Alimentatie en verplicht ex informeren?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaKitty, 25 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik persoonlijk snap dan weer niet dat je je leven "on hold" zet voor je ex dan. Maar goed, ik ken je situatie niet, dus ik kan daar niet over oordelen.

    [/quote]
     
  2. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Oh ik zet niet mijn leven on hold voor hem hoor, zoals ik al zei; ik weet zelf niet eens of IK het wel wil aangezien ik gescheiden ben...........daar moet ik ook eerst achter komen..... ;)
     
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Eigenlijk heb je je antwoord al gegeven. Indien het betekent dat je ex minder gaat betalen, zal je niet gaan trouwen danwel partnerschap aangaan met je nieuwe vriend, althans dat maak ik op uit je verhaal.
     
  4. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Hmmm ja misschien heb je gelijk....
    Mja, we zien wel.
    Ik vind een kindje toch meer een verbintenis dan een huwelijk...
    *helaas zit ik wel aan mijn ex vast hihi*


    Mja, we gaan offtopic....
     
  5. Blondie3

    Blondie3 Fanatiek lid

    15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    De kinderalimentatie veranderd niet want het is en blijft zijn kind.
    Het gaat er alleen om dat mocht je gaan samenwonen of gaan trouwen dan hoeft je ex geen alimentatie meer voor jou te betalen.
    Maar uit je verhaal maak ik op dat ie dat niet doet, dus dan veranderd er niks
     
  6. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Wat een tegenstrijdige berichten van iedereen.
    Lap maar allemaal aan je laars want het zit als volgt;

    Ik zit in.l. in dezelfde situatie en heb de alimentatie ook af moeten dwingen (hij vindt dat mijn vriend maar alles moet betalen) en mijn advocaat zegt het volgende,
    Als ik trouw word MIJN draagkracht groter omdat het loon van mijn vriend erbij betrokken wordt, en als mijn draagkracht groter wordt betekend dat dus dat mijn ex minder hoeft te betalen.
    Maar...dat veranderd alleen als hij een rechtszaak begint (tenzij ik het ermee eens ben, dan heb je geen rechter nodig) om de alimentatie te verlagen, dit veranderd dus niet zomaar of automatisch.

    Ik zal uitleggen waarom draagkracht veranderd als je trouwt.
    Als je samenwoont en er wordt alimentatie betaald voor de kinderen, dan telt het loon van je partner evengoed mee, hij moet bijdragen aan de woonlasten, niet aan de kinderen (wettelijk gezien dan he) Op het moment dat je getrouwd bent heeft een stiefvader de wettelijke verplichting om een bijdrage te leveren aan het onderhoud van de kinderen van zijn/haar partner, en als hij die verplichting heeft wordt de draagkracht van de biologische ouder dus meer.

    Snappie?
     
  7. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hmmm... klinkt al heel wat logischer zo...
     
  8. alecia

    alecia Fanatiek lid

    23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Kun je niet via een advocaat, iets wat rechten op papier zetten voor de stiefvader en je kindje?
    Wij hadden ten alle tijden, mocht er iets gebeuren, hadmijn stiefvader ook alle rechten ook kwa ziekenhuis enzo, deelde hij en me moeder de rechten.
    Mijn vader werd danwel buiten beeld gelaten.
    Wet niet hoe het zit tegenwoordig met de regelingen :s
     
  9. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    volgens mij moet de biologische vader daar dan ook mee instemmen als de nieuwe partner wettelijke rechten krijgt.

    zoals ik het begrijp betaald de nieuwe partner ook niet voor het kindje, maar zijn aandeel van het gedeelde huishouden, woonlasten, vaste lasten etc, waardoor de moeder lagere vaste lasten heeft en dus meer te besteden heeft voor haar kindje. daardoor hoef de biologische vader dan weer minder alimentatie te betalen
     
  10. alecia

    alecia Fanatiek lid

    23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    Mijn vaderhad geen keus, hij was enkel toeziend voogd, kijk kan over haar situatie niet echt meepraten denk ik.
    Maar goed, hoop dat ze er wel goed uit komt.
     
