Afnemende menstruatie

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkie97, 19 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Beetje gek onderwerp in de lounge voor mijn gevoel, maar aangezien wij geen kinderwens meer hebben en mijn laatste zwangerschap ook al bijna 4 jaar geleden is, past mijn vraag ook eigenlijk niet in een van de andere subfora.

    Maar het punt is, mijn menstruatie wordt de laatste maanden steeds minder, dwz steeds minder bloedverlies en het is al zelfs twee keer voorgekomen dat ik de gehele stopweek (ik slik dus de pil) totaal geen bloedverlies heb.
    De afgelopen jaren was mijn menstruatie al minder heftig dan vroeger. Maar toch altijd een dag of 3 redelijk bloedverlies en ook helder rood. Beide kerel dat ik stopte mede pil om zwanger te kunnen worden werd mijn menstruatie veel heftiger.
    In januari heb ik de pil 3 weken doorgeslikt ivm een vakantie. Dat ging prima, tussendoor 1x een heel klein beetje bloed. De eerste stopweek daarna was mijn menstruatie vrij heftig, net al moest die overgeslagen keer ingehaald wordt. Daarna weer gewoon de pil geslikt zoals normaal. De eerste keer daarna geen bloedverlies tijdens de stopweek. De keer daarna weer wel zeker een dag of 3. De keer daarna alleen een dag of 2 wat roodbruine afscheiding en nu afgelopen week weer een stopweek en helemaal niks....
    wel wat klachten als hoofdpijn, buikpijn, vaker moeten plassen.

    Moet ik mij ergens zorgen over maken? Kan dit met de overgang te maken hebben? Ik ben 37.
    Ik moet binnenkort toch eigenlijk naar de huisarts voor een uitstrijkje dus kan dit bespreken maar hoop eigenlijk op een stukje herkenning en dat het normaal is op mijn leeftijd.
     
  2. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.127
    15.190
    113
    Heb je een zwangerschap uitgesloten?
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Ohja dat had ik erbij moeten zetten... ik weet vrijwel zeker dat een zwangerschap is uitgesloten
     
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier 42 en heb hetzelfde. Vroeger veel bloedverlies, maar dat was de laatste jaren behoorlijk afgeslankt. Na de geboorte van de jongste ben ik een paar keer weer heel stevig ingesteld geweest en nu is het echt weer minimaal. Deze maand slechts 3 dagen en dan ook heel weinig. Ik vroeg me idd net als jij af of dit een teken is dat vruchtbaarheid echt minder wordt.
     
  5. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.127
    15.190
    113
    Dan zou ik denken aan (beginnende) overgang. Maar zover ben ik (hopelijk) nog lang niet
     
  6. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Ik heb vanaf 13 jaar pil geslikt tot aan mijn 28. Zeker laatste 5 jaar met de pil geen menstruatie ondanks netjes stopweek . Eigenlijk vanaf de geboorte jongste is dat probleem begonnen. Kon zijn overgang maar kun je pas meten als je 3 mnd met de pil stopt. Ga dat risico niet lopen dat ik zwanger wordt Zonder pil dus tijdens proberen zwanger worden had in altijd cycles van 31 tot 65 dg en max 3/4 dg zeer ligt bloed verlies.

    Nu heb ik een spiraal en had eerste maand doorbraak bloedingen maar nu weer geen menstratie gehad meer. Dec 2019 moet spiraal er uit en laat ik me helpen. Ben benieuwt zonder hormonen of nog op gang komt

    Vroege overgang is niet ongewoon in onze familie. Jongste was 28. Wellicht te maken met feit dat we des kleinkinderen zijn
     
  7. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Hoi,

    Ik ben 32 en heb de pil geslikt van 21 tot 24 jaar, toen kwam de eerste, van 25 tot 27 jaar, toen kwam op mijn 29e de tweede. Nu slik ik m weer bijna 2.5 jaar. Voor de eerste zwangerschap vaak wel 6 dagen dat ik echt wel op tijd moest verschonen. Na geboorte van de eerste werd het al een stuk minder en nu is het maar een dag of 4; 3 dagen heel licht (nog niet eens 1 maandverbandje per dag nodig, verwissel alleen ivm hygiëne maar zou praktisch gezien niet nodig zijn) en dan 1 dag iets heftiger met helderrood bloed maar toch ook niet veel.
    Ik slik de pil 6 of 9 weken en dan een stopweek. Heb tegenwoordig hoofdpijn tijdens de stopweek en soms zweet ik ineens terwijl ik normaal zelfs in de sportschool amper zweet.

    Overgang? Geen idee... Het heeft wel meer dan een jaar geduurd voordat ik zwanger werd bij de tweede, de eerste duurde ook ruim 8 maanden. HA noemde dat al verminderd vruchtbaar en waarschijnlijk had ik toen ook al niet elke cyclus een eisprong...
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik ben bijna 40 en ik heb gemerkt dat ik nog maar echt 3 dagen bloed en daarna 1 dag een beetje vloei. Vroeger was dat 5 dagen bloeden en 2 dagen vloeien.

    Verandert dus echt. Maar ik ben zonder pil of enige andere conceptie. Dus echte menstruatie.

    Maar als je aan de pil bent heb je geen echte menstruatie. Ik heb volgens mij eens gelezen dat je helemaal kunt stoppen met bloeden als je de pil gebruikt.
     
  9. Novastar

    Novastar Fanatiek lid

    9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik heb dit een aantal jaar geleden gehad. Ik was toen al een jaar of tien aan de pil en ineens kreeg ik geen bloeding in de stopweek. Ik was toen 26 of 27. Ik was altijd al licht ongesteld maar helemaal niet was nog niet voorgekomen. Een zwangerschapstest was negatief. Van de huisarts moest ik toen een half jaar stoppen met de pil om te zien of mijn lichaam mijn cyclus zelf weer over zou nemen. Dat gebeurde wel maar sindsdien is het altijd een beetje “geklooi” geweest met anticonceptie en menstruatie. Zonder ac werd ik keurig op tijd ongesteld maar met de pil (heb ook nog een paar maanden de nuvaring gebruikt) werd ik nauwelijks ongesteld of pas heel laat in de stopweek. Vanaf toen was het eigenlijk altijd wat. Op een gegeven moment gingen we het traject in om zwanger te worden en is het op de achtergrond geraakt maar ik ga nog eens heel goed nadenken of ik nog wel aan een pil wil. Met de overgang had het in ieder geval niks te maken.
     
  10. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Hier precies hetzelfde, alleen ben ik 44 en heb ik dit sinds de geboorte van de jongste ruim 6 jaar geleden. Ik ben nog regelmatig ongesteld en heb geen overgangsklachten.
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook; ik slik geen pil en ben nog maar 32. Het is eigenlijk zo sinds de geboorte van de jongste; eerst dacht ik dat het van de bv kwam maar daar zijn we al een jaar vanaf.
    Het is niet dat het weg is, maar vergeleken met eerder is het echt een stuk minder en ook maar 1 dag waarop het ook helder rood is. Voor de rest alleen wat oud bloed.
     
  12. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Bij mij neemt de menstruatie ook af. Omdat vroege overgang in de fam zit hier mocht ik prikken op AMH, die uitslag wacht ik nu af.

    De fertiliteitsarts zei wel dat het afnemen van menstruatie geen voorteken hoeft te zijn. Eigenlijk weet je het pas zeker na onderzoek. Dus ga vooral even langs je huisarts als je je zorgen maakt!
     
  13. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ik ben 32 en ben al sinds mijn 20e onregelmatig en weinig ongesteld. Soms zat er 4 of 5 maanden tussen. Ik gebruik geen anticonceptie, ben 3 keer direct zwanger geworden en heb totaal geen overgangsklachten.

    Mijn moeder heeft hetzelfde en zij is op haar 53e gestopt met menstrueren.
     
  14. Treez

    Treez Niet meer actief

    Sinds een paar maanden dezelfde klacht. Ik ben 36 jaar, maar mijn moeder raakte op deze leeftijd al in de overgang. Ik zie wel hoe het loopt.
     
  15. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ben je weleens naar de arts geweest?
     
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Ja meerdere keren. Er is niets abnormaals te constateren. Uitstrijkjes zijn ook altijd goed.
     
  17. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    En is je AMH getest? Of je cyclus gevolgd?
     
  18. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.958
    6.076
    113
    Happyland
    Je kunt ook zelf een pre menopauzetest doen.
    Hier sinds een paar maanden ook een gekke cyclus. Ben nooit heftig ongesteld geweest (gelukkig) , hooguit als het echt doorzette een ochtendje zeurende buikpijn . Sinds de bevalling heb ik zelfs helemaal geen pijn meer.
    Maar merk nu wel echt verandering. Een menstruatie die gewoon niet heeft doorgezet. Vervolgens na 2,5 week alweer ongesteld. Op de gekste momenten in mn cyclus vruchtbare afscheiding. Nu opeens al een paar dagen ' s avonds al de bh uitgaat pijnlijke borsten. Heb dat normaliter nooit. En eigenlijk geen idee wanneer ik ongesteld moet worden, moet die cyclus maar eens gaan bijhouden, kan er geen pijl op trekken momenteel.
    Maar goed, ik ben nu 42 en kreeg in 2010 al te horen dat de artsen zich zorgen maakten over mijn eicelvoorraad. En heb niet voor niet ECD gedaan, eicellen bleken zwaar verouderd. Plus mijn moeder was begin 40 toen ze de overgang inging. Dus zal geen verrassing zijn als het hier ook bezig is. In 2015 zo'n zelftest gedaan en was toen gelukkig nog negatief. Gelukkig nog geen opvliegers!!!
     
  19. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Hier totaal geen voorstander van zelftests. Ze kunnen nooit alles meten wat er bij komt kijken. Ze kunnen voor jou positief zijn maar er kan iets anders gaande zijn wat die test niet oppikt. Kijk daar alsjeblieft mee uit!
     
  20. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Tijdens je stopweek ben je niet ongesteld. Dan heb je een onttrekkingsbloeding.
    Een bloeding die geen functie heeft en die je dus ook prima over mag slaan.

    Een stopweek houden is eigenlijk niet nodig. Dit is er om je toch een gevoel van menstruatie te geven. Maar dat is het dus absoluut niet.

    Hoe lang is je stopweek? Houd je wel echt de 7 dgn aan?
     

Deel Deze Pagina