Medicijnen tijdens de zwangerschap

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Butterfly78, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butterfly78

    21 okt 2011
    78
    0
    0
    Dialyseverpleegkundige
    Het onderwerp zegt 't al, medicijnen...

    Vanmorgen bij m'n huisarts geweest (lees: doktersassistente).
    Ik heb de volgende klachten: een kloppend suizend linker oor, neusverkoudheid, lage bloeddruk en obstipatie.
    Ik (zelf verpleegkundige) weet ik dat zowel de neusverkoudheid als de lage bloeddruk m'n oorsuizen kan verklaren. M'n oren zagen echter schoon. Toch zegt de assistente dat een neusspray zou kunnen helpen. Ja, ja... buis van eustachias etc.... bla, bla.
    Nou komt 't... ik reageer altijd overgevoelig op neusspray's waardoor 't van kwaad tot erger wordt. Daarom kreeg ik voorheen Avamys voorgeschreven, zelf even gekeken in het farmacotherapeutisch kompas, dit mag ik nu i.i.g. zeker niet gebruiken.

    Volgens de assistente (zij heeft overlegd met de huisarts) zou ik elke neusspray mogen gebruiken, als ik deze maar niet langer dan een week gebruik?!
    Ik vraag me af of zij in m'n voorgeschiedenis heeft gekeken.
    Ik dacht dat niet alles tijdens de zwangerschap gebruikt mocht worden? Er is niks voorgeschreven verder... ik mocht zelf wat gaan halen bij de apotheek.

    Verder kreeg ik 2x dgs. Movicolon voor m'n stoelgang.
    Ook zo'n heerlijk goedje.

    Weet iemand toevallig welke neusspray wel aan te raden is? Of heeft (goede) ervaringen met andere laxerende produkten tijdens de zwangerschap.

    Ik hoop op de gouden tip om van m'n oorkloppingen/suizingen af te komen.

    Liefs, Butterfly78
     
  2. Vogeltje

    Vogeltje Fanatiek lid

    4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Movicolon mag tijdens de zwangerschap anders kun je ook om importal vragen die heb ik van de gyn gehad en werkt bij mij goed en kan totaal geen kwaad voor het vruchtje.
    Avamys moest ik ook mee stoppen toen ik zwanger bleek ik gebruik nu als het echt niet anders kan van a.vogel en je mag otrivin gebruiken maar echt niet langer dan een week. Verder raad ik een zoutoplossing aan het duurt dan wel even maar werkt wel.

    Het is gewoon heel vervelend als je iets gebruikt dat als enigste goed werkt en je mag het niet tijdens de zwangerschap.
    Je moet er iets voor over hebben houd ik voor ogen.
     
  3. Butterfly78

    21 okt 2011
    78
    0
    0
    Dialyseverpleegkundige
    @vogeltje: Thanx!
     
  4. sjak

    sjak Niet meer actief

    Ik heb ook movicolon van de gyn voorgeschreven gekregen en ook dulcolax (?) een laxeren siroopje, wat je niet te lang mag gebruiken omdat je darmen anders lui worden. En voor als het echt te erg wordt (lees: stenen in je darmen) heb ik zelfs klysma's in huis (ook via de gyn)

    Bij de apotheek hebben ze een heel handig boekje waar alle medicijnen staan en of je ze mag gebruiken in de zwangerschap, dus ik zou het daar verder navragen.

    Beterschap
     
  5. Butterfly78

    21 okt 2011
    78
    0
    0
    Dialyseverpleegkundige
    @sjak, Dankjewel... Helaas wisten ze me bij de apotheek ook niet verder te helpen met de neusspray. Dus nu maar voor zoutoplossing gekozen.
    M'n oren geven nog steeds klachten. Morgen maar weer de huisarts bellen.
     
  6. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Voor de neus kan een 'neti pot' (of een Rhino Horn) ook verlichting geven. Dat is een ding waarmee je makkelijk de hele boel kan spoelen met zout water.

    Maar een dichte neus komt bij een zwschap vaak door een zwelling van het slijmvlies, daar is bij mij otrivin heel effectief voor (en zout dus nul effectief). Ik heb het op het einde vd zwangerschap langer dan een maand 1x per dag gebruikt. Niet 'verslaafd' geraakt. Ik kon anders gewoon niet slapen.

    Nu zit ik helaas door een heftige holteontsteking aan de antibiotica (amoxiciline). Misschien heb je een oorontsteking? Ik heb bij de holtes ook wat oorklachten, maar die zakken in het niets bij de afgrijselijke hoofdpijnen die ik had.

    Sterkte!
     
  7. missymaaike

    missymaaike Fanatiek lid

    8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ik mocht dus geen movicolon gebruiken van mijn gyn en vooral niet in de prillen zwangerschap.
    en ik slikte 29 pillen op een dag waaronder movicolon en toen ik bij de pijnpoli kwam om te kijken wat ik moest afbouwen voor dat ik zwanger werd , werd mijn verteld dat alles er af moest dus ook de movicolon want mijn arts zei toen als er in de gebruiks aanwijzing staat dat het niet gebruikt mag worden wie zijn wij dan om het eigenwijs wel te laten gebruiken !

    ook staat in de bijsluiter
    Zwangerschap

    Dit medicijn niet gebruiken tijdens de zwangerschap

    kortom ik verbaas mijn er altijd over dat artsen er zo verschillend over denken en ondanks dat de fabrikant van movicolon schrijft om het niet te gebruiken tijdens de zwangerschap het toch word voorgeschreven !
     
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.303
    113
    Ipv movicolon kun je ook zakjes metamucil gebruiken, dat is wat 'zachter' in gebruik geloof ik. Het is ook in de zwangerschap te gebruiken: Metamucil voor consumenten

    Wat de neusspray zou ik denk ik ook voor zoutoplossing, stomen oid kiezen.
     
  9. Butterfly78

    21 okt 2011
    78
    0
    0
    Dialyseverpleegkundige
    @ evenstar: M'n neus is gewoon vrij, behalve soms 's nachts in bed. 't zijn meer m'n holtes, waardoor m'n oor klopt, suist en dicht zit. De lage bloeddruk helpt vast ook niet, daar kunnen je oren ook van gaan suizen.

    @ Missymaaike: De movicolon die ik heb meegekregen bij de apotheek heet movicol.

    In deze bijsluiter staat:
    Zwangerschap en borstvoeding:
    Movicolon kan, voor zover bekend, zonder gevaar voor de vrucht of de pasgeborene worden gebruikt tijdens de zwangerschap en bij het geven van borstvoeding (lactatie).

    Dus dan ga ik op basis hier ervan uit dat dit goed gaat.

    Maar in het farmacotherapeutisch kompas (een medicijnboek wat door artsen en apothekers wordt gebruikt) staat:
    Macrogol (= de werkzame stof in Movicolon) wordt in geringe mate tot niet geabsorbeerd.
    Teratogenese (=
    ontwikkeling van een misgeboorte): Bij de mens, onvoldoende gegevens.
    Advies: Kan bij obstipatie voor zover bekend zonder bezwaar, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens de zwangerschap.
    Bij colonlavage: alleen op strikte indicatie gebruiken.

    Overgang in de moedermelk: Macrogol wordt in geringe mate tot niet geabsorbeerd. Advies: Kan voor zover bekend zonder bezwaar worden gebruikt bij obstipatie. Bij colonlavage alleen op strikte indicatie gebruiken.

    Hopelijk geeft dit jou ook meer duidelijkheid.

    Liefs, Butterfly 78
     
  10. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Zo'n neti pot is juist voor de holtes, de neus staat niet los van je oren, bijholtes, en voorhoofdsholte (zoals ik pijnlijkerwijs heb mogen ervaren deze week ;))

    Daarmee spoel je de holtes en voorkom je vuilophoping. Ik weet niet of het helpt tegen je klachten. Maar het doet meer dan een zoutspray.
     

Deel Deze Pagina