kolven op het werk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Afina80, 7 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afina80

    Afina80 Actief lid

    17 mei 2007
    270
    0
    0
    Groningen
    ik voed normaal 1 borst per keer wat ook voldoende is.
    Sinds 1-9 ben ik weer aan het werk voor 3 dg (ma,di,vrij)
    Ik geef Josanne dan s morgens 1 borst en kolf de andere af zodat ik leeg naar het werk ga.
    Dan kolf ik daar beide borsten om 10.00 en 14.00 en ben om 17.30 weer thuis.
    Alleen omdat ik dan beide borsten kolf merk ik dat ik meer melk krijg die nacht erna moet ik zelfs ook kolven om de spanning op mijn borsten.
    Is her verstandig om elke keer maar 1 borst te kolven? Ze meld zich meestal ook na ongeveer 3,5 uur. Dus dan zit er per borst ook 7 uur tussen.
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Afina,

    Tja dat zijn altijd lastige vragen. Het is nooit helemaal vooraf te voorspellen hoe je productie gaat lopen als je langer werkt.

    Veel vrouwen ervaren een dip in het kolven en in de productie wanneer ze eenmaal weer aan de slag zijn. Zo rond 3 maanden is berucht wat dat betreft.

    Misschien is het een idee om niet ineens maar 1 borst te kolven maar om niet beide borsten helemaal leeg te maken. Dus iets minder kolven. Dan stimuleer je wel beide borsten maar niet zoveel als eerst.

    Ook kan het zijn dat ze straks misschien wel wat meer gaat komen. Rond 3 maadnen is er een regelperiode, dan is er meer melk nodig. Ook krijgt ze steeds meer indrukken te verwerken. Dat kan zich uiten in meer willen drinken.

    Ik zou zeggen probeer rustig een goed ritme te vinden, de tijd zal leren wat goed is. Op dit moment is je kolfvraag waarschijnlijk net iets teveel van het goede. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je nu extra in de nacht moet gaan kolven omdat je anders teveel spanning krijgt.
    \
    Succes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina