? Dan nemen we, voor de berekening van je dagloon, de periode die je werkte bij deze werkgever. De laatste betaalperiode van 4 weken/maand telt hierbij niet mee.

    Bij de ziekmelding en de aanvraag van de WAZO kan je werkgever aangeven of de betaling op zijn rekening of die van jou moet worden betaald. Wordt de betaling rechtstreeks naar jou overgemaakt, dan betaalt de werkgever jou niet door. Je kan er ook voor kiezen om de betaling eerst via de werkgever te laten verlopen en bij afloop van je contract het rekeningnummer waar de uitkering op gestort moet worden, te wijzigen. Dit kan je aanvragen via een wijzigingsformulier.

    Ik wens je een mooie dag!

    Met vriendelijk groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina