Alcohol gebruik in ouderschapsplan

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door schorpioentje82, 5 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Wij zijn nu pas uit elkaar en bezig met het ouderschapsplan.
    Dit is nu bijna rond.
    Mijn ex is alcoholist. Opgenomen geweest. Half jaar clean geweest en drinkt nu weer behoorlijk veel.
    In het plan staat dat hij niet onder invloed mag rijden als zoontje bij hem is.
    Nu wil hij dat er eigenlijk uit hebben.
    Ik niet. Ik heb er liever nog veel meer in staan. Wat als t wel gebeurd. Wat als hij ergens is en gedronken heeft. Hoe komt zoontje dan terug?
    Hij wil het eruit hebben omdat hij zo denkt dat het hem blijft achter volgen.
    Iemand tips hoe ik dit aan moet pakken?
    Of waar ik terecht kan voor informant hierover? Buiten de mediator om? Want die zegt alleen maar dat ik met hem moet overleggen.
     
  2. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Je mag sowieso niet onder invloed rijden..
    Lijkt me dus totaal geen onredelijke eisen
    Als hij vind dat het eerlijker moet kan er ook in komen te staan dat hetzelfde voor jou geldt :p lijkt me niet dat je daar een probleem mee hebt toch? ;)
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou er eerder in laten zetten dat hij zijn kind niet zonder begeleiding kan zien als ie onder invloed is.
    Hoe kan hij goed voor een kind zorgen als ie onder invloed is, situaties goed inschatten en zo nodig levensreddend handelen?

    Ik vraag me af of een omgangsregeling überhaupt een slim plan is in zijn toestand. Maar dat moet de rechter maar bepalen.
     
  4. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Dit idd. Want wat als hij thuis is en er gebeurd iet me waardoor hij naar het ziekenhuis moet? Daarnaast lijkt het me voor jullie zoontje niet prettig bij een dronken vader te zijn. Mijn vader is na de scheiding met mijn moeder gaan drinken en ik heb hem toen ondersteund. Maar wat vreselijk is het om je vader zo te zien. Er zijn geen afspraken mee te maken en alles wordt vergeten.
     
  5. Sue87

    Sue87 Niet meer actief

    Hier in dezelfde situatie gezeten. Inmiddels is er wel een omgangsregeling omdat mijn ex een vriendin heeft die goed voor onze zoont zorgt wanneer ex het niet zou doen.
    Daarvoor echter alleen ondet begeleiding.
    Echte alcoholisten zullen hun verslaving ALTIJD voor je kind laten gaan , wanneer ze moeten drinken.
    Houd dat heel goed in gedachten!!

    En laat het zeker in het ouderschapsplan zetten. Zelfs als je nergens officieel melding wilt maken kun je altijd je zorgen uiten bij bijv het CB.
    Mijn zoon staat in een systeem vermeld, dat als er toch iets fout mag gaan ze direct de juiste hulpverlener (contagtpersoon) kunnen spreken. En dat is degene die ik op de hoogte heb gesteld vd situatie. Zo kan erger evt worden voorkomen.
     
  6. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Misschien zie ik de situatie niet ernstig genoeg. Of misschien is de situatie ook niet zo ernstig als ik denk.
    Hij functioneert verder prima. Werkt fulltime, is er gewoon voor ons zoontje. Die is 9.
    Haalt hem het weekend op en verblijft dan bij zijn moeder in huis.
    Hij heeft goed het besef dat hij dan verantwoordelijk is. En drinkt dan echt maar 1 a 2 biertjes.
    En dat geloof ik ook zeker wel. Hij kan zich dan echt wel inhouden.
    Ik weet niet in hoeverre hij nu echt verslaafd is.
    Kam het niet inschatten..weet alleen dat hij genoeg drinkt als hij de kinderen niet heeft.
    Maar om ellende te voorkomen wil ik het wel in het plan zetten.
    Met het liefst ook de concequentie als het wel gebeurd.
    Ik durf ons zoontje zeker wel mee te geven.
    Al helemaal omdat hij zelf ook goed aangeeft als hij het niet vertrouwd. En hij mij altijd kan bellen
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Een alcoholist die maar 1 of 2 biertjes drinkt. Yeah right... denk dat je daar 10 of 20 van kunt maken.
    Een alcoholist functioneert nml niet zonder de dosis alcohol...in de zin dat ie ontwenningsverschijnselen krijgt en ziek word als ie te weinig drinkt.

    Dus óf jij bent stekeblind....óf je omschrijft iemand die elke dag 1-2 biertjes drinkt bij de tv als een alcoholist zonder dat ie dat echt is.
    In beide gevallen doe je iemand tekort.... óf je kind....óf je ex.
    Dus wat is het nou....is ie nou een alcoholist of niet?

    Is het echt een alcoholist dan doe je je kind echt tekort door zo blind te zijn.
     
  8. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Dat is heel lastig te oordelen.
    Hij is vorig jaar opgenomen geweest in een kliniek . Daarna half jaar niks gebruikt.
    Nu lijkt hij t te houden bij een paar biertjes of wijn.
    Maar dan kan ik nog alleen maar oordelen over wat ik nu zie en weet.
    Hij is echt niet altijd onder invloed.

    Maar t stukje rijden onder invloed is dus niet zo gek dat ik dat voor wil zijn.
    Maar wil hem echt niet iets afpakken wat niet nodig is.
    Hij moet gewoon bij zijn zoontje kunnen zijn.
    En dat gaat zo ook prima.
    Maar wil wel weten wat ik er wel of niet over in kan zetten
     
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kunt erin zetten dat er door jullie geen alcohol word geconsumeerd waar jullie kind bij is, en dat er geen machines bediend worden of deelgenomen word aan het verkeer als jullie toch alcohol hebben gebruikt.
    Zo is het eerlijk omschreven want kennelijk valt hij er over dat hij expliciet genoemd werd in je voorstel.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  10. Freddel

    Freddel Fanatiek lid

    30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Wat Panter zegt idd! Gewoon geen alcohol wanneer het kind bij de ouder is (geldt dus voor beiden).

    En nog even terug komen op 1-2 biertjes/wijntjes.. Als hij echt alcoholist is en in een kliniek heeft gezeten, dan zijn dit hoogst waarschijnlijk wel 10-20 biertjes zoals panter zei, en als het er nu wel 1-2 zijn dan zal dit zeker niet zo blijven. Een alcoholist is namelijk NOOIT genezen!! Helaas heb ik het zelf van dichtbij moeten meemaken. Een alcoholist die clean is drinkt NIKS. De kans is namelijk te groot dat hij/zij weer heel snel in het donkere gat valt en het binnen no time 10 tot 20 biertjes zijn, die over gaan in 1-2 flessen wodka/whisky/noem maar op.

    Ik zou er dus sowieso in zetten dat er geen alcohol wordt gedronken wanneer jullie bij je kind zijn! Better safe than sorry!!
    En ik zou er ook in zetten dat wanneer er wel alcohol wordt genuttigd, de bezoeken vanaf dan alleen onder toezicht worden gehouden. Juist omdat je hem niks van je kind wilt ontnemen, maar het gaat wel om de veiligheid van je kind.
     
  11. caat

    caat Fanatiek lid

    5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Wij hebben diezelfde situatie. Ik heb in het plan laten zetten dat er geen alcohol wordt genuttigd als je de verantwoording hebt over de kinderen, dit geldt dus ook voor mij. Hij heeft dit al meerdere malen geschonden en ook hulpverleners hebben hun zorgen geuit. Hier functioneert hij op het werk ook prima, maar zijn drankgebruik gaat ook gepaard met agressiviteit. Dit wordt hem heel zwaar aangerekend nu onze casus voor onderzoek bij de kinderbescherming is, omdat hij psychische hulp weigert voor onze dochter. Ik zou het niet alleen op rijgedrag richten, maar in het algemeen..... een stapje de verkeerde kant op is zo gemaakt. Mijn ex-man is ook een ster in het verzetten van de grenzen van acceptabel
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik krijg er een onderbuikgevoel van dat hij het wil laten schrappen uit het plan. Het is nu een maand nadat jij het topic hebt geopend. Hoe reageert hij erop als je het voor jullie beiden wilt laten gelden?

    Er kan ook nog zoveel in het plan staan. Maar hoe wordt dat eigenlijk gecontroleerd?
     
  13. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Hij vond het fijn dat ik het voor beide erin wilde hebben staan.
    Maar heb er ook een toevoeging bijgezet.
    Na 3x kan er echt actie ondernomen worden.
    Dan kun je instanties inschakelen of een advocaat. Hij houdt zich dan niet aan het plan.
     

Deel Deze Pagina