Luisteren naar "nee"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bobbelientje, 30 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bobbelientje

    bobbelientje Actief lid

    2 nov 2006
    320
    0
    0
    Noord-Holland
    Misschien een beetje een rare vraag, maar bij Chenoa komt "nee" helemaal niet aan. Ze lacht erbij en gaat gewoon door met waar ze mee bezig is.. Vanaf wanneer beginnen baby's een beetje naar "nee" te luisteren?
     
  2. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn dochter is nu 16 maanden en die luisterd nog niet naar nee :D haha! ach het hoort erbij Yildiz lacht mij ook geregeld uit en gaat lekker verder met wat ze aan het doen was.
    Ik heb geen idee wanneer die fase over is maar ik hoop snel ;)
     
  3. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Ik probeer juist zo min mogelijk NEE te zeggen. Maar het zoeken naar een ander woord blijft moeilijk. Als Glenn bv ergens aankomt waar hij niet aan mág komen: Dat is van mama (papa), en dit (speeltje van Glenn) is van Glenn.
    Wil voorkomen dat ie niet denkt dat alles NEE is en tóch weet waar ie wél en niet aan mag komen.
     
  4. danili

    danili Bekend lid

    22 mei 2006
    808
    0
    0
    zitten ze in de nee-fase?
    meestal tussen de 18 maanden en 2 jaar, maar volgens mij als ze zo jong zijn begrijpen ze dat nog niet.
     
  5. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Ik weet ook wel dat Glenn het nog niet snappen zal. Maar zo kunnen wij er ook aan wennen om niet elke keer NEE te zeggen. En hem nu al corrigeren met dingen vind ik niet verkeerd. Ik heb het idee dat áls ik het dan snapt, eerder weet wat van hem is en wat van papa en mama.
     
  6. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Nou ze snappen het echt wel hoor! Yildiz weet best wat wel en niet mag maar ze daagt gewoon uit.
    Ze kijkt me eerst een voordat ze iets doet en dan snel even de kaarsen van tafel vegen :D
    Ik denk dat die kleintjes eerder dingen door hebben dan wij denken ;)
     
  7. mamabee

    mamabee Actief lid

    12 mrt 2007
    147
    0
    0
    wieringerwerf
    Sam reageert nu al wel op NEE. Komt vooral ook omdat je het op een toon zegt die heel anders klinkt waarschijnlijk. Maar het werkt wel.
    Bij Bas hebben we vooral de nadruk gelegd op HEET. Vonden we belangrijker. Bij nee hebben ze soms gewoon zin om je uit te dagen en dat is met hete dingen op tafel best onpraktisch. We hebben hem geleerd wat heet was door zijn vingertjes in warme (niet te heet he) koffie/thee te dopen tot je voelt dat hij ze weg trekt en dan zeggen HEET. Of tegen de beker. Het moet zo warm zijn dat het wel vervelend is maar hij mag er natuurlijk niks aan overhouden. Omdat ze dan de link leggen met 'pijn' blijft HEET veel beter hangen. Je moet het wel regelmatig herhalen
     
  8. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    Echt begrijpen wat NEE betekent en dat dat consequenties kan hebben, gebeurt volgens mij pas rond de leeftijd van 2 / 2,5 jaar. Wat overigens niet wil zeggen dat ze nu al niet weten dat iets niet mag, maar het probleem zit 'm in het feit dat ze het gewoon ook niet kunnen onthouden nog (ik druk me een beetje krom uit, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)
     
  9. linda81

    linda81 Fanatiek lid

    7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Toen Shanna 6 maanden was kon ze al kruipen.
    Ze begon toen naar de video te gaan en eraan te zitten.
    Ik heb toen 2-3 keer nee gezegt en een tik op haar handje gedaan.
    Vanaf toen snapte ze al precies wat nee betekent.
    Dat betekent niet dat ze het daarna niet meer geprobeert heeft,maar je kunt er niet vroeg genoeg mee beginen.
    Nog zoiets,van die mensen die alles maar aan de kant schuiven...
    Nergens voor nodig als je concequent bent.
    Ieder kind is anders maar nee is nee!
    Succes,groetjes Linda
     
  10. senseemillia

    senseemillia VIP lid

    20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Jaime heeft wel door dat als ik nee zeg, iets niet mag..eigenlijk. Ik denk dat ze het met name doorheeft doordat het NEE zeggen altijd met een bepaalde toon in je stem gebeurd.

    Desalniettemin trekt ze zich er weinig van aan hoor. Ze stopt even het hetgeen niet mag, kijkt mij aan, om vervolgens weer dat te doen wat ze wilde doen.
     
  11. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Nick heeft van de week een keer op wat zeer geinteresseerd naar het stopcontact gekeken en gegrepen. Elke keer dat hij dat deed zeiden wij NEE op hardere toon. Hij begint dan wel te huilen, maar inmiddels kijkt hij nog naar het stopcontact maar gaat zijn handje niet meer ernaar toe. Met dingen die wij verder niet zo belangrijk vinden, zeggen we wel nee, maar dan op andere toon en halen hem gewoon weg. (overigens zit in het stopcontact wel een kinderbeveiliger) maar dit is iets wat hij moet leren, al is hij dus pas krap 7 maanden.....volgens mij is nog niet het woord, maar wel de toon afdoende.
     
  12. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wat ingewikkeld!
    Wat is er mis met het ouderwetse 'NEE!'?

    Ben zomaar nieuwsgierig..
     
  13. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Er is bewezen dat als kinderen vaak NEE horen, dit voor hun zelfvertrouwen niet goed is.
    NEE, niet aankomen.
    NEE, niet doen.
    NEE, pas op.

