allebei werken en een ziek kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Chocolat, 3 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    De titel zegt het al: allebei werken en een ziek kind.
    Hoe doen jullie dit, blijft degene die het minst aantal uren werkt thuis, of komt er een oppas thuis?

    Tot vorige week hadden wij het makkelijk, mijn man kwam 3 ochtenden thuis uit de nachtdienst en dan lag de zieke op bed met genoeg drinken binnen hand bereik en mijn man sliep met de deur open.
    Alleen als ze erg moesten spugen bleef ik thuis maar dat gebeurt tot nu toe zelden.
    Nu heeft hij ander werk en gaat dat niet, dus dan zou ik thuis blijven bij de kinderen.
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Aantal uren maakt in mijn ogen niks uit.

    Hebben jullie achtervang voor dat soort situaties?

    Hier komt mijn vader oppassen als het geen heftige griep of infectie is bijv. Anders blijven of mijn man of ik, bij wie het beter uitkomt die dag, maar wel redelijk gelijk verdeeld.
     
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Als mijn collega voor me in kan vallen, ga ik naar huis. Anders bel ik mn schoonmoeder, dat is haar tweede thuis. Vriend werkt 's nachts, die slaapt overdag. Als sm niet kan, heeft hij de pech dat hij niet kan slapen. Maar dat komt weinig voor gelukkig.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Mijn oma zou wel willen oppassen. Mijn moeder heeft zelf geen vervoer en woont niet dicht bij.
     
  5. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Hier gaan ze dan naar onze ouders. Meestal is er wel iemand die thuis is van hen. Zo niet, dan blijft mijn man thuis. Ik kan namelijk niet niet gaan werken om zo’n reden.
     
  6. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Hier sindskort ervaring ermee:
    Als t kan gaan ze naar mn moeder.
    Helaas werd die ook ziek en toen is mijn man thuisgebleven.

    Wij kijken naar wie t makkelijkst thuis kan blijven/werken. Dat verschilt bij ons allebei elke dag..

    Zooo lastig. Maar nog lastiger als al je oppas ziek is. Op zulke dagen vraag ik.me echt af of ik wel moet werken:( maar goed
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Wij zijn hier beiden eerlijk over geweest tijdens onze sollicitaties, dat we vanwege de handicaps van onze kinderen helaas geen achterwacht hebben die de kinderen aankan.

    Dus als er eentje ziek is, neemt één van ons een vrije dag op. Onze werkgevers hebben hier nooit moeilijk over gedaan.
     
    puzzelstukje, Manque en DastyQueen vinden dit leuk.
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Bij ons neemt de gene die nog de meeste vakantiedagen over heeft vrij. Maar gelukkig is donderdag de enige dag in de week dat wij allebei werken.
    Opa en oma wonen in het buitenland dus dat is helaas geen optie. Een oppas inhuren vind ik een no go, als een kind ziek is wil het lekker door papa of mama worden vertroeteld.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  9. Chocolat

    Chocolat Niet meer actief

    Dat vind ik ook, ze hebben hier allebei het liefste mama.
     
  10. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Aantal uren maakt wat mij betreft niets uit. Waarom zou dat een overweging zijn? (probeer even te bepalen waarom die reden een keuze zou zijn?) Ik werk 32 uur in 4 dagen en mijn man 36 uur in 4 dagen maar mijn werkgever zou echt niet blij zijn als ik omdat ik het minste werk altijd naar huis zou gaan...

    Wij werken allebei 4 dagen en één dag gaan ze naar opa en oma. In principe kunnen ze daar ook heen als ze ziek zijn (is nog nooit gebeurd) dus we hebben maar 2 dagen waar we echt problemen hebben. Dat is wel eens voorgekomen en dan bellen wij elkaar en bepalen we wie het makkelijkste weg kan. Als ik afspraken heb die ik kan verzetten doe ik dat maar ik heb ook eens gehad dat ik cursus had en echt moest, dan gaat mijn man. Ook als ze de dag ervoor al ziek lijken te zijn bepalen wie er thuis kan blijven c.q thuis kan werken. Als we echt echt allebei moeten werken dan kunnen ze altijd nog een dag(deel) naar opa en oma.

