aflopend 0 uren contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door wol123, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wol123

    wol123 Nieuw lid

    23 jan 2018
    2
    0
    1
    Ik heb 2 banen , beide een 0 uren contract.

    Een contract is een 3 maanden contract. Ik zou hier rond de 16 uur per week gaan werken echter is dit nu eerder 32 uur. Ik heb sinds kort gemeld dat ik zwanger ben en nu ook te horen gekregen dat ik niet echt bij de groep pas en mijn contract niet verlengt wordt.

    De andere baan loopt gewoon door tot na de uitgerekende datum en hier heb ik dus recht op wazo?. Echter heb ik hier maar 8 uur per week kunnen werken door de drukke bezetting van de andere baan.

    Heb ik nu maar recht op een klein bedrag wazo op basis van de 8uur per week?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste wol123,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Je geeft aan dat je twee 0-uren contracten hebt waarvan het ene contract niet wordt verlengd. Je vraagt je af hoe het zit met je recht op een Zwangerschaps-uitkering.

    Voor de baan waarvan het contract doorloopt heb je recht op een WAZO-uitkering. Jouw werkgever kan dit voor je aanvragen. Kan of wil de werkgever dit niet doen, dan kun je ook zelf de aanvraag doen. De hoogte van deze WAZO-uitkering is 100% van jouw dagloon bij deze werkgever. We kijken hierbij naar de periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan je verlof.

    Actuele informatie over de berekening van de hoogte van de zwangerschaps-uitkering vind je hier.

    Voor de baan waarvan het contract wordt beëindigd, zou je mogelijk recht hebben op een WW-uitkering.
    Indien je een WW-uitkering krijgt, dan kan je vanuit de WW de WAZO aanvragen. Dit doe je door middel van een ziekmelding op MijnUWV.

    Heb je geen recht op een WW uitkering? Dan kan je mogelijk nog recht hebben op een WAZO-uitkering. Dit is het geval als jouw vermoedelijke bevallingsdatum ligt binnen 10 weken na einde verzekering. Bij jou is dit binnen 10 weken na einde contract. Je vraagt dan zelf de WAZO uitkering aan. Je kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met onze klantenservice.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcareteam
     
  3. wol123

    wol123 Nieuw lid

    23 jan 2018
    2
    0
    1
    Beste Yvonne,
    Bedankt voor u antwoord.
    Het valt net een aantal dagen buiten de 10 weken dus dan lijk ik buiten de boot te vallen.

    Het is erg vervelend dat er niet gekeken wordt naar de algemene verdiensten over een periode maar per baan. Ik verwacht met deze buik helaas ook niet een nieuwe werkgever te vinden op korte termijn.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Dat zou inderdaad jammer zijn. Ik hoop voor je dat je toch een andere baan vindt.

    Sterkte
    Yvonne
     

Deel Deze Pagina