Achterwaarts vervoeren

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Lysta, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lysta

    Lysta Bekend lid

    4 sep 2015
    585
    64
    28
    Vrouw
    Hoe zit dat nu met de komende nieuwe richtlijnen voor autostoeltjes? Ik lees nu veel dat het advies is om kinderen tot 3 jaar achterwaarts te vervoeren (wat ik ook goed snap ivm de veiligheid). Maar ze zijn bijna allemaal alleen maar met een isofix te bevestigen. Mijn auto is hier te oud voor (opeltje uit 2001). De paar die ik kon vinden die nog vast gezet mocht worden zowel voorwaarts als achterwaarts met een autogordel komen weer bij de anwb niet zo heel denderend uit de test (vind ik trouwens ook van verschillende die wel met isofix bevestigd worden en ze zijn allen toch vrij prijzig). Is het dan inderdaad zo veilig tov de huidige ECE R44?
    Verder is nummer 2 op komst. Op sommige plekken lees ik dat vanaf 2018 de stoeltjes met het huidige ECE R44 keurmerk niet meer verkocht zouden mogen worden (maar als je er al een hebt mag je hem wel nog gebruiken). Klopt dat ook of zijn de mensen die dit zeggen te voorbarig met hun conclusie? Niet dat ik nu snel autostoeltjes moet gaan hamsteren voor komende jaren (en kindjes).

    Ik ben namelijk aan het oriënteren op een soort tussenoplossing voor mijn dochtertje die steeds meer huilt zodra ze de Maxi-Cosi in moet (en onderweg ook). Ze is nog niet lang genoeg om al naar de volgende groep te mogen, maar ze is wat stevig en ze lijkt er een beetje klem in te zitten. Haar schoudertjes trekt ze ook naar voren. Dus wilde ik me oriënteren op een stoeltje van groep 0/1, maar dan wel meteen goed.
     
  2. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Over de wetten en regels kan ik verder niets vertellen, ik woon in het buitenland en hier is alles ook net weer wat anders.

    Wat betreft een achterwaartse autostoel zonder Isofix. Ik heb een Izi van Besafe. Die kan gewoon met de gordels vastgemaakt worden. Ik vind het een erg fijne stoel, maar prijzig is hij trouwens wel, ruim €400 geloof ik)

    Ik heb deze stoel ook gekocht omdat mijn zoontje heel veel huilde in de auto en toen nog geen 9 kilo woog, daardoor mocht hij nog niet voorwaarts vervoerd worden. Hier heeft het tegen het huilen trouwens niet geholpen.
     
  3. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Onze beide auto`s hebben geen Isofix. Nu is de mijne al 15 jaar oud, maar die van ML is uit 2010 ofzo en heeft het ook niet.
    Wat betreft de regeltjes kan ik je niet helpen. Zl zat hier tot ruim 14 mnd in de groep 0 stoel omdat zijn benen er wel uitstaken maar zijn hoofd nog niet. Nu in een groep 1 stoel (Maxi-Cosi Rodi, dacht ik)
     
  4. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hi Lysta,

    Binnen de iSize richtlijn moeten kinderen tot 15 maanden achterwaarts vervoerd worden.
    Het is gewenst om dat langer te doen, maar daar wordt geen exacte leeftijd aan gehangen.
    In Zweden worden kinderen tot 4 jar achterwaarts vervoerd, maar in Nederland zijn ze nog niet zo ver.

    Als de iSize regeling de norm wordt, mogen producenten geen stoelen meer produceren volgens het R44 keurmerk. De R44 stoelen die er zijn bij de winkels mogen nog wel verkocht worden. Deze stoelen zijn veilig, de iSize stoelen zijn alleen net iets veiliger,
    met name omdat kinderen langer achterwaarts vervoerd worden.

    Consumenten hoeven geen andere auto's of stoelen te kopen als iSize eenmaal de norm is. De producten die zij hebben, mogen zij blijven gebruiken.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     

Deel Deze Pagina