AdHd

Discussie in 'De lounge' gestart door Shiva1985, 31 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shiva1985

    Shiva1985 Lid

    11 jul 2007
    50
    0
    0
    verkoopster bij etos
    Utrecht
    hallo allemaal.

    ik zit echt met een vraagje.

    mijn vriend heeft namelijk adhd.maar is er wel zo goed als over heen gegroeid.
    hij slikt geen retalin meer om het te onderdrukken.
    maar je merkt wel dat hij het heeft (als je het weet teminste).knipperde ogen en zijn concentratie is snel weg.
    me vriend zijn broertje heeft er geen last van.

    maar mijn vraag is dus.
    is het echt erfelijk?

    kan het als ik straks een kindje heb dat hij/zei ook adhd heeft?

    tis wel zo dat ze neefje (nu 6 jaar) het ook heeft.maar zijn nichtje niet.
    komt het echt vaker voor bij jongens dan bij meisjes?

    ik weet dat er genoeg medicatie is mocht het in de toekomst zo zijn dat ons kindje het heeft.maar tis wel ontzettend zwaar.
    (na een aantal keer oppassen op me vriend zijn neefje)

    alvast bedankt.

    xxx samantha
     
  2. laika10

    laika10 Actief lid

    28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Of het erfelijk is weet ik niet precies. Bij mijn schoonfamilie heeft oma het, schoonvader en schoonzusje. Mijn vriend is gelukkig net aan het " virus" ontsnapt. Ze hebben het wel allemaal in een andere vorm, en de een kan er beter mee omgaan dan de ander. Ritalin is niet voor iedereen met ADHD geschikt. Dus dat het erfelijk is zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen, maar bij mijn schoonfamilie lijkt het er erg op.

    Laika
     
  3. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Volgens mij is het wel erfelijk. Mijn vader en broertje hebben ADHD. Mijn moeder waarschuwt me weleens dat ik ook een kind kan krijgen die het heeft.

    groetjes Marieke
     
  4. Shiva1985

    Shiva1985 Lid

    11 jul 2007
    50
    0
    0
    verkoopster bij etos
    Utrecht
    tja daar waarschuwt mijn moeder me ook voor.
    met denk goed na want het kan zijn dat jou kindje het ook krijgt.
    omdat me vriend het heeft.
    gelukkig kunnen ze het wel snel ontdekken maar toch spookt het door me hoofd.

    hoop dat er iemand is met dezelfde probleem of iemand die een kindje heeft met adhd en me het een en ander kan vertellen.
    kan wel alle verhalen lezen op google maar wijzer word ik er niet van.

    ik wil namelijk dolgraag een kindje met me vriend samen (als we er klaar voor zijn)

    xxxsamantha
     
  5. FreeWilly8

    FreeWilly8 Fanatiek lid

    23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Ik dacht ook dat ADHD erfelijk is. Als het vroeg ontdekt wordt kan je er ook vroeg mee beginnen je omgang met het kind erop aan te passen. Het is belangrijk structuur te bieden, consequent te zijn en een prikkelarme omgeving te creeeren (zorgen dat het kind niet continu een scala aan geluiden, kleuren, geuren en andere dingen, die hij met zintuigen waar kan nemen, over zich heen krijgt). Bij deze laatste moet je wel uitkijken dat een ruimte niet te saai of te steriel is voor een kind. Je moet er een balans in zoeken. Zo'n prikkelarme ruimte is voor een kind met ADHD wel goed om tot rust te komen.

    Deze drie zijn de belangrijkste basisdingen voor de benadering van en omgang met een kind met ADHD. Verder is het goed om rustige en 'wilde' momenten af te wisselen. Een half uur geconcentreerd huiswerk maken is een hele opgave voor een kind met ADHD, daarna moet hij zich even lekker uit kunnen leven.
     
