Associaties en schrijfwijze

Discussie in 'Babynamen' gestart door Mava, 29 jun 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mava

    Mava Actief lid

    23 mei 2013
    114
    0
    16
    Hoihoi,

    Wij zijn in verwachting van ons tweede kindje, en het is dit keer een meisje.
    Nu zijn we uit de naam, maar nog niet uit de schrijfwijze. Het is een Hebreeuws/Arabische naam, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Hebreeuwse schrijfwijze ivm. de naam van haar broertje die ook Hebreeuws is. Christelijke betekenis vind ik hierbij belangrijk. Daarnaast zou ik de naam graag zo Nederlands/simpel mogelijk willen schrijven, aangezien ze waarschijnlijk blond met blauwe ogen zal zijn. En al die extra letters tegenwoordig vind ik zo'n onzin. Al is het helaas zo dat als je het heel simpel schrijft de betekenis weer heel anders is... Dus nu zitten mijn man en ik tussen de volgende schrijfwijzen te dubben:
    Aliyah Of Alijah
    (Uitspreken als a-lie-ja)

    Dus mijn vragen:
    1. Welke schrijfwijze heeft jou voorkeur
    2. Hoe zou jij de naam schrijven (evt. zonder dat de Hebreeuwse associatie/betekenis verloren gaat)
    3. Welke associatie heb je erbij (zou het bij een Hollands meisje passen?)
    4. Wat vind je van de naam

    Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
     
  2. Inieminie83

    Inieminie83 Actief lid

    11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Ik vind de eerste schrijfwijze mooier. Bij de tweede ben ik ook meer geneigd om a-lij-ja te zeggen.
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er eerder een getint meisje bij zie, NIet echt een hollandse naam. Het is niet helemaal mijn smaak maar vind het geen lelijke naam ofzo.
     
    Bailey07 en In your eyes vinden dit leuk.
  3. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    Ik moet meteen denken aan Aaliyah, de r&b-zangeres die is overleden. Zou het absoluut niet snel bedenken bij een oer Hollands meisje.

    Alijah vind ik echt geen mooie schrijfwijze dus dan zou ik voor de andere optie gaan.
     
  4. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.407
    4.729
    113
    Ik zou voor Aliyah gaan. Of Aliya. Hoewel ik niet zo van een y in namen hou, vind ik Alijah heel apart staan (Aaliyah is trouwens de meest voorkomende schrijfwijze volgens mij). De naam is niet mijn smaak en vind hem niet passen bij een Hollands kindje.
     
  5. pautjepoets

    pautjepoets Bekend lid

    7 jan 2012
    675
    319
    63
    Vrouw
    Ik zie Aliyah (dat vind ik van de genoemde opties de beste) ook niet voor me bij een oerhollands kindje. Ik zou dan zelf eerder kiezen voor Alia of Alina
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  6. nijna

    nijna Fanatiek lid

    25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Bij Alija zie ik de i en j aan elkaar en zou dat als "ei" uitspreken. Dat lijkt mij niet handig.
    De meest logische schrijfwijze vind ik Aaliyah zoals de zangeres. Aliya lijkt voor mij daarom niet te kloppen. Ik denk dat ik het niet zo leuk vind bij een blond kindje met blauwe ogen, maar eigenlijk is dat raar. Het zou niet uit moeten maken. Misschien: Aleah?
     
  7. Kris81

    Kris81 Fanatiek lid

    14 mrt 2013
    3.418
    378
    83
    Vrouw
    Het verre Oosten ;)
    Ik denk ook meteen aan de zangeres en vind de naam totaal niet passen bij een oer Hollands meisje. Aleah zoals hierboven vind ik dan wel weer mooi, maar wat dit doet doet met de betekenis weet ik dan weer niet.
     
  8. Mava

    Mava Actief lid

    23 mei 2013
    114
    0
    16
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de associatie met een getint meisje ook idd en denk dat het eigenlijk niet zou moeten uitmaken mja... Maar de klank vind ik wel heel mooi, daarom dus ook op zoek naar een goede schrijfwijze.
    Manlief heeft deze naam al jaren in zijn hoofd (helaas want ik kom er dus niet onder uit). Als t aan mij lag werd het gewoon een Zara oid...

    Nog meer schrijfwijze ideeën? Die de naam Hollandser maken?
     
  9. gemini020

    gemini020 Actief lid

    28 sep 2014
    444
    57
    28
    Alia klinkt wat mij betreft hetzelfde en ziet er misschien nederlandser uit? Ik ken in ieder geval een blond meisje Alia. Ik weet alleen niet wat dat met de betekenis doet.. Overigens heb ik nooit zo'n probleem met buitenlandse naam voor Nederlands kind dus zou me daar geloof ik niet door laten tegenhouden. Ik zou inderdaad voor de y gaan omdat het anders ij wordt, en misschien de h weglaten
     
  10. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Helemaal mee eens
     
  11. Nimue

    Nimue Niet meer actief

    Heel eerlijk gezegd zag ik bij het zien van de namen een getint jongetje voor me, beetje in de trant van Eliah. Aliyah vind ik qua uitspraak het meest duidelijk
     
  12. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik zou hem schrijven als Aliyah. Maar ook ik zie er geen Hollands meisje bij.

    Jullie moeten het toch allebei eens zijn?
     
    Merell90, Esila en DastyQueen vinden dit leuk.
  13. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Eens met wat hier boven geschreven staat.

    Even een suggestie waar ik aan dacht. Is Lea of Leah geen optie? Ook bijbels/Hebreeuws en beetje dezelfde klank. Vind ik zelf wel een hele mooie naam iig :)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  14. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik heb de associatie bij de overleden R&B ster uit de jaren '00. Ik vind de naam dus absoluut niet bij een oer hollands blond meisje passen.
     
  15. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Hier ook, moest gelijk aan haar denken. :)
    Vind de naam wel leuk (aaliyah) maar totaal niet passend bij een Hollands meisje.
     
    Esila vindt dit leuk.
  16. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.401
    841
    113
    Ik zou 'm als Aliyah schrijven.
    Zou niet meteen denken aan een blond meisje etc, maar daar wen je vanzelf aan
     
  17. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik zou voor Alia gaan.
    Maar weet niet of de betekenis dan veranderd?

    De uitspraak blijft hetzelfde. Maar bij deze schrijfwijze zie ik eerder een blond meisje voor me dan bij Aliyah.
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  18. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Mee eens! Mooie oplossing als de betekenis dan indd niet verloren gaat.
     
  19. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.314
    1.782
    113
    Vrouw
    Daar dacht ik ook aan.
     
  20. Ellen291982

    Ellen291982 Niet meer actief

    Ik ook idd.
    Zie geen oerhollands meisje voor me.

    @ts Maar jij staat dus helemaal niet achter deze naam?
     

Deel Deze Pagina