Achternaam van mijn zoon veranderen ?

Discussie in 'De lounge' gestart door TrotseMamaVan, 15 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wonderbaby1

    wonderbaby1 VIP lid

    9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Ik zou als kind wel dezelfde naam willen als de rest, anders zou ik me buiten gesloten voelen.. Mits hij geen relatie meer heeft met zn vader
     
  2. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.351
    319
    83
    Vrouw
    Mijn moeder heeft drie Zonen uit een eerdere relatie

    Na een jaar samen te zijn geweest met mijn vader noemden de kinderen hem al papa, dit omdat ze dit zelf wouden, hun vader zagen ze niet als vader ( kinderen waren 2,4 en 5)

    Hun vader wou niet voor ze zorgen, betaalde geen allimentatie en zag ze 1 keer in maand Ofzo ?. Mijn moeder heeft toen aangegeven aan haar ex dat Zij graag ziet dat hij toestemming geeft voor achternaam wijziging, maar de kinderen konden alleen de achternaam van mijn vader krijgen als mijn vader ze zou adopteren als zijn kinderen wat zou betekenen dat hij vader moet zijn, de echte vader ging akkoord en deed vrijwillig afstand van zijn drie zonen

    Mijn vader heeft ze toen geadopteerd als zijn zijn kinderen en kregen toen zijn achternaam, dit heeft flink geld gekost

    Maar dit is 24 jaar geleden dus geen idee hoe het nu is,
     
  3. ariel3

    ariel3 Actief lid

    27 mrt 2009
    477
    0
    0
    Frankrijk
    Ik ben het met je eens.
     
  4. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    schiet mij maar lek maar waarom zou je in hemelsnaam je kind zijn achternaam willen veranderen, omdat je een nieuwe partner heb, en wat als dat nu uit gaat en je krijgt weer een nieuwe partner, ga je dan weer alle namen veranderen, je kind heet nu eenmaal zo en persoonlijk denk ik dat een kind het helemaal niet erg vind om een andere achternaam te hebben als broer/zus dit lijkt mij meer om jou eigen "gezins" idee te maken te hebben en heeft m.i meer met de buitenwereld te maken als met het kind zelf ik zou hiermee wachten tot je kind oud en wijs genoeg is om zelf te beslissen wat hij wilt het gaat tenslotte om zijn naam
     
  5. Dana

    Dana Niet meer actief

    mee eens, bij mij ook gebeurt en het was erg verwarrend voor me toen een leraar in een volle klas aan mij vroeg hoe ik nou eigenlijk heette omdat mijn moeder eerst de naam van mijn vader had doorgegeven, toen bedacht ze zich en gaf haar naam door, later bedacht ze zich weer en gaf ze de naam van haar nieuwe partner door.
     
  6. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Achternaam van je kind veranderen kan alleen als je kind dat wilt en je 5 jaar alleen voor hem hebt gezorgd (beneden de 12 jaar oud).
    De achternaam van mijn dochter is veranderd in die van mij. Puur omdat ze zelf compleet uit haar dak ging als ze bij bijvoorbeeld de dokter oid werd opgeroepen met haar vaders achternaam.
    Dit kost een hoop geld en je kind wordt uit naam van de koningin verhoord in een hokje zonder jou erbij (eerst samen maar daarna moet je als moeder het hokje verlaten). Dit om te zien of het kind wel degelijk zijn achternaam wil veranderen en het niet onder moeders invloed is.
    Jouw redenaties of argumenten zullen naar mijn inziens meteen worden verworpen omdat het niet in het belang van het kind is.
    Ik snap ook niet dat je serieus overweegd om je nieuwe partner te vragen om je ex zijn naam aan te nemen. Ik denk dat mijn man me meteen buiten de deur had gezet met de opdracht om eerst maar eens over mijn ex heen te komen....

    Bedenk je daarbij ook dat je meisjesnaam altijd je officiele naam zal zijn en niet een aangenomen naam vanuit een huwelijk.
     
  7. Imensa

    Imensa Niet meer actief

    Stel je voor dat je weer gaat scheiden ga je niet van uit maargoed je weet het nooit en je komt weer een vent tegen.. ga je dan weer alle achternamen veranderen... vind het maar heel gek en raar van je...
     
  8. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ik zou zeggen: get over it!!
    Een achternaam is ook maar een naam hoor..Het is het gevoel wat jij doorgeeft aan je kind over zijn achternaam dat dat niet juist of leuk is.
    Ik heb 2 dochters met een andere achternaam en 2 zonen uit mijn 2e huwelijk. Er heten hier dus 4 met dezelfde achternaam en 2 niet. Denk je nu echt dat mijn dochters zich buitengesloten voelen? Natuurlijk niet. Het is wat het is. Zij hebben een andere vader. Ik heb er nooit een punt van gemaakt en zij zelf dus ook niet.
    Op ons bordje bij de voordeur staan alleen al onze voornamen.
     
  9. spiffy

    spiffy Niet meer actief

    Heel raar verhaal. Alsof zijn vader helemaal geen rechten heeft of niets betekent. Mag hij zijn vader ook niet zien?
     
  10. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    dit dus hier hebben onze oudste ook andere namen, de middelste 4 zelfde naam en onze jongste mijn man zijn naam, maar geen enkel kind voelt zich meer of minder vanwege de achternaam ;)
     
  11. mammie1982

    mammie1982 Fanatiek lid

    25 aug 2010
    1.459
    0
    0
    NULL
    NULL
  12. MamaVanGilani

    MamaVanGilani Niet meer actief

    Ik snap je punt niet..
     
  13. TrotseMamaVan

    TrotseMamaVan Actief lid

    12 jun 2013
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Natuurlijk mag hij zijn vader zien. Maar hij gaat er nooit blij heen, zijn vader heeft in het begin geen intrese getoont en dat vond ik erg - voor mijn zoon want ookal wonen zijn papa en mama niet samen hij verdient ze alebij .
     
  14. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.185
    2.388
    113
    heb even de link gelezen en als je geen toestemming van ex hebt dan wordt het erg lastig.
    En dat snap ik ook wel . Zou het ook niet leuk vinden als mijn kind mijn naam heeft en een ander vindt het nodig om dat te veranderen.
     
  15. hetlichtje

    hetlichtje Fanatiek lid

    3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Zou je niet eens aan het belang van je zoon gaan denken, ipv je eigen belang???

    Kinderen waar de werkelijke achternaam van afgepakt is, kunnen hier behoorlijk veel problemen mee krijgen. Het is toch maar je identiteit. Laat hem toch nog iets van zijn echte vader houden.

    Ik verwacht dat hij grotendeels bij jou woont, dus neemt jouw normen/waarden over, karaktereigenschappen van jou worden in hem versterkt, hij neemt gedrag over van je nieuwe vriend en wat blijft er dan nog over van zijn echte vader?

    Ik ken mensen die behoorlijk veel problemen hebben gehad, met wie ze zijn. Alleen door hun echte achternaam weer aan te nemen, loste dat probleem op.

    Ik vind het echter heel wat anders als het kind dit zelf wil en daar goed over nagedacht heeft, prima, meteen doen.

    Maar in dit geval vind ik het gewoon ego.
     
  16. MamavanMJ

    MamavanMJ Niet meer actief

    + heeel veeel
     
  17. rums

    rums Niet meer actief

    Ik zou het aan je zoon zelf overlaten als hij ouder is.
    Jij kunt vast wel je toekomstige man zijn naam aannemen. Maar ik zou niet gaan beslissen voor je zoon.
     
  18. Hartjes

    Hartjes Actief lid

    6 aug 2011
    263
    0
    0
    Ik zou zijn achternaam echt niet laten veranderen.
    Mijn schoonmoeder heeft de achternaam van haar kinderen ook laten veranderen naar die van haar.
    Toen wij gingen trouwen en zijn geboorteakte zagen zag je dat zijn 1ste achternaam is doorgekrast en zijn 2de (wie hij nu dus heeft) er bij was geschreven en de datum dat die is veranderd.
    Mijn man was klein toen dat gebeurde en heeft het wel altijd geweten en heeft er totaal geen moeite mee maar het zag er toch echt heel naar uit:(
     
  19. mama013

    mama013 Actief lid

    19 jun 2012
    322
    0
    16
    T-013
    Dat is echt heel erg vervelend ik ken het...
     
  20. TrotseMamaVan

    TrotseMamaVan Actief lid

    12 jun 2013
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk heb je gelijk maar ego zou ik het niet noemen. Een gevoelsdingetje .
     

Deel Deze Pagina