    Hoe vind je het zelf als je op alles NEE krijgt te horen? Het was ook bij EHBO op RTL4.
    Wat is er mis met: Dit is van mama, dát (speeltje) is van jou.

    (ik zal hier ook wel weer op 'aangevallen' worden ;) )
     
  14. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    @Lina: waarom zou je hierop aangevallen worden? Ieder z'n eigen mening en ideeen toch?

    Ik was ook wel heel nieuwsgierig naar de reden dat jij niet teveel NEE wil zeggen. Ik snap nu wel wat erachter zit, maar het lijkt mij voor een kind duidelijker als je gewoon NEE zegt. Kort woordje en het kan maar op 1 manier uitgelegd worden. Jouw zinnetjes kunnen iedere keer net weer wat anders zijn. Begrijpt een kind het dan nog? Werd dit bij EHBO ook bij baby's gebruikt of waren die kinderen al wat groter? Dan kan ik het me namelijk wel heel goed voorstellen.

    Hugo kruipt sinds zijn verjaardag en we moeten hem nu dus steeds in de gaten houden. Ik zeg wel NEE, maar niet met de verwachting dat hij het dan nooit meer doet. Het is volgens mij een proces. Ik zeg NEE en dan haal ik hem weg bij wat hij doet (de kattenbakjes zijn erg populair). Hij draait zicht om en kruipt er weer heen. Weer NEE en weghalen. Consequent blijven, dan zal hij het vanzelf een keer leren denk ik.... Maar goed, ik ben ook geen deskundige. Het blijft uitproberen :D
     
  15. Lina

    Lina Fanatiek lid

    23 aug 2005
    1.089
    0
    0
    Nala, ik heb het er nét met Glenn zijn fysiotherapeut overgehad, en zij heeft me net het één en ander uitgelegt. Het is idd bij baby's, kleine kinder beter om NEE te zeggen en als de kinderen begrijpen wat je zegt, dán pas 'tekst en uitleg' te geven.
    Ik ga dus proberen op een toon die goed overkomt NEE te zeggen. Ze heeft wél gezegt dat het woordje NEE niet boos mag klinken. Gewoon een NEE zónder emoties. (hihihi, mag ik wel ff gaan oefenen)

    Nog even een vraagje Nala:
    Heeft Hugo eerst nog wel getijgerd of is ie gelijk gaan kruipen?
     
  16. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen

    Lekker makkelijk om te zeggen.
    Ik ben zeker consequent maar ik heb nu eenmaal een zeer ondeugende dochter.
    Een tik op de vingers doe ik zelden omdat IK vindt dat slaan niet hoort.
    Straffen door in de hoek te zetten vindt ik een veel betere methode dan een tik geven ( mijn mening)
    Iedereen doet het op zijn eigen manier, en ik zet dus wel dingen aan de kant als ik niet wil dat ze breken omdat ik weet dat Yildiz er toch aan komt.
    En ik heb meer rust als ik weet dat het veilig weg staat ;)
     
  17. Nala

    Nala Fanatiek lid

    29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    @Lina: Hugo heeft wel achteruit getijgerd, maar nooit vooruit. Dus toen kwam hij nog niet op de plekken waar hij wilde komen.

    Overigens vind ik het geven van tekst en uitleg op latere leeftijd wel belangrijk, maar niet altijd hoor. Sommige dingen mogen gewoon niet omdat ze niet mogen. Als het maar altijd hetzelfde is en niet de ene keer wel aan de keukenkastjes zitten en de andere keer weer niet. Nou ja, het blijft lastig. We proberen er maar het beste van te maken :D
     
  18. chacha

    chacha Fanatiek lid

    20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Ik ken een kindje die juist op Nee reageerde door het nog een keer te doen...lekker uitdagen. Ouders gebruiken het woord STOP wanneer er echt gevaar dreigt.

    Overigens Lynn luistert ook niet naar nee...ze kijkt me aan en doet het gerust nog een keer.

    En ik schuif niet alles aan de kant in mijn kamer, ze moet ook leren dat bepaalde dingen niet mogen. Maar bepaalde dingen heb ik wel uit haar zicht gezet.

    Slaan of een tik over de vingers is voor mij geen optie. Ik voel me daar niet goed bij en vraag me af of een kind hier iets mee kan. Ik wil niet dat Lynn mij een tik geeft, dus ik geef haar het goede voorbeeld door ook geen tik uit te delen.
     
  19. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Zoals ik al schreef, het was slechts nieuwsgierigheid.... :rolleyes:

    Ik denk dat er met 'nee' zeggen niks mis is, zolang je je kind ook maar vaak genoeg positief benadert. Dan juist lijkt het 'nee' me erg duidelijk.
    Of ze dan luisteren is natuurlijk vraag 2... :D
     
  20. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik was laatst op het KDV van mijn zoontje en daar wilde een kind dat in de kinderstoel zat omhoog komen. Gevaarlijk dus.
    De leidster riep de naam van het kind en zei: nee ......., goed gaan zitten. Kom op.
    En dat kindje luisterde daar perfect naar.

    Ik was verbaasd dat dat kindje (ongeveer een jaar oud) dat al begreep en vroeg daarnaar.

    De leidster zei dat ze dat op die leeftijd al prima begrijpen.

    Ik ben daarna thuis ook begonnen met consequent aan te geven wat er niet mag. En inderdaad...hij leerde dat heel snel aan.

    Rond een jaar kan een kindje dus al goed begrijpen wat wel en niet mag (tot een bepaalde hoogte uiteraard). En volgens mij maakt het niet zo veel uit welk woordje je daarvoor gebruikt, zolang je maar consequent bent en blijft.
     

Deel Deze Pagina