Afmeting laken/deken

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Sjanienu1, 8 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjanienu1

    Sjanienu1 VIP lid

    6 sep 2008
    6.495
    0
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Hoi dames!

    Even een vraagje betreft de afmeting van de lakentjes en dekentjes.
    Klopt het dat de maat 80-110 cm voor een wiegje is en 100-150 voor een ledikantje? Of kan je 80-110 ook voor een ledikantje gebruiken? Heb ze namelijk allebei. Dit geldt voor zowel het lakentje als het dekentje.
    En maakt het nog uit of je een fleece-dekentje gebruikt of een katoenen? Hoeveel lakentjes, dekentjes en hoeslakentjes hebben jullie? Heb wel wat in huis maar er moet nog meer bij.
     
  2. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Je hebt het helemaal goed wat betreft de maten van de dekentjes. Het wiegdekentje kun je ook gebruiken voor in het ledikant omdat je het bedje laag opgemaakt gaat worden en dan hoef je niet zoveel onder het matras te proppen. Qua materiaal altijd 100% katoen gebruiken. Katoen ademd en neemt vocht op. Maar in babywinkels zal dat het enige zijn wat ze verkopen, want iets anders mogen we niet verkopen. :)
     
  3. Sjanienu1

    Sjanienu1 VIP lid

    6 sep 2008
    6.495
    0
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
  4. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ja dat is een goede. Jollein gebruikt 100% katoen. Let er op bij Jollein dat als je hem wast je de deken eerst in een emmer met koud water zet. een nachtje laten vol zuigen en dan pas wassen.
     
  5. Sjanienu1

    Sjanienu1 VIP lid

    6 sep 2008
    6.495
    0
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Oke, deze heb ik dus.
    Oh goed dat je het zegt, had hem anders zo de wasmachine ingedaan. Waarom is dat eigenlijk?
     
  6. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Dan blijft de deken mooier en krijg je niet zo snel van die lelijke rulletjes op de deken.
     
  7. Assi

    Assi Fanatiek lid

    2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    De ledikant die ik wil kopen heeft de matras afmeting 60x120 cm.

    Welke afmeting moet mijn ledikantdeken dan zijn? En moet het per se een ledikantdeken zijn of is een babydeken ook goed?
     
  8. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Een deken voor een ledikant heeft meestal de maat 100x150. Deze maat kun je gebruiken met een lakentje of je kunt hem in een overtrekje doen. Doordat je het bedje kort opmaakt kun je de deken ook dubbel vouwen of een wiegdeken gebruiken dan hoef je het restant van de deken er niet zo ver onder te proppen. Het is maar net wat je zelf het fijnste vindt.
     
  9. Assi

    Assi Fanatiek lid

    2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Oke, dank je wel!
    Fijn dat het niet zo straks volgens de regels hoeft.
    Ik heb al een wiegdeken, een mooie witte gehaakte, lekker voor de zomer straks.

    Maar zal ook nog een ledikantdeken halen.

    Met mijn slimme koppie heb ik twee maanden terug een dikke baby dekbed van de Hema gehaald.... Veel te dik natuurlijk voor een baby.
    Wist ik veel :)
     
  10. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Als dat dekbedje aanvoelt als katoen (beetje badstof achtig) dan is dat ook een katoenen deken, alleen opgebouwd uit meerdere laagjes katoen. Dus dan kun je die ook nog gebruiken misschien straks voor in de winter. Maar als hij van dons of polyether is dan zou ik hem terug brengen.

    Meestal kijkt de kraamhulp je bedje altijd na en vind ze het niet goed dan dekt zij hem goed op.
     
  11. YellowButterfly

    YellowButterfly Niet meer actief

    Ik heb lakentjes van 120 bij 150 voor het ledikant, 2 nu en 1 deken. Ze zeggen dat je 2 dekens moet hebben maar volgens mij kan deze makkelijk dubbel als het te koud is. Kijk nog wel even :) Verder heb ik nu 2 hoeslakens en 2 moltons, lijkt me voldoende!
     
  12. Annemarie76

    Annemarie76 Fanatiek lid

    25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik ga 3 stlletjes halen.. zeg maar.. 3 lakens, hoeslakens, moltons en van die zeiltjes.. wel 2 dekentjes..

    In t begin waarschijnlijk de oude wiegedekentjes die mn moeder nog had.. die passen wel over de onderste helft van t bedje.. De ledikantdeken heeft een borduursel dat dan niet tot zn recht komt ( hahahaha)
    via marktplaats ook nog een wiegedeken gekocht.. past straks ook handig.. ook voor bij de reiswieg, die we eerst op de eigen kamer zetten..

    Net wat anderen ook zeggen.. alle beddegoed van katoen.. geen fleece(dat is synthetisch)
     
  13. Sjanienu1

    Sjanienu1 VIP lid

    6 sep 2008
    6.495
    0
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ons matras is ook 60x120 cm. Volgens mij is dat ook standaard.
    Dus eigenlijk kun je ook gewoon lakentjes en dekentjes van 80x100 cm gebruiken, omdat je het toch half opmaakt en omvouwd. Scheelt alweer qua prijs.
     
  14. Assi

    Assi Fanatiek lid

    2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Het is echt zo een dekbed waar ook volwassenen in slapen (maar dan groter formaat). Dus gevuld met dons.. Een echt dekbed, maar dan in het klein.
    Mijn moeder zei al: stop die maar in de kast, die gebruik je niet voor baby's.
     
  15. jewe

    jewe VIP lid

    16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Idd die kun je niet gebruiken nee. Kun je hem niet terug brengen waar je hem gekocht hebt? Een dekbed word pas geadviseerd vanaf 2 a 2 1/2 jaar.
     
  16. Annemarie76

    Annemarie76 Fanatiek lid

    25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik denk niet dat een dekbedje, dat 2 maanden geleden gekocht is weer terug genomen word door de winkel..
    Wel raar dat t bij babyspul ligt.. maar de grens tussen baby en peuter/kleuter spul is soms wat vaag..
     

Deel Deze Pagina