Adoptie embryos

Discussie in 'De lounge' gestart door Lientje, 23 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Adoptie embryo's start
    door Laurens Kok


    DEN HAAG - Onvruchtbare paren kunnen binnenkort bij het Medisch Centrum Kinderwens in Leiderdorp een embryo adopteren. Daardoor kunnen zij alsnog zelf kinderen krijgen. Al twee stellen hebben ingevroren embryo’s ter beschikking gesteld, die waren overgebleven na een ivf-behandeling.


    VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
    Volgens directeur en gynaecoloog Marinus Crooij is zijn medisch centrum het eerste in Nederland dat een dergelijke embryoadoptie aanbiedt. Onvruchtbaarheid hoeft daardoor geen reden meer te zijn om kinderloos te blijven: de vrouw is als het ware de draagmoeder van haar eigen adoptiekind. Embryo’s afstaan is niet verboden in Nederland, maar het gebeurt nauwelijks. De embryowet vereist namelijk dat donoren niet anoniem zijn en dat hun gegevens worden gedeponeerd bij de Stichting Donorregistratie. „Als een kind zestien wordt, heeft het het recht om te weten wie zijn genetische ouders zijn. Lang niet iedereen ziet dat zitten”, verklaart Crooij. Hij ziet het afstaan van een ingevroren embryo als een verregaande vorm van menslievendheid. Overgebleven embryo’s worden soms ingevroren na een ivf-behandeling, waarbij de bevruchting van de eicel door de zaadcel tot stand wordt gebracht in een reageerbuis of een glazen schaaltje en de bevruchte eicel in de baarmoeder wordt teruggeplaatst.
    Slaagt de behandeling, dan kunnen de ouders ervoor kiezen om de overgebleven bevruchte eicellen te laten vernietigen, aan de wetenschap te geven voor onderzoek of aan onvruchtbare ouders te doneren. Gebeurt dat laatste, dan is er 20 procent kans dat iemand alsnog zwanger raakt. Bij verse embryo’s is die kans groter, maar volgens Crooij zullen die niet snel worden gedoneerd. „Stel dat je zelf niet zwanger wordt en een ander van jouw embryo wel, dan is het heel zuur als er na zestien jaar een kind aan je deur staat en zegt: ‘Hallo, ik ben uw embryo’.”




    Ik vind dit erg ver gaan, ik moet er niet aan denken dat ik niet weet wie mijn kind (embryo dan) opvoedt. Wat vinden jullie hiervan?
     
  2. mvamberenkeenan

    mvamberenkeenan Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Nee sorry, dit gaat er bij mij niet in, ik vind het ook te ver gaan !
     
  3. geduld

    geduld Bekend lid

    22 jan 2007
    607
    0
    0
    rijswijk
    Poeh moeilijk onderwerp.

    Als je zelf er alles aan hebt gedaan en het niet lukt, je wens zo groot is, je hart vol liefde, 'normale' adoptie geen optie meer is.... Zou je dan zelf deze kans dan aangrijpen?
     
  4. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik vind het ook een moeilijk onderwerp en ben ook blij dat ik hier niet over hoef te beslissen.

    Toch kan ik me voorstellen dat het voor stellen die onvruchtbaar zijn, een hele mooie kans is. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de stellen er tegen over staan die ivf/icsi hebben ondergaan.
     
  5. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Je adopteerd toch ook andermans kind?
    Ik zie het verchil niet, allen krijgt de vrouw nog de kans zelf het kindje te dragen.
    Je stemt er mee in hoor, dus ze geven je embryo niet zomaar weg,
     
  6. trutje

    trutje Fanatiek lid

    12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Ik sta er voor open. Een kindje dat bij een ander in de buik gegroeid is zie ik echt niet als mijn kind. Wel als familie, aangezien het dezelfde genen heeft :)
     
  7. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Daar zit inderdaad wel wat in, dat die mensen ook een kans verdienen om een kindje zelf te dragen.

    Maar wat mij een beetje tegenstaat, is dat mensen die kindjes adopteren uitgebreid worden gescreend (je weet dus dat het kindje in een 'normale' situatie terecht komt) terwijl de adoptie van een embryo iedereen vrij staat.

    Ik gun iedereen zijn kans op een kindje, maar vind wel dat ouders ook bij de adoptie van een embryo toch heel goed moeten worden gescreend.
     
  8. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mee eens!

    Ik vind het een mooie kans om toch nog zelf een kindje te dragen.
     
  9. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Helemaal mee eens.. Ik ben nu ruim 2 jaar bezig..stel dat ik alles geprobeerd heb en het gaat echt niet lukken, dan ben ik blij met zo'n uitkomst !
     
  10. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Haha, wat zijn we het weer eens met Natasja! :D
     
  11. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ja tuurlijk. Volgens mij zijn het ook paren die al zelf ivf doorgemaakt hebben enzo (daar word je ook niet gescreend of je wel of niet voor je kind kan zorgen, het is allemaal heel dubbel)
     
  12. acissej

    acissej Bekend lid

    17 jun 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Ik moet zeggen het lijkt allemaal erg dubbel maar ik zou er niet negatief tegen overstaan.
    Ik ben zelf al lang bezig met kinderen krijgen en zou het erg vinden als het blijkt dat het niet gaat lukken voor ons, maar er een stel is dat mijn droom kan laten uitkomen omdat ze hun embryo afstaan omdat zij het niet gebruiken en het anders weg gegooid word.
    Ik zou ze een geschenk uit de hemel vinden al zal het wel raar zijn inderdaad om zwanger te zijn van een ander hun embryo zijn er ook zat stellen die een ander hun kind adopteren. Nu heb je nog de kans om zwanger te zijn en al een band op te bouwen terwijl het in je buik zit en het is dan echt jouw kindje alleen met de genen van een ander.
    Ik denk dat ik het wel zou doen des te langer ik er over nadenk. Allebei de kanten en gebruik van maken en doneren. Er zijn ook zat mensen die hun eitje afstaan.
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    ik vind dit een heel goed iets en ik zou mijn eitjes wel zou afstaan als ik ze over zou hebben na een ivf behandeling. je kunt er zelf niks meer mee doen en ik vind dat je geen ouder wordt als het kind niet door jou gedragen wordt en/of opgevoed. die ander zou in mijn ogen de echte ouder zijn en nee ik zou dit absoluut niet raar vinden of er verder bij nadenken. me kind afgeven dat zou ik nooit kunnen hoor maar goed dan heb je het zelf gedragen en gevoelt. ik ben nu zwanger en gelukkig zonder hulp en vind dat iedere vrouw recht heeft om dit mee te maken en zou me eitjes dus liever afgeven dan weggooien
     
  14. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik vind het een mooi idee. adopteren wordt alleen maar moeizamer (wij zijn bezig en weten al dat we op een gezond kind als snel 8 jaar mogen wachten) en dit is in mijn ogen hetzelfde. de strenge screenings vind ik zelf belachelijk. dat is zelfs de reden waarom het bij ons zolang moet duren. de screenings gaan namelijk ook over inkomen, opleiding, geloof, huwelijk etc.
    en wie wordt er gescreend als ze op de natuurlijke wijze zwanger wordt? ik heb die niet gehad ;) ik vind het een mooie aanpassing op het adoptie idee
     
  15. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Over dat screeningsbeleid ben ik het ook niet eens. Ik ken via mijn werk ouders die geadopteerd hebben. Nou die hadden beter geen kinderen kunnen adopteren.
     
  16. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik dacht altijd dat ze daar heel streng in waren. Is dat dan niet zo?
     
  17. Lintje

    Lintje VIP lid

    9 okt 2006
    6.217
    1.423
    113
    Nederland
    Dat is toch niet anders dan zaaddonatie?

    Tja... veranderingen.. verdiepingen.. wetenschappelijkheden. Het gevoel geen controle meer te hebben spreekt mensen niet aan..
     
  18. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Geen idee! Ik heb de indruk dat ze inderdaad kijken of je gehuwd bent en of je je financieen goed op orde hebt. Maar dat wil dan niet zeggen dat je goede ouders bent. Ik vind die eisen belachelijk. (nou ja, financien kan ik me nog iets bij voorstellen, maar of je getrouwd bent of niet. Dat vind ik een stomme eis).
     
  19. sim

    sim Niet meer actief

    ik vind dit wel een mooi idee, het kan dan toch iemands droom verwezelijken en zo'n kindje krijgt dan ook nog de kans ter wereld te komen..
     
  20. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    bij ons moest in ieder geval één van beiden minimaal een hbo studie afgerond hebben, werd er een minimum inkomen geeist, minimaal 5 jaar getrouwd en gelovig met een verklaring van de kerkvader. en dan nog wat kleine dingen ;)
     

Deel Deze Pagina