    Dus op die manier :) Maar wij hebben wel werk waarbij we verantwoordelijk zijn voor onze eigen agenda en flexibel mogen werken en ook thuis kunnen werken.Als ik dan een paar uur thuis ben met de kinderen en ze zijn ziek werk ik 's avonds of in het weekend wat uurtjes. Dat scheelt natuurlijk enorm.
     
  11. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik probeer hier eerst oppas te regelen in de vorm van mijn moeder.

    Als zij niet kan dan neemt 1 van ons beiden vrij, afhankelijk van voor wie vrijnemen op dat moment het minst slecht uitkomt. We hebben ook wel eens allebei een halve dag vrij genomen. Ik de ochtend en man de middag.
     
    Syane en Hopsatee vinden dit leuk.
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij ons bekijken we wie het makkelijkst vrij kan nemen die dag. Dat is sterk afhankelijk van drukte op het werk en geplande vergaderingen, niet van het aantal uren dat we werken. Als we beiden niet kunnen, proberen we bij de grootouders.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hier hetzelfde
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Toen ik nog werkte paste mijn moeder op of mijn tante.
    Als ze ziek waren bracht ik ze gewoon daarheen.
    Dat zal ook zo zijn als ik weer ga werken.
     
  15. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Mijn man kan over het algemeen thuiswerken, dus dan blijft hij thuis. "Gelukkig" zijn ze laatst in de vakanties ziek geweest, dus hadden we al vrij genomen.
     
  16. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik kan calamiteitenverlof, zorgverlof, ouderschapsverlof of een vrije dag opnemen of een andere dag extra komen werken ter compensatie. Omdat mijn werkgever heel makkelijk is ben ik meestal degene die thuis blijft. Eens in de zoveel tijd (mijn dochter heeft de weerstand van een stoeptegel) blijft mijn man een dag thuis. Maar dat is meer omdat ik niet altijd maar mijn werkgever wil lastig vallen.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Voor het ophalen vanuit school of regelen van verlof mag je ook (doorbetaald) Calamiteitenverlof opnemen tot maximaal 24uur.
    Voor overige dagen heb je altijd recht op kort zorgverlof, dat kan wel invloed hebben op je salaris (werkgever moet minimaal 70% doorbetalen). De enige uitzondering is als het werk daarmee ernstig in de knel komt. Je mag maximaal 2 werkweken kortdurend zorgverlof opnemen.
    Beide geldt wel alleen als er geen ander alternatief is, je bent verplicht te kijken voor een alternatief indien mogelijk. Een partner die vrij is of grootouder die op kan passen zorgt dus dat je geen aanspraak meer mag maken op dit verlof :)

    Bij ons zal het in de praktijk betekenen dat ouders oppassen bij ziekte, of dat ik thuis kan werken ls ik geen vaste vergaderingen heb die ik niet kan afzeggen.
     
    Manque vindt dit leuk.
  18. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Wij kunnen beiden thuiswerken en we hebben ook nog twee oma's in de reserve.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Als het kan vragen we een van de oma’s en anders kijken we wie er thuis kan werken. Bij mijn werk is dat erg lastig/onmogelijk, uitzonderingen daargelaten, bij mijn man vaak iets makkelijker, maar ook niet altijd.
     
  20. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Gelukkig is onze dochter maar zelden ziek, dus het komt heel weinig voor. Mijn schoonouders zijn met pensioen, dus in theorie zou ze daar altijd heen kunnen. Een van onze werkdagen zou ze bij mijn ouders terecht kunnen. Andere dagen ben ik thuis of is mijn man thuis.

    Pas als ze écht heel ziek is, zou een van ons er zelf voor moeten thuis blijven. Waarschijnlijk ben ik dat dan omdat mijn werkindeling wat flexibeler is. Mijn man heeft klantafspraken en die kun en wil je niet zomaar afzeggen. Heeft niets te maken met het aantal uren, wel met de flexibiliteit die ik heb in mijn werk.
     

Deel Deze Pagina