Antibiotica tijdens eerste trimester van de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Linde2016, 16 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    Goedemorgen,

    Op dit moment ben ik bijna 10 weken zwanger van ons tweede kindje.
    Bij de eerste nam ik nog aspirientje. Nu ben ik al aan mijn tweede antibioticakuur bezig. De eerste was amoxicillone en de 2e hetzelfde maar dan met clavulaanzuur. 1 voor voorhoofdsholteontsteking, werkte niet echt en nu de 2e voor vermoedelijk een longontsteking. (Kan men niet met 100% zekerheid zeggen omdat er geen foto genomen kan worden)

    Ik maak me enorme zorgen over de ontwikkeling van ons kindje. De echo’s zijn goed, maar daar zie je lang niet alles op. Heeft iemand ervaring met antibioticakuur in het eerste trimester?
     
  2. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Is de arts op de hoogte dat je zwanger bent?
    Dan houd hij hier wel rekening mee, het kan zijn dat je daarom nu een andere antibioticakuur kuur hebt.

    Als de arts nog niet op de hoogte is, dan zou ik eerst gaan overleggen, voordat je verder gaat met de antibioticakuur
     
  3. Ciska85

    Ciska85 Actief lid

    3 jun 2016
    357
    198
    43
    Vrouw
    Bergen op Zoom
    Amoxicilline is veilig tijdens de zwangerschap. Volgens mij ook een van de enige antibioticakuren die mag. Ik ben er namelijk allergisch aan en dat vond de verloskundige niet zo'n fijne informatie omdat ze dan bij eventuele problemen antibiotica moeten gebruiken die wél negatieve gevolgen kan hebben.
    Spreek je zorgen uit naar je arts / verloskundige, zij kunnen je zeker meer duidelijkheid geven.
     
  4. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    Bedankt voor jullie reactie! Artsen zijn zeker op de hoogte en deze antibioticakuren zijn veilig. Maar toch er knaagt iets en verloskundige heeft ook aangegeven dat het kindje goed voor zichzelf zorgt. Maar waarschijnlijk onder invloed van de hormonen maak ik me toch enorme zorgen over de ontwikkeling van het kindje
     
  5. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Hier ook een Amoxiciline kuur gehad tijdens de zwangerschap ivm met een ontstoken verstandskies. Mijn tandarts heeft toen uit zichzelf contact opgenomen met een (bevriende) gyn en die zei dat ik dat wel mocht hebben. Daarna ook nog even bij mijn eigen gyn nagevraagd. Amoxiciline is veilig. Toch had ik een schuldgevoel en een beetje twijfel is er altijd. Die infectie zou echter als het erger zou zijn geworden veel gevaarlijker zijn voor het kindje. Nu een gezonde peuter hier rondlopen.
     
  6. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja! Precies een jaar geleden was ik 10 weken zwanger en had ik een blaasontsteking. Daar heb ik antibiotica voor gehad. Precies 3 weken later nog eens omdat ik voorhoofdholteontsteking had. Het resultaat ligt nu bijna 5 maanden oud naast me te slapen ;)

    De ab die jij beschrijft mag gewoon!
     
  7. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    @a2cmieux en @Hopsatee dank jullie wel!
    Fijn te lezen!
    Ik denk dat ‘t ook komt doordat je dit zelf niet wil. Liever gebruik je niks, nog geen aspirientje en zeker niet het eerste trimester.
    Maar inderdaad, de kwaal zou veel schadelijker kunnen zijn als hij niet behandeld wordt. Nu maar richten op weer fit worden daar heeft het kindje ook het meest aan!
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  8. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja ik herken dat hoor! Ik vond het toen ook lastig maar mijn verloskundige gaf toen ook al aan dat het wel beter was het wel te doen! En onze uk heeft er gelukkig niks aan overgehouden hoor!
     
  9. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    Heb jij daarna nog iets van een probiotica gebruikt?
     
  10. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ja toevallig wel inderdaad! Die van orthica voor tijdens zwangerschap! Voornamelijk omdat ik die eerste 3 maanden zoveel ziek was dus dacht dat m’n weerstand wel een boost kon hebben.
     
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Bij de oudste heb ik er 2 gehad in het eerste trimester (en nog 1 in mn 2e trimester). Ze is helemaal gezond ter wereld gekomen :)
     
  12. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    Goed om te weten. Ik zag die van Orthica al voorbij komen en aangezien ik van Orthica ook de prenafem gebruik leek
    me dat een goede optie. Dank je wel!
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  13. Linde2016

    Linde2016 Actief lid

    6 sep 2016
    108
    24
    18
    Super fijn te lezen!!
     
    Lies1611 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina