Alcohol toetje gegeten...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door februari2012, 24 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    684
    386
    63
    Oh, wat voel ik mij dom!

    Vanavond at ik alleen mijn mijn dochter van 2 jaar. Ik had in de koelkast een bananentoetje staan. Ik dacht: die geef ik haar, dat zal ze wel lekker vinden. Overigens: ik wil geen discussie over de zin of onzin van toetjes, daar gaat het nu niet om. Goed, ik geef mijn dochter dat toetje, ze begint te lepelen en ze vindt het heerlijk. Omdat ik zelf nooit een toetje eet, zit ik te wachten tot mijn dochter het op heeft en uit pure verveling ga ik de ingrediëntenlijst maar eens bekijken. Zit er 1,6% alcohol in! :eek: Ik heb meteen het toetje afgepakt en haar wat anders gegeven. Ik wist helemaal niet dat er alcohol in zat, dat stond er ook niet duidelijk op vermeld. De ingrediënten stonden op de achterkant van een sticker die op het deksel zat geplakt!

    Het zat me helemaal niet lekker. Ik merkte niks aan haar, maar ik heb toch maar de huisartsenpost gebeld. Daar zeiden ze dat het niet erg was, omdat het zo'n laag percentage was en zo'n kleine hoeveelheid. Ze adviseerden me om haar extra water te laten drinken en dan kon ze lekker gaan slapen. Dat heb ik dus gedaan en nu ligt ze in bed. Maar oh, wat voel ik me dom! :( En zou het echt niet schadelijk zijn voor haar? Iemand ooit iets dergelijks bij de hand gehad?
     
  2. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.342
    359
    83
    in een huis
    Hier het zelfde gehad met dat toetje van de jumbo. Eerlijk gezegd heb ik mij er niet zo druk overgemaakt... het is een hele kleine hoeveelheid, en koop het natuurlijk nu niet weet. Waarschijnlijk hebben ze meer klachten gehad want er hangt nu een grote Barker voor het schap dat er alcohol in die kleine toetjes kan zitten.
     
  3. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Tja het is gebeurd en het alcohol % is te verwaarlozen. Ze heeft hem niet eens helemaal op. Ik geloof niet dat het kwaad kan. Overigens voor de goede orde ik laat mij dochter niet bewust iets met alcohol eten, maar als dit me met zo'n toetje zou gebeuren zou ik me er niet druk om maken.
     
  4. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    684
    386
    63
    Het was inderdaad het toetje van de Jumbo...

    Dank voor jullie nuchtere reacties! Het is inderdaad een kleine hoeveelheid wat ze binnen heeft gekregen, maar ze heeft ook maar een klein lijfje... Jullie reacties stellen me al weer gerust.
     
  5. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.453
    3.441
    113
    Er heeft pas geleden iemand een klacht op de Facebook pagina van Jumbo geplaatst wat hierover ging.
     
  6. Jules!

    Jules! Bekend lid

    26 jun 2017
    813
    1.050
    93
    Vrouw
    Nee daar zou ik geen stress van hebben. Dat is echt iets wat mij ook kan gebeuren. Niet meer kopen en klaar er mee. Huisartsenpost is echt niet nodig voor een kindje wat verder gezond is. Wel raar dat het in er zit en tussen de gewone toetjes staat. Niet handig van de supermarkt.
     
  7. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.280
    2.884
    113
    Jumbo toetje?

    Bij "onze" jumbo hangt er een bordje bij deze toetjes dat sommige toetjes alcohol bevatten.

    Ik heb eens die koffietoetjes meegenomen en daar heeft mijn dochter ook een van gehad. Er zit ook alcohol in.. nou ja, ze zal er wel niks van krijgen.
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik las laatst dat er zelfs alcohol zit in boterhamworst (en in veeeeel meer producten waarvan je het niet zou denken), maar die hoeveelheden schijnen zo verwaarloosbaar te zijn dat je je daarover geen zorgen hoeft te maken.
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Is dat niet tiramisu wat je bedoelt?
    Daar zit altijd alcohol in namelijk..
    En dat is wél een product wat je niet aan kinderen mag geven of mag nuttigen als je zwanger bent (plus dat het gemaakt is van rauwe eieren als je het zelf maakt)
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik snap dat je er van baalt, maar dit is echt niet erg hoor. Zeker met die verstopte ingredienten kan dat gebeuren, dus voel je niet te schuldig. Jumbo gaat het ook aanpassen begreep ik.
     
  11. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.280
    2.884
    113
    Nee niet de tiramisu. De cappuchinomousse.

    Van tiramisu ben ik op de hoogte dat dat niet kan ivm alcohol. Verder zijn die kant en klare toetjes niet gemaakt met rauwe eIeren.
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gelukkig maar.

    En had er juist bij vermeld dat dat alleen geldt bij het zelf klaarmaken van de toetjes ;)
     
  13. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.280
    2.884
    113
    :o:moet toch beter leren lezen:$
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier staat het er bij de Jumbo expliciet bij op een bord bij het schap. Denk om dit soort dingen te voorkomen. (Ik koop ze daarom dus niet. :D)

    Maar inderdaad, denk dat het geen kwaad kan. Zo weinig en niet volledig op. Natuurlijk verder niet meer geven, maar die paar happen overleeft ze echt wel.
     
  15. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.280
    2.884
    113
    Als je dat bovenste lipje eraf trekt dan krijg je wel de ingrediëntenlijst te zien, maar dat had ik pas door nadat dat toetje al op was.
     
  16. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Er is over dat toetje laatst een hoop gedoe geweest. De vrouw in kwestie zei precies t zelfde als jou.
    Daarna heeft de jumbo bij de toetjes een briefje moeten hangen dat er in die toetjes, meerdere smaken, alcohol zit.
    Hangt er bij jullie geen briefje of heb je t over het hoofd gezien?

    Voor nu geen zorgen. Ze zal misschien wat beter slapen ;)
     
  17. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    684
    386
    63
    Ik wist niet dat er zo'n gedoe geweest is over dat toetje. Nou ja, bewijst wel dat ik niet helemaal gek ben, dat het bij anderen ook mis ging ;).

    Ik heb helemaal geen briefje of wat dan ook bij die toetjes gezien. Maar ik heb er ook niet op gelet, dus misschien was het wel aangegeven. Zal morgen eens kijken in de winkel. Ik dacht nog toen ik die toetjes kocht: bananensmaak, dat vinden ze hier lekker, dus dat doen we dan een keertje...

    Ze slaapt heerlijk en ik ben inmiddels over mijn schrik heen. Zat toch wel even in de rats, hoor! Mijn dochter vond het in ieder geval wel lekker, maar ze zal toch nog heel wat jaartjes moeten wachten voordat ze hem weer krijgt :D
     
  18. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ze ging vast lekker slapen :D
     
    MaMa vindt dit leuk.
  19. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Goed dat je het van je af hebt gezet. Kan gebeuren allemaal.
    Morgen even nakijken of er een briefje hangt en als t er niet bij staat dan bij de jumbo aangeven.
     
  20. februari2012

    februari2012 Bekend lid

    31 okt 2012
    684
    386
    63
    Ze lag zelfs nog een tijdje te zingen in bed :D:p
     
    fafa, Be Happy, Mop81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina