Als je klaar bent, hoe ga je om met het einde en vernietiging cryo?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door betties, 24 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Het is niet anoniem. Dat mag namelijk niet in nl.

    Als het kind 12 is mag hij jouw uiterlijke kenmerken opvragen en vanaf 16 ook jouw naam.

    Jij als donor (zoals wij dus straks) weten in principe niet wie onze cryo krijgt. Tenzij je zelf iemand van te voren hebt aangedragen als het ware (ik hoor wel eens dat dat gebeurd) maar in theorie weet je het dus niet.
    Je kunt wel aanvragen of je mag weten of iemand er zwanger van is geworden.
    Wij willen het juist wel weten of we ooit iemand kunnen verwachten. Ook zodat we onze eigen kinderen dan kunnen voorbereiden als het ware.
     
    Fennec en Nina Sanders vinden dit leuk.
  2. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ons ziekenhuis gaf aan dat doneren aan de wetenschap met embryos niet mag. Wel met enkel een eicel of zaadcel maar geen embryos.

    Die van jullie wel?
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik meende dat het in de overeenkomst wel als optie stond idd, maar heb me niet volledig verdiept omdat het nog niet aan de orde is.
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Pff ik heb echt zo veel respect voor jullie. Wij zijn enkel weer bezig met OI en ik kan mezelf nu wel voor mn kop slaan omdat ik baal. Dan denk ik serieus aan jullie meiden die zo veel meer moeten doen en geduld moeten hebben. Pff.
     
  5. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ik ben tzt wel benieuwd. Ik heb het gevraagd destijds maar ze zei dat dat niet gebeurde.

    Tis ook een lastige kwestie vind ik.
     
  6. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Waarom?

    Jullie wens zal gegarandeerd net zo vurig zijn als die van "ons". Een kinderwens kan niet op de weegschaal.

    En het is lullig voor bijv mij dat icsi nodig was. Maar dat betekend niet dat jij niet mag balen en verdriet mag hebben omdat je oi doet.
    Oi. Iui. Ivf. Icsi. Alles is niet leuk.

    Dus hup, kop op. ♡ jij mag ook mopperen ;)
     
    Nina Sanders, Buko, Fennec en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. LVtje

    LVtje Fanatiek lid

    20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw

    Jij zat ook in Nijmegen toch?
    Heb het bij ons iig ook zien staan. Maar ook hier nog niet verder in verdiept omdat het op dit moment nog te vroeg voelt überhaupt die beslissingen te nemen.
     
  8. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Bij ons kan het wel. Daar teken je een overeenkomst voor
     
  9. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Oke interessant om te weten! Dankje!
     
  10. cd28

    cd28 Fanatiek lid

    25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik ben zelf actief in het eiceldonatie topic. Wij kunnen enkel door donatie nog een kindje krijgen. In mijn geval gaat zelfs dat misschien niet meer lukken helaas... onze donor heb ik gevonden dankzij dat topic. Haar blijf ik eeuwig dankbaar, ook als straks blijkt dat we er geen gebruik van kunnen maken.

    Het topic gaat al lang niet meer over alleen maar ECD maar inmiddels ook over andere vormen van donatie. Als jullie twijfelen over donatie voel je vrij om in ons topic vragen te stellen. Wij hebben mensen als jullie zo hard nodig om onze wensen uit te laten komen..

    Veel liefs
    CD
     
    Fennec vindt dit leuk.
  11. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ik vraag me af bij donatie (anoniem) of je dan niet na jaren als iemand tegen komt die op jou of je partner lijkt het niet jullie "kind" is.
    Sterkte voor allen die voor deze moeilijk keus staan.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  12. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Oei, ik vind dit zo lastig!

    Wij zijn nu zwanger van ons 2de ICSI wondertje en hebben 1 cryo in de vriezer.

    We hebben nog geen weet over wat we met onze cryo willen gaan doen. We hebben het er wel eens kort over gehad, maar omdat we net zwanger zijn blijft het bij een "kort" gesprek.

    Ooit zullen wij ook die knoop door moeten hakken, en daar kijk ik best wel tegen op. Mijn man ook!

    Door jouw topic ben ik nieuwsgierig geworden naar het doneren van een cryo. Ik ga dus binnenkort het ziekenhuis op bellen wat onze mogelijkheden zijn.

    Iedereen veel succes en sterkte gewenst bij het maken van een moeilijke keuze zoals deze als de kinderwens er niet meer is..❤
     
  13. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Herkenbaar onderwerp.
    Wij hebben nog 9 in de vriezer. We hebben drie gezonde kinderen mogen krijgen. Ik zou best nog 1 kindje willen, maar mijn man vindt het zo goed. Als het aan hem mag zouden wij de embryo’s vernietigen of doneren aan de wetenschap.

    Ik twijfel. Doneren aan een ander stel kan in ons geval sowieso niet. Onze donor wil dat niet. En voor mij voelt dat ook niet goed. Ze zijn 100 procent verwant aan onze kinderen... Losse zaad of eiceldonatie - al zijn die van mij onbruikbaar - vind ik gewoon prima, maar dit zijn al complete ‘pakketjes’ ;)

    Vernietigen vind ik kil. Doneren aan de wetenschap is in mijn ogen ook een soort van vernietigen... Alles terugplaatsen zou te veel zijn mochten ze zo goed aan slaan...