  6. Renate28

    Renate28 Fanatiek lid

    22 mei 2006
    3.334
    0
    36
  7. Djam

    Djam Actief lid

    2 aug 2007
    284
    0
    0
    Maasdijk
    Ik kan uit ervaring zeggen dat ADHD wel degelijk erfelijk is. Mijn zoontje is 7 en zijn vader heeft het ook. Mijn zoontje was in mijn buik al enorm druk en toen hij 2 jaar was was hij al niet meer te handelen thuis. Boodschappen doen kon ik niet met hem want hij trok alle schappen leeg vanuit zijn buggy. We zijn toen naar het ziekenhuis gegaan, ze konden toen alleen nog niet zeggen of het daadwerkelijk ADHD was, omdat het pas vast te stellen is op het 6e levensjaar. er brak een hele moeilijke tijd aan. Toen hij eenmaal 6 was werd ons vermoeden bevestigd, hij had ADHD en mocht aan de medicijnen. We hebben van alles geprobeerd, maar voordat je het juiste medicijn en de juiste hoeveelheid hebt gevonden waar je kind goed op reageerd dan ben je wel een poosje verder. We hebben er bijna 2 jaar over gedaan. Hij heeft nu ritalin 3 maal daags 7.5 mg capsules de hoogste dosis die hij mag hebben. Op dit moment gaat het goed met hem, ook al zijn er soms wat ups en downs. Mijn ex wilde om die rede ook geen tweede kindje meer. Wij zijn nu uit elkaar en ik heb nu een hele lieve nieuwe vriend die nog geen kinderen heeft en waar ik graag mijn tweede kindje van hoop te krijgen. Succes met het beslissen of je het wel of niet doet, maar onthou 1 ding, ook al krijgt je kindje hoogstwaarschijnlijk ADHD, de liefde voor je kind wordt er absoluut niet minder door.

    Liefs Mariska
     
  8. babytje

    babytje Bekend lid

    9 jan 2007
    926
    0
    16
    het is wel erfelijk maar je kindje hoeft het niet te hebben. Vaak hebben jongetjes er meer last van, maar een vriendin van mij heeft het en haar zoontje ook.
    Het is afwachten of je kindje het ook heeft en dan ook nog te bezien in welke mate. Ik zou me hier nog niet teveel druk om maken hoor!
     
  9. bengel

    bengel Niet meer actief

    ADHD is zeker erfelijk!

    Mijn opa heeft t mijn vader heeft t en ik heb kenmerken maar heb t niet.
    T klopt ook dat het meer bij mannen voorkomt dan bij vrouwen. Veel kinderen groeien er over heen, ik dacht 5 % blijft het houden. En alleen een psychiater mag het officieel diagnosticeren. Mijn vader is pas 3 jaar terug ermee gediagnosticeerd, vroeger was hij dat 'drukke vervelende kereltje' en is hij naar een buitenschool gestuurd...nu heeft het een naam.
    Ik vind wel dat heel veel mensen te snel ADHD gebruiken, druk gedrag is idd adhd, maar ook andere dingen. Ik ben dus hyperactief, maar heb niet al die andere dingen: chaotisch zijn/ veel willen plannen daar niet van af kunnen wijken, soms een wervelwind zijn en soms een zoutzak etc..
     
  10. miekje1982

    miekje1982 Fanatiek lid

    6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Even over de 'diagnose ADHD'.. Het wordt idd al snel geroepen dat iemand dit heeft als diegene druk gedrag vertoont. Maar om de diagnose te krijgen zul je echt onderzocht moeten worden, en testen moeten worden afgenomen.
    Veel voorkomende medicijnen zijn Ritalin en Concerta (wat vaak 'beter' helpt dan Ritalin, maar vaak niet vergoedt wordt door de zorgverzekeraar..)
     
  11. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    ADHD is idd erfelijk, maar ADHD is meer dan alleen hyperactief zijn, het is ook een aandachts stoornis. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, op school zijn het vaak jongens die ADHD-gedrag vertonen, meisjes kunnen het ook wel krijgen, maar dan is het vaak een vorm van ADD dus zonder de hyperactiviteit er in. Dat ervaar ik tenminste in de lessen.

    Ik zou me er wel op instellen dat je kindje ADHD zou kunnen hebben, maar ik zou mijn keuze om kinderen te krijgen er niet door laten beinvloeden.
     
  12. randi

    randi Niet meer actief

    zoals eerder al gezegdt is adhd inderdaad ook erfelijk maar je hebt veel verschillende graden in adhd en het hoeft ook niet te betekenen als je kind het heeft dat die dan ook onhandelbaar is. mijn zoon van 12 heeft het en wij hebben altijd medicatie geweigerd. je moet gewoon enorm veel structuur in hun leventje brengen en soms engelengeduld tonen. nu ken ik kinderen in zijn klas ( hij zit in type 8 speciaal school wegens zijn adhd en dyslectie) die het in veel grotere vorm adhd hebben en waarbij het onmogelijk is dat die kids geen medicatie krijgen. maar dit blijkt pas uit onderzoek. het is ook zo dat bij 80% adhd bijna helemaal verdwijnt na de puberteit.
     
  13. Djam

    Djam Actief lid

    2 aug 2007
    284
    0
    0
    Maasdijk
    Mijn zoontje kan zeker niet zonder medicatie, hij heeft ADHD in de hoogste vorm, en natuurlijk zijn we thuis strenge regels, dat is voor hem veel beter, maar zonder ritalin kan hij niet. Concerta had bij hem een avrechtse uitwerking, hij werd er nog drukker van.

    Liefs mariska
     
  14. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Kinderen met ADHD zijn makkelijker te beinvloeden en komen daardoor eerder in aanraking met drugs en criminaliteit. Een goede zeer gestructureerde opvoeding kan dat deels voorkomen. Baby´s met ADHD zijn vaak huilbaby´s. mijn moeder zegt dat ze vroeger mijn broertje hele nachten door liet huilen, en daar moet je tegenkunnen.

    verder wordt de diagnose idd tegenwoordig heel snel gesteld. als je een kindje krijgt en je vermoedt ADHD, ga naar een kinderpsychiater of neem contact op met stichting `balans`, een maatschappelijk werker of andere sociaal werker kan de diagnose nietb stellen.

    verder zijn kinderen met ADHD wel lief, en vaak erg eerlijk. Het is wel moeilijk voor ze om info te filteren waardoor ze zichzelf gek kunnen maken, maar nogmaals, opvoedinjg doet een hoop!
     
  15. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ehm... vereniging balans bedoel ik ;)
     
  16. Shiva1985

    Shiva1985 Lid

    11 jul 2007
    50
    0
    0
    verkoopster bij etos
    Utrecht
    dankjewel
    voor alle reacties.
    ik laat gelukkig de kans op een kindje met adhd niet beinvloeden op me keuze ik wil dol graag een kindje.
    en me vriend is er zo goed als overheen gegroeid.
    tis dan maar afwachten maar wat er ook is en als ik zwamger ben het kindje is altijd welkom.

    maar het gaat nog wel even duren voor ik met de pil ga stoppen.
    we willen eerst een andere grotere huis.

    xxx samantha
     
  17. nimian

    nimian Lid

    12 apr 2007
    54
    0
    0
    adhd is inderdaad erfelijk... Mijn oudste heeft een ontwikkelingsachterstand en kenmerken van adhd en pdd-nos. Met mijn jongste leek eerst niks aan de hand hij ontwikkelde zich volgens de boekjes.
    Maar toen hij naar de basisschool ging viel zijn afwijkende gedrag al snel op.
    Na vele onderzoeken hebben we een voorlopige diagnose pdd-nos. Ik heb aan de kinderpsychiater gevraagd hoe dit nou mogelijk was dat alle beide kinderen "anders" zijn....
    Haar antwoord... in 99% van alle gevallen is het overerfelijk... vooral de jongentjes zijn er gevoelig voor.
    Maar het zijn schatten en ik laat me er zeker niet door weerhouden om als ik de keuze had nog een keer zwanger te worden. :D
     
  18. bellamano

    bellamano Fanatiek lid

    16 mei 2007
    1.119
    0
    0
    mijn vriend heeft ook adhd, ik heb ook info gezocht op de adhd site en je hebt 56-58% kans dat je kindje het ook krijgt. Mijn vriend heeft adhd in de ergste vorm en is er niet overheen gegroeid. hij slikt concerta en darbij nog ritalin. hij is top verzekerd en dan word het tot 36 mg wel vergoed alleen de hoogste word niet vergoed. Ik denk dat opvoeding een hele belangrijke rol speelt niet alleen voor het gedrag maar ook voor hun eigenwaarde!
    zelf denk ik dat mijn kindje het ook krijgt maar we merken het vanzelf als het er is.
     
  19. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Het is erfelijk, maar dat had je al begrepen of niet ;)

    Ik heb zelf ook adhd, ben er ook redelijk over heen gegroeid. Op drukke momenten of in onvoorspelbare situatie merk ik toch wel dat ik daar meer moeite mee heb.
    Ik ben er niet bang voor als mijn kindje adhd zou hebben, er is prima mee te leven.
    De kans op adhd is groter bij jongetjes, omdat die al een smallere hersenstam hebben. Adhd heeft te maken met de dikte van de hersenstam. Toch komt het ook wel voor bij meisjes hoor.
     

Deel Deze Pagina