Assertiviteit 5-jarige jongen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 17 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cs1986

    cs1986 Actief lid

    7 mrt 2013
    115
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Wellicht kunnen jullie mij tips geven of zoek ik gewoon bevestiging dat het er allemaal bijhoort...
    wij wonen in een straat met allerlei kindjes waar mijn zoontje van 5 mee kan spelen. Hij houdt er niet van om met vreemde kinderen te spelen, is nogal van de vaste gezichten. Dus het buitenspelen beperkt zich tot spelen met twee jongetjes uit de straat, eentje van 3.5 en eentje van 4.5 jaar oud. Hij is dus ruim de oudste van het drietal Als zij niet buiten zijn, wil mijn zoon ook niet buitenspelen.
    Als er 1 van de twee buiten is, gaat het goed en spelen ze leuk met elkaar. Als ze alle 3 buiten zijn, wordt mijn zoon altijd buitengesloten door die twee. Ze gaan dan recht tegenover hem staan en zeggen: jij mag lekker niet meedoen en rennen dan weg. En het vervelende vind ik dus dat hij hier niet mee om kan gaan. Hij blijft dan achter ze aan hobbelen en vragen of hij toch mee mag doen. En elke keer als ze nee zeggen komt hij vol verdriet snikkend naar mij toe. Ik probeer hem te leren dat hij gewoon mee moet spelen en niet zo met zich moet laten sollen, maar hij stelt zich altijd zo onderdanig op. Ik vind het moeilijk om het aan te zien. En die twee jongetjes vinden zijn reactie alleen maar interessant. Ook heb ik hem gezegd dat hij ook met andere kinderen kan gaan spelen, maar dit wil hij niet.

    Hij kan verder duidelijk vertellen wat hij wel of niet wil en speelt ook echt leuk met ze als het wel lukt, maar toch maak ik me soms een beetje zorgen hierom.

    Heeft iemand tips?
     
  2. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.009
    289
    83
    Misschien is hij gewoon specifiek met wie hij wilt spelen en heeft je zoontje niet zoveel behoefte aan allemaal vriendjes om mee te spelen, dat kan natuurlijk. Maar mag ik je vragen, je schrijft nu over een specifieke situatie. Hoe gaat het met andere sociale contacten op school? Speelt hij op het schoolplein tijdens school en pauzes met andere kindjes? Of bij een naschoolse opvang misschien of speelafspraakjes? De kindjes uit zijn klas spendeert hij veel tijd mee wekelijks hoe is de interactie tussen de kindjes/ vanuit je zoon? Komt hij dan wel voor zichzelf op?
    En als je moedergevoel twijfelt zou ik gewoon een mooie leuke training voor hem zoeken. Kan nooit kwaad toch:)
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    Ben ook benieuwd hoe het gaat op school. Naast een training zou je ook kunnen kijken naar judo. Je leert rekening houden met elkaar en de verschillen.
    Onze zoon zit bij de jongste groep, 2.5 tot en met 4. Hij moet dus ook rekening houden met de kleintjes. Dat valt niet altijd mee als je ook nog eens heel lang bent hahah. Ze doen ook echt stoeien met elkaar.

    Super leuk, leerzaam en leren discipline.
     
  4. cs1986

    cs1986 Actief lid

    7 mrt 2013
    115
    4
    18
    NULL
    NULL
    Op school gaat het goed. Hij heeft genoeg vriendjes en wordt ook uitgenodigd voor kinderfeestjes. Elke week wel 2 of 3 speelafspraken. Hij kan bij het ene kind goed voor zichzelf opkomen, maar bij dominantere kinderen stelt hij zich heel onderdanig en volgend op.
    Judo hebben we al met hem geprobeerd, maar dat was alleen maar huilen elke keer. Hij zit wel op zwemles en dat vindt hij ook erg leuk.
     

Deel Deze Pagina