Afwijkende hoofdomtrek baby 6 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoxannaG, 28 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Hallo dames!
    Gisteren met mijn dochter van zes maanden op het consultatiebureau geweest. Haar hoofdomtrek is 41,1 cm. Haar lengte en gewicht zitten precies op het gemiddelde.
    Op het grafiekje van de hoofdomtrek was te zien dat haar lijn al bijna de -2 lijn kruist. De jeugdarts zei dat we over twee maanden weer gaan meten en dat wanneer de groei nog meer is achter gebleven we een doorverwijzing krijgen. Ik vroeg waar een te klein hoofdje op zou kunnen wijzen en zij antwoordde dat dit te maken zou kunnen hebben met vroegtijdig gesloten schedelnaden. Ze voelde ook 'verhevenheid' en ik kan het zelf ook voelen; op het koppie van mijn dochter voel ik van voorhoofd naar achterhoofd een soort bolling.
    In eerste instantie bleef ik vrij nuchter met een houding van: we zien wel. Maar vandaag denk ik er constant aan als ik naar mijn kleine meisje kijk.
    Eerst dacht de assistente nog dat ze fout had gemeten, maar bij de tweede keer meteen kreeg ze precies hetzelfde resultaat. Ze bleef volhouden dat ze vast een foutje had gemaakt want dit had ze nog nooit gezien.

    Heeft 1 van jullie dit wel eens meegemaakt en dat er niets aan de hand was? Of juist mensen die ervaring hebben met vroegtijdig gesloten schedelnaden?
     
  2. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Geen ervaring maar ik vraag mij wel af waarom er zo lang gewacht word met een doorverwijzing. Ik zou bellen en vragen waarom zo lang er tussen moet zitten en of het niet eerder kan. Of evt een verwijzing vragen via de huisarts.
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  3. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Dat is omdat ze een regel hanteren dat ze pas een doorverwijzing geven als er twee lijnen worden gekruisd. Dus ze zat al iets beneden het gemiddelde bij geboorte en gisteren bleek ze onder de -1 lijn te zijn gedoken en doorverwijzing doen ze pas als ze onder de -2 uit komt.
     
  4. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    @Lieke1989 Ik zal dat van de huisarts eens overleggen met mijn man. Zit mezelf nu alleen maar gek te maken.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.934
    8.752
    113
    Persoonlijk zou ik niet wachten op de consultatiebureau maar een afspraak maken met de huisarts.

    (Geen hoge pet van het consultatiebureau, we zouden een huil baby hebben, het was normaal, we zijn naar de huisarts gegaan en bleek ons gevoel goed, hij had verborgen reflux en moest aan de medicatie)
     
    Vero0504 en RoxannaG vinden dit leuk.
  6. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie!
    Gelukkig dat jullie zelf zo alert waren! Heb net de huisarts gebeld voor een afspraak.
     
  7. tlc81

    tlc81 Bekend lid

    22 jan 2012
    684
    126
    43
    Is het persé erg om een kleiner hoofd dan gemiddeld te hebben?! Onze oudste zou ook doorverwezen worden ivm te klein hoofd. Maar omdat hij zich goed ontwikkelde en wij als ouders ook geen groot hoofd hebben, zag ik het nut er niet van in. Hij heeft nog steeds een klein koppie, maar doet het met zijn.4 jaar prima!
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  8. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Nou, het zou dus kunnen duiden op het te vroeg sluiten van de naden waardoor de hersenen in het gedrang komen. En je voelt ook dat haar naden omhoog komen. Dus het hebben van een klein hoofdje is niet erg, maar wel als dat te maken heeft met te vroeg gesloten naden.

    Gelukkig mankeert er aan jullie kereltje niets!
     
  9. Peppabig

    Peppabig Bekend lid

    29 jun 2016
    518
    261
    63
    Mijn beide dochters hadden een te kleine hoofdomtrek. Mijn jongste viel zelfs ver buiten de curve.
    Zij zat met haar lengte op -2 en met haar gewicht toen ook buiten de curve maar niet zo extreem als haar hoofdomtrek.

    Bij haar geen vroeg gesloten naden maar ivm de afwijkende lijn heeft ze wel een echo van haar hersenen gehad. Dit was meer voor de zekerheid en om dingen uit te sluiten.
    Daaruit bleek niks bijzonders. Ze ontwikkeld zich ook verder heel goed ondanks haar kleine hoofdje.
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  10. GDuif

    GDuif Bekend lid

    22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hier met zes maanden ook een te klein hoofdje. Maar omdat haar hoofdje netjes rond is en ze zich goed ontwikkelde, zei de arts dat we ons geen zorgen hoefde te maken. Ze zei wel dat ze ons graag 2,5 maand later terug wilde zien ipv van na 3 maanden,
    Die afspraak was twee weken geleden en hoofdje was weer netjes bijgetrokken. De fontanel was ook al wel dicht, dat was wat vroeg meldden ze, maar weer omdat haar hoofdje mooi rond is, geen probleem.
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  11. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Bedankt voor jullie inbreng! Morgen om 9.20 hebben we een afspraak bij de huisarts.
     
    Blijdorp en Fristi2012 vinden dit leuk.
  12. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    We hebben een doorverwijzing gekregen; 27 december kunnen we bij een kinderarts terecht.
     
  13. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Fijn dat de huisarts jullie zorgen serieus neemt.
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  14. Mjmw

    Mjmw Actief lid

    5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    En 'klein' hoofd is uiteraard niks mis mee maar inderdaad dat de groei achterblijft is iets anders. Hier ging het dan om gewicht, ze viel af. Ik naar het inloop spreekuur en idd het lijntje liep behoorlijk af. Advies consultatiebureau: geeft niks ze zit nog boven gemiddeld kan van de +2 we hebben hier reuzen;)

    Ik gelijk door gegaan naar de kinderpoli want liep daar al met haar
    Advies ka: ik wil haar direct zien en per direct overstappen op andere voeding!

    Ofwel goed gehandeld! En als de kinderarts het aandurft tot 27 dec te wachten zou ik me al iets meer gerust gesteld voelen maar zodra jezelf onrustig word direct aan de bel trekken hoor! Jou /jullie intuïtie houd jullie niet voor de gek!
     
    RoxannaG en Blijdorp vinden dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.129
    113
    Ik dacht dat een duidelijke daling op de lijn van de kleine ZELF toch altijd de indicator was en niet of ze ten opzichte van t gemiddelde nog goed scoren. Dat werd hier altijd bij t cb aangegeven althans. (hier een 1gewicht / -1 lengte gangertje maar die verhouding is altijd al geweest)
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  16. Mjmw

    Mjmw Actief lid

    5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Tja dat lijkt me toch ook de werkwijze van een grafiek. Maar dat bleek hier anders. Sindsdien ook nooit weer heen geweest ik liep immers toch in het ziekenhuis. We hebben toen wel geleerd vooral naar jezelf te luisteren
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  17. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    De huisarts zei dat ze hier te weinig verstand van heeft, maar dat als een lijn daalt als een neerstortend vliegtuig je wel zeker kan weten dat niet recht getrokken is met twee maanden. Klinkt ook logisch in mijn oren.
     
  18. RoxannaG

    RoxannaG Niet meer actief

    Ik ben inderdaad al heel blij dat we het heft in eigen handen hebben genomen. Normaal ben ik geen 'huisartsganger' maar het voelde niet goed om twee maanden niets te doen.
     
    Mjmw vindt dit leuk.
  19. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.789
    14.129
    113
    Goed gehandeld mama, cb verschuilt zich achter 'het is een advies'. En of je wel of geen huisarts ganger bent maakt niet uit wanneer t een kleintje is mag je altijd aan de bel trekken bij ze, liever iets te vaak dan te weinig. Wij komen zelf zelden tot nooit bij de huisarts, maar met die kleine heb ik er vaker gezeten of de assistente telefonisch gesproken in dit eerste jaar dan in ons volwassen leven bij elkaar opgeteld. Zodra de eerste 4-5 jaar is kunnen we volgens mij allemaal eindexamen kindergeneeskunde gaan doen, die ukkies weten ze mooi te verzamelen.
     
    RoxannaG vindt dit leuk.
  20. Roos32

    Roos32 Bekend lid

    2 jun 2013
    923
    137
    43
    Vrouw
    Ik had in jouw geval ook de huisarts gebeld. Ik hoop voor jullie dat er niet zoveel aan de hand blijkt te zijn en je kindje zich gewoon goed blijft ontwikkelen.

    Het is altijd een beetje afwachten met doorverwijzen door het CB. Hier hebben we twee weken geleden een doorverwijzing gekregen voor de fysio vanwege een voorkeurshouding. Fysio zelf was daar heel blij mee, aangezien het CB kindjes vaak pas doorverwijzen met 6 maanden en dan kan ze er niet zoveel meer mee.
     
    RoxannaG vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina