Afbouwen kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Setteke, 21 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Ik wil graag stoppen met de borstvoeding. Ik kolf de voeding af en geef het in een flesje omdat mijn tepels te gevoelig zijn om mijn dochtertje aan de borst te hebben. Nu is het zo dat ik kolf met de Medela Symphony kolf en ik kolf 1 borst per keer. Mijn dochtertje krijgt gemiddeld 6 voedingen per dag van ongeveer 120 cc. Ze is nu 12 dagen oud.

    Sinds een paar dagen loopt de productie van mijn rechterborst behoorlijk terug, ik haal er nu per kolfbeurt ongeveer 50 tot 70 cc uit. Uit mijn linkerborst haal ik wel elke keer ongeveer 120 cc.

    Mijn vraag is nu, hoe bouw ik dit kolven af totdat uiteindelijk mijn productie stopt? Ik heb al twee keer tegen een borstontsteking aangezeten en wil dit graag voorkomen.

    Alvast bedankt voor jullie antwoord!

    Groetjes Setteke
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi setteke, hoe is het nu met je?

    je kunt steeds minder kolven, of een voeding per keer minderen. dat laatse heeft de voorkeur. dan laat je de voeding waar je het minste melk kolft vervallen. je kolft enkel de spanning er nog af in een lage stand.

    wanneer je lichaam snapt dat je die keer niet meer afkolft en je hebt er geen last van (dus geen harde plekken, geen rode plekken) kun je de volgende kolfbeurt laten vallen. bij voorkeur laat je dan een kolfbeurt ertussen nog intact, zodat het een beetje gespreid wordt. (dus kolven, weglaten, kolven, weglaten)

    ter ondersteuning kun je saliethee drinken, neem 1 a 2 kopjes verspreid over de ochtend en middag. dit remt je productie misschien wat sneller.

    succes verder,
    heidi margit
     
  3. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Hallo Heidi,

    Het afbouwen gaat inmiddels heel vlot. Ik kolf nu nog 1 keer per dag en er komt dan nog amper 40 cc uit beide borsten. Ik denk dat ik met de rechterborst wel kan stoppen met kolven, aangezien deze soepel is en bijna geen melk meer produceert. De linker is aan de zijkant een beetje rood. Daar zaten eerst wat harde plekken, maar die zijn nu weg. Ik heb er verder geen last van. Moet ik deze voorlopig nog even kolven? Hij is wel soepel en ontspannen en ik heb dus geen pijn.

    Bedankt voor je antwoord in elk geval!
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    wat mij betreft kun je die kant ook laten, maar je mag het natuurlijk nog een week doen! antistoffen zitten er nog altijd in!

    succes, geniet van je kindje!
    heidi margit
     

Deel Deze Pagina