Afplatting.. wat te doen qua slaap..

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Skippy87, 13 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skippy87

    Skippy87 Actief lid

    22 mrt 2013
    438
    1
    0
    De titel zegt het eigenlijk al..
    Onze dochter van 7 weken begint af te platten.. ondanks dat we in de gaten hielden dat ze haar hoofdje draait.
    Ze heeft dan ook een afplatting in het midden.. precies zoals haar broer had 3 jaar terug..
    Bij mijn zoon was de afplatting heel snel toegenomen, en is dit nu nog duidelijk zichtbaar. Wij zijn hem destijds overdag onder toezicht in een zijligkussen neer gaan leggen en later zelfs op zijn buik. (Op advies van de fysio)
    Ik neem het mezelf nogsteeds kwalijk dat we er niet op tijd bij waren.. binnen een week (ik ben die week geopereerd aan een blinde darm en heb er minder op gelet) is het heel erg geworden bij hem..
    En nu zie ik het ontstaan bij mijn meisje.. en ik wil er alle aan doen om te voorkomen dat het zo wordt als bij mijn zoon.
    Alleen hoe?
    Want mijn zoon hield van slapen op zijn buik, en sliep slecht op zijn rug.. mijn dochter slaapt echter prima op haar rug.. en ik wil dit ook niet verstoren..
    Op haar buik slapen doet ze niet tot dusver.. ze wordt woest als ik haar alleen maar zo neerleg..
    Iemand hier ideeen?
     
  2. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn oudste dochter had als baby ook een afplattingen wij hebben toen vanaf een maand of 2 consequent bij alle slaapjes het zijligkussen gebruikt. Je hebt dan zelf controle over hoe ze ligt en de meeste kasn om de vorm te beinvloeden. We zijn pas gestopt toen ze zo goed kon rollen en zo beweeglijk was dat het eigenlijk geen zin meer had. We hadden overigens zo'n delta kussen.
     
  3. Annai

    Annai Lid

    24 jan 2017
    45
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Onze zoon had ook een flinke afplatting, de fysio kwam met haar meting tot de conclusie dat een redressiehelm misschien wel wenselijk zou zijn. Ik heb daar erg veel verdriet van gehad en ervoor gekomen om met hem naar de osteopaat om zijn voorkeurshouding er uit te krijgen. Na een paar behandelingen al zichtbaar resultaat. En geen helmpje meer nodig. Mijn advies, ga zo snel mogelijk naar een osteopaat om de oorzaak aan te pakken waarom je kindje steeds op een kant ligt en het hoofdje niet alle kanten op draait. Een zijliggingskussen mag tegenwoordig niet meer, maar die heb ik heel kort gebruikt. Toen mijn zoon zelf van buik op rug kon draaien, heb ik hem op zijn buik laten slapen.
     
  4. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Zijligkussen mag overdag wel onder toezicht gebruikt worden, maar 's nachts wanneer iedereen ligt te slapen niet wegens verstikkingsgevaar. Mijn kinderfysio destijds van Finley (die een ernstige afplatting had aan een kant van zijn hoofdje vanwege een voorkeursligging) vertelde mij dit. Het zijligkussen kreeg ik te leen van hen en ze wilden absoluut niet dat ik hem er 's nachts in liet slapen.
     
  5. nijna

    nijna Fanatiek lid

    25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Dit zij de fysio ook bij ons. En dat ze zo weinig mogelijk moest liggen. Wij hebben dochter daarom veel in de draagzak gedragen. Dan is er ook geen druk op het hoofdje. Probeer als dat kan ook zo weinig mogelijk de maxicosi te gebruiken. En wij gebruikten onderweg een zijlig kussen in de kinderwagenbak (En dan bleven we goed opletten). Misschien lukt het om haar als ze overdag diep slaapt op haar buik te draaien.

    Hoop dat het snel beter gaat.
     

Deel Deze Pagina