    Ik heb ooit een gelezen dat iemand de embryo’s heeft opgehaald en op het strand in de zee heeft los gelaten, terug gegeven aan moeder natuur. Dat vond ik heel mooi... Mijn man vind dat onzin. Die is vreselijk nuchter.

    Maar ik kan nog geen besluit nemen. Ergens staat voor mij de deur nog op een kier - ben pas 34 jaar dus heb nog een jaar of 10 ;)
     
  14. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Toch bijzonder hoe zeer cryo's al als een stukje van jezelf voelen hè.. Wij hebben nog drie cryo's uit de eerste ICSI poging en het lijkt me erg lastig als er daar van overblijven. Aan de andere kant moet ik absoluut niet denken aan vier kinderen :roflmao:

    Donatie vind ik heel nobel en mooi, maar ergens ook alsof ik mijn eigen kind weggeef? Terug geven aan de zee/natuur spreekt me ook wel aan.

    Sterkte en veel wijsheid met de keuze iedereen. Er is geen goed of fout!
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hihi wellicht als het je gegeven is groei je daar vanzelf in ;)
     
  16. Buko

    Buko Fanatiek lid

    19 dec 2016
    2.222
    2.003
    113
    Ja, geloof ik helemaal! Mensen met een drieling redden zich uiteindelijk ook altijd hè :p
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  17. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Oh wauw... Wat een lastig dilemma! Zelf zou ik zeggen: doneer ze... maar dat komt ook door de situatie waarin wij zitten. Ik weet niet hoe ik er zelf in zou staan als het ooit zover mag komen!

    Sterkte!
     
  18. Pien15

    Pien15 VIP lid

    12 okt 2010
    5.789
    190
    63
    Interessant topic dit :). Zijn er ook meiden die al een keuze hebben gemaakt of hebben moeten maken?
    Wij zullen over niet al te lange tijd ook eens een keuze moeten maken. We hebben 5 cryo's, waarvan 4 van A kwaliteit. De eerste tp van onze laatste IVF was direct raak, dus het zou zomaar zo kunnen dat we nog een kindje zouden kunnen krijgen van die cryo's, misschien wel meer dan 1... Je weet van te voren bij een nieuwe ronde IVF dat je nog wat 'over' kunt houden. Toen we voor een tweede kindje gingen, heb ik er wel iets meer bij stil gestaan, maar heb dat gevoel wel weggestopt, omdat ik een veel grotere angst had geen tweede kindje meer te krijgen. Je denkt dan toch: dat zien we dan wel weer...
    Eind dit jaar wordt ik 37 en mijn man is al 45, de jongsten zijn we niet meer. Bovendien vind ik het ouderschap ook best wel pittig. Ik denk dat als we gewoon op de natuurlijke manier zwanger waren geworden we het weloverwogen ook bij 2 zouden laten. Dat is ook een keuze natuurlijk, maar de keus waar we nu voor staan is toch net wat anders...
    We doen niet aan anticonceptie omdat ik niet geloof dat er iets zal gebeuren, maar mocht er wonder boven wonder wel een zwangerschap ontstaan, zou ik het denk ik toch niet heel erg vinden, zou het in geen geval weg laten halen, maar dan heb je zelf de keuze niet bewust gemaakt. Ik maak liever gewoon helemaal geen keus meer, maar ja ooit....
    vooralsnog denk ik dat mijn voorkeur uit gaat om ze te doneren aan de wetenschap.
     
  19. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Hoi Betties :):)

    Wij moesten vooraf kiezen. Ik denk dus om dit dilemma van "mogelijke brusjes" te voorkomen. We hebben ze gedoneerd aan de wetenschap met als insteek "zo hebben wij ook een kind kunnen krijgen, zonder onderzoek was ivf nooit mogelijk geweest" en mss helpen we daar dus ook mensen mee.
    Ik heb nog overwogen om ze op te halen en naar leiderdorp te brengen maar ik kon het niet. Volle brusjes van mijn meiden. Ook uit zelfbescherming omdat ik niet weet wat ik zou doen als er over 16jr een biokind op de stoep staat. Zou ik daar een rot gevoel over krijgen, zou ik dan toch iets willen doen en daarmee evt mn dochters "benadelen". Ik durf t niet met zekerheid te zeggen dus durfde ik het niet aan.
    En vernietigen voelt heel hard. Op zich als je geen wens meer hebt.. dan vind ik begraven in de tuin (je weet vast zelf of dat mag ;)) of in zee of iets dergelijks ook wel een mooi idee. Sterkte met kiezen. Het is ook mooi als je zo klaar bent dat je cryos óver hebt...
     
  20. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    De onze zijn denk ik vorig jaar gedoneerd dus btw. Ik heb er nog wel aan gedacht. Het voelde raar.. nu zijn ze weg.. maar ook "kijk eens wat ik nu heb, twee van die grote meiden, het is goed zo". Mss een kwestie van naar toe groeien
     

Deel Deze Pagina