  11. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Jij snapt het precies.
    (en om te voorkomen dat er nu een hoop ongehuwde moeders gaan reageren met.....ja, maar mijn partner betaald wel mee...
    Dat is natuurlijk ook zo, doet mijn vriend ook, als ik mijn kinderen moest onderhouden van de alimentatie dan hadden ze het niet zo goed als nu. Maar het is enkel de wet wat telt en in dat opzicht betaald een ongehuwde stiefouder niet aan het kind)
     
  12. Niet meer actief

    Ik zat/zit in dezelfde situatie....
    Mijn ex betaald iedere maand alimentatie, ieder jaar word het ook meer (zie ook LBIO) Ook nadat mijn huidige man en ik vorig jaar zijn getrouwd!
    In principe word de alimentatie dus alleen maar meer, pak het jaar en het vastgestelde alimentatiebedrag van de uitspraak. Zo kun je op de site van het LBIO uitrekenen hoeveel je momenteel hoort te krijgen!
    Let wel dat je dit tijdig door dient te geven aan je ex!
    Als je samen een omgangsregeling heb dan kan hij ook belasting terug krijgen over de alimentatie die hij betaald.

    Hij moet alimentatie betalen tot hun 21ste levensjaar. Ongeacht of hij of jij getrouwd bent :D

    Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, voor meer info kun je googlen op LBIO...Succes!
     
  13. Niet meer actief

    Uhm crisje, zoals jij het schrijft zou inderdaad ook goed kunnen.....
    Klinkt wel logisch eigenlijk.
    Mijn ex betaald het minimum dus die kan niet lager of hij moet kunnen aantonen dat hij niet verdiend, dan hoeft hij niets te betalen.

    Wij zijn momenteel ook via de advocaat bezig in verband met de omgangsregeling *zucht*
     
  14. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Klopt, de kinder alimentatieplicht blijft altijd bestaan, ongeacht of je getrouwd bent, maar dat is wel van invloed op de hoogte van de alimentatie.

    Iets anders nog ff;
    Alimentatie wordt tot t 18e jaar aan de ouder betaald, van hun 18e tot 21e jaar gaat het rechtstreeks naar t kind.
     
  15. chaya

    chaya Bekend lid

    27 okt 2006
    607
    0
    0
    den-haag
    ze hoeven niet altijd te betalen hoor.
    mijn ex man was zo uitgekookt om zich in de schuldsanering te gooien.
    nu betaals hij al 3 jaar noppes voor zijn 2 kinderen.
    ik werk niet dus mijn vriend betaald alles voor mijn kinderen.
    we hebben gezegd dat we zijn geld niet nodig hebben

    maar we hebben ook geen omgangsregeling!
    en hun vader vindt het oke!

    snap je nu wel gelijk waarom het mijn EX man is he
     
  16. zomaar

    zomaar Fanatiek lid

    29 sep 2006
    2.769
    0
    0
    Brabant
    hoe sit dat als de moeder vertrekt naar het buitenland? Je leest altijd enkel maar verhaen over vaders die alimentatie moeten betalen, maar hoe zit dat met biologische moeders?

    Ik heb hier een stiefkind full-time wonen (moeder is bijna 2 jr geleden even vrolijk naar het buitenland vertrokken) hij woonde daarvoor ook al hier en om de weekend was hij bij zijn moeder maar NU? Ze doet helemaal niets meer :confused: Geen geld, geen bezoekjes, geen pakjes met wat dan ook, gewoon HELEMAAL niets!? Ik mag aannemen dat zij toch ook onderhoudsplicht heeft?

    (hoewel ik niet snap dat je je kind gewoon kan "afdanken" en zeker niet als moeder zijnde.)
     
  17. Niet meer actief

    oops, mijn ex heeft zich ook in de schuldsanering gegooid, en hij heeft momenteel ook een advocaat.
    Straks komen hun ook op het "briljante" idee... :rolleyes:
     
  18. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Met een minnelijke schuldsanering hoef je niet mee te werken. Alleen met WSNP moet je meewerken, doe je dat niet dan heb je pech en krijg je niets.
    Er zijn zeer strenge eisen voor wanneer iemand wel of niet de WSNP in mag en mensen doen dat ook niet voor hun lol.
    Iemand kan dus niet snel via schuldsanering onder zijn of haar alimentatieverplichting uitkomen.
     
  19. hanneke78

    hanneke78 Bekend lid

    25 aug 2008
    550
    0
    0
    verpleegkundige
    Hoi

    Misschien kan je naar een andere advocaat gaan, bij mij in de buurt hebben zij een gratis spreekuur waar je eenmalig aan deel mag nemen, misschien ook bij jou in de buurt?
    Je kan dan al je gegevens meenemen en laten bekijken en je vraag stellen.

    Succes ermeegroetjes Hanneke
     
  20. MamaKitty

    MamaKitty VIP lid

    26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Bedankt voor jullie meningen en ervaringen!

    Vraagje, geld het ook voor partnerschap, net als trouwen?
     

Deel Deze